|
کدخبر: 143354

۲ سیگنال به بازار ارز / دوران افزایش قیمت دلار تمام شد؟

تعداد زیادی از معامله گران ارزی چنین جمله ای را به یکدیگر می گویند «قرار است لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی تصویب شود».

اقتصاد ۲ سیگنال به بازار ارز / دوران افزایش قیمت دلار تمام شد؟

به نظر می رسد، یکی از مهم ترین دلایل احتیاط خریداران در بازار ارز چنین تصوری باشد. دلار چند روزی است که نوسانات بسیار محدودی را تجربه می کند و کشش خاصی به سوی نرخ های بالاتر از خود نشان داده است. روز سه شنبه هم بازار ارز تغییرات اندکی داشت و در نهایت در محدوده ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت.

چرا معامله گران به خروج از لیست سیاه خوشبین هستند؟

یکی از بازیگران با تجربه ارزی می گوید، کشور برای تهیه واکسن کرونا نیاز دارد که از لیست سیاه FATF خارج شود، در نتیجه به زودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح مورد نیاز بررسی و تایید خواهند شد. برخی از معامله گران اعتقاد دارند، تایید این لوایح به معنای آن است که ایران پیش از مذاکره برای برداشته شدن تحریم ها، قصد دارد پیش زمینه های لازم برای بازگشت به بازارهای جهانی را فراهم کند. گروه دیگری نیز باور دارند رفتن به لیست سیاه FATF، دسترسی ایران به منابع ارزی خود را دشوار کرده است، در نتیجه خروج از این لیست، می تواند پول های بلوکه شده به خصوص در دو کشور چین و کره را در دسترس تر قرار دهد.

در کنار این، خبرها حکایت از آن دارند که کشورهای اروپایی از برخی شروط خود برای احیای برجام عقب نشینی کرده اند. برداشت برخی معامله گران ارزی  از این خبر مثبت بوده و تصور می کنند، این مساله یکی از دشواری های احتمالی رفع تحریم ها را برطرف کرده است.

با این حال، عده ای از معامله گران اعتقاد دارند که اتفاق جدیدی در مورد FATF رخ نخواهد داد و حتی اگر رخ دهد، تا زمانی که کشور در شرایط تحریمی است، دشوار است که قیمت دلار سطوح پایین تری را به چشم ببیند. به نظر می رسد تا زمانی که اخبار رنگ واقعیت به خود نگیرند، نوسانات در بازار محدود و رفت و برگشتی باقی بماند، چرا که هیچ گروهی حداقل در شرایط فعلی حاضر نیست به خاطر انتظاراتی که تحت تاثیر اخبار ایجاد می شود، ریسک معاملاتی خاصی را صورت دهد.

نوسانات در تمام بازارها در ابتدای زمستان محدودتر شده است و این مساله را می توان در بازدهی روزجاری بازارها هم مشاهده کرد؛ روز گذشته سکه، دلار و شاخص کل بورس، بازدهی زیر یک درصد را ثبت کردند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها