|
کدخبر: 142483

پیش‌بینی بازار ارز در سه ماهه پایانی سال ۹۹

در چند هفته اخیر در بازار ارز خبری از نوسانات شدید افزایشی یا کاهشی نبوده است. با این حال یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: امکان استمرار تحریم‌ها هسته سخت قیمت دلار را در ۲۶ تومن محکم‌تر می‌کند.

اقتصاد پیش‌بینی بازار ارز در سه ماهه پایانی سال ۹۹

در چند هفته اخیر بازار ارز بیشتر در یک دامنه مشخص حرکت کرده است و خبری از نوسانات افزایشی یا کاهشی خاصی نبوده است.

در چنین شرایطی برخی اعتقاد دارند بیشتر شرکت‌ها در نیمه اول سال ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و تقاضای بیشتری برای دلار وجود ندارد و زمستان، وقت کاهش بیشتر قیمت دلار است. آنها خصوصا به شروع فعالیت دولت جدید آمریکا و فروش‌ انتهای سال شرکت‌های پتروشیمی امیدوار هستند.

البته در مقابل، بازیگران افزایشی اعتقاد دارند بازار ارز کف قیمت خود در سال ۹۹ را به ثبت رسانده و حداقل خبری از افت بیشتر قیمت‌ها به زیر محدوده ۲۴ هزار تومانی نیست.(دنیای اقتصاد)

با این حال آنچه بین این دو گروه مشترک است اعتقاد به تاثیر چشمگیر انتظارات منفی یا مثبت در پی اخبار سیاسی است.

افزایشی‌ها اعتقاد دارند، بازار در ادامه سال به مرور راه افزایشی را ادامه خواهد داد و در صورتی که خبر سیاسی خاصی مخابره شود که سمت و سوی انتظارات را منفی کند،حتی می‌توان انتظار داشت شدت افزایش قیمت بیشتر شود.

کاهشی‌ها هم امیدوارند با افزایش سیگنال‌های امیدبخش مربوط به تحریم‌ها و FATF، قیمت‌ها در بازار ارز ریزشی باشد.

کسری بودجه دلار را گران می‌کند؟

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی، معتقد است نرخ ارز مسیر خود را در شش ماهه آینده براساس فشارهای سیاسی تعیین می کند.

به گفته او مهمترین رخدادهای پیش رو در این زمینه مربوط می‌شود به تصمیمات بایدن و واکنش ایران. به دنبال آن نیز وضعیت برجام و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در ایران‌.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اتفاقات سیاسی هفته‌های اخیر و موضع‌گیری‌های اعضای کابینه بایدن نشان می‌دهد مواضع طرفین همچنان بر پاشنه مخالفت می‌چرخد. بر این اساس پیش‌بینی‌های قبلی درخصوص تاثیر انتخاب بایدن باید اصلاح شود. چراکه بایدن همانند سایر روسای جمهور امریکا، منافع متعهدان خود را دنبال می‌کند. همچنین تغییر موضع کشورهای همسایه عربی ما که هیزم به آتش دشمن می‌ریزند، موجب تغییر تحلیل‌های کاهشی دلار شده است.

همچنین به باور او با توجه به وضعیت بودجه ۹۹، دولت به نبال کسب بیشترین بهره از بازار سرمایه است تا از طریق آن بتواند کسری خود را جبران کند.

پورمهر می‌گوید: با توجه به اینکه یکی از عوامل رونق بازار سرمایه، افزایش قیمت ارز، کاهش نرخ سود بین بانکی و کنترل قیمت مسکن است، پس در چند روز اخیر شاهد این قضیه بودیم و این مساله ادامه‌دار است. بنابراین نه تنها در هفته پیش رو بلکه در ماه‌های اخیر شاهد رشد مجدد دلار خواهیم بود.

شرط تاثیرگذاری FATF

با وجود این‌‌، در هفته گذشته برخی خبرها حاکی از بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF بود. همین خبر جو خوشبینی را در جامعه ایجاد کرده است. اما پورمهر در این باره می‌گوید: زمانی عضویت و اجرای ضوابط FATF ثمربخش می‌شود که تحریم‌های آمریکا لغو شود، پنجمین عضو به برجام بازگردد و بانک‌های آمریکا فشارهای خود را از تعامل بانک‌های اروپایی با ایران بردارند.

به اعتقاد این کارشناس درصورتی‌که این دو رخداد همزمان اتفاق بیفتد می‌توان تاثیر اجرای شرایط FATF را بر تعلیق مجدد تاثیرگذار دانست. این درحالی‌ست که برگشت آمریکا به برجام درحال حاضر مبهم است.

پورمهر در نهایت عنوان می‌کند: درمجموع علاوه برعوامل فوق، امکان استمرار تحریم‌ها هسته سخت قیمت دلار در ۲۶ هزار تومان را محکم‌تر می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر