|
کدخبر: 140713

سکه بازهم گران تر می‌شود؟

سکه که دیروز بیشتر از دلار موردتوجه بود و رشد بیشتری را تجربه کرد، امروز هم در مسیر صعودی خود شتاب بیشتری داشت و با حدود ۲۰۰ هزار تومان رشد (معادل ۱.۸ درصد)، به مرز ۱۳ میلیون تومان نزدیک‌تر شد.

اقتصاد سکه بازهم گران تر می‌شود؟

 نرخ دلار در بازار تهران اما با ۰.۹ درصد رشد به ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. سبقت قیمت سکه از دلار در حالی اتفاق افتاد که قیمت طلای جهانی امروز نزولی بود. در سوی دیگر سکه‌های بورسی هم با حدود ۳۰۰ هزار تومان رشد به ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیدند.

اگرچه در خصوص علت رشد نرخ ارز اجماع مشخصی وجود ندارد، اما به نظر برخی ناهماهنگی‌های داخل کشور به نااطمینانی‌ها و عدم اعتماد نسبت به سیاست‌گذار دامن زده است. از سوی دیگر ناامیدی نسبت به گشایش اقتصادی نیز در بخش‌هایی از جامعه مشاهده می‌شود و به نظر نگاه‌ها در این زمینه بیشتر به سمت داخل کشور معطوف شده است. شاید همین مسئله موجب شده تا فعالان بازارهای ارز و سکه اندکی به تحولات داخلی حساس‌تر شده و نسبت به برخی سیگنال‌های برجامی از خارج از کشور، کمی بی‌تفاوت باشند. در همین حال پس از ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومان، جوسازی دوباره دلالان برای بالاتر بردن نرخ‌ها نیز دور از انتظار نبود و شاید بتوان بخشی از التهاب کنونی را مرتبط با آن دانست. ابهامات زیادی نیز در خصوص نحوه تامین منابع مالی مدنظر دولت برای سال آینده وجود دارد که به انتظارات تورمی افزوده و زمینه صعود بیشتر را برای دلار و سکه فراهم می‌کند.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان هنوز چشم‌انداز این بازارها را نزولی پیش‌بینی می‌کنند. البته چنین اتفاقی حداقل در کوتاه‌مدت احتمالا به همراهی بیشتر بانک مرکزی نیاز داشته باشد که امروز تا حدی شاهد آن بودیم؛ بازارساز که سه روز متوالی نرخ دلار صرافی ملی را ثابت نگه داشته بود، امروز آن را ۳۸۰ تومان افزایش داد. تداوم سیاست حراج هلندی و همراهی با نرخ‌های بازار آزاد می‌تواند در فروخواباندن تب دلار موثر باشد که البته مشروط به در اختیار داشتن منابع ارزی مناسب است.

در بازار جهانی نیز به نظر می‌رسد چرخش و بهبود دوباره انتظارات از طلای جهانی، فعالان داخلی بازار سکه را فعال‌تر کرده است. باید در نظر داشت دو عامل محدودیت خرید ارز در کشور و عدم دسترسی آسان به معامله‌گری در بازار جهانی، متقاضیان بیشتری را به سمت بازار سکه (به جای ارز و طلای جهانی) هدایت می‌کند. با چرخش مسیر اونس از هفته گذشته انتظارات به طور محسوسی تغییر یافته‌اند و حتی امکان صعود دوباره به کانال ۲ هزار دلار طی ماه‌های پیش‌رو مطرح می‌شود. طلای جهانی در نیمه دوم ماه میلادی گذشته بیش از ۱۳۰ دلار از ارزش خود را از دست داده بود که در حدود یک هفته اخیر توانست بخش زیادی از آن را پس بگیرد.

منبع: بورسان

ارسال نظر