|
کدخبر: 140306

چه کسانی در انتظار دلار ۵۰ هزار تومانی بودند؟

همتی با بیان اینکه بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است گفت: بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تأمین ارز می‌کند.

اقتصاد چه کسانی در انتظار دلار ۵۰ هزار تومانی بودند؟

عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمارهای تجارت کشور گفت: درحال‌حاضر صادرات کشور به ۲۶ و نیم میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که تراز تجاری یک و نیم میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عده‌ای اطلاعات ناقص می‌دهند و می‌گویند بانک مرکزی ارز نمی‌دهد گفت: یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شود سپس ترخیص کنند.

وی افزود: اعلام کرده‌ایم کسانی که کالا، اعتباری وارد کرده‌اند بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم ارزشان را تأمین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: واردات کالا بدون انتقال ارز اصلاً یعنی چه؟ من نمی‌خواهم زیاد توضیح بدهم اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم اما این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه بعد از سررسید دستور رئیس‌جمهوری اجازه انتقال ارز برخلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی‌دهیم افزود: اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود.

همتی گفت: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده و تا کنون ۷ میلیارد دلار تأمین شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. گفت: بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تأمین ارز می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است. در ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم‌ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود.

همتی ادامه داد: وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

منبع: شفقنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها