|
کدخبر: 137649

سیگنال ورود قیمت سکه به کانال ۱۰ میلیونی

شرایطی به گونه‌ای رقم خورد که می‌توان در کوتاه‌مدت به نفوذ قیمت سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی نیز امیدوار بود.

در بازار مسکوکات گرانبها رویه‌های موجود در بازار داخلی ارز در کنار بهبود امیدها نسبت به حل و فصل راحت‌تر غائله کرونا موجب شد سکه به کف کانال ۱۱ میلیون تومانی سقوط کند. اما آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از امروز چقدر بود؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز چهارشنبه ۵ آذر با ۷،۲۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

در بازارهای جهانی درب همچنان بر پاشنه امیدواری به درمان کرونا و خروج از بحران‌هایی می‌چرخد که به واسطه همه‌گیر شدن این بیماری در اقصی نقاط جهان ایجاد شده است.

همین امر سبب شده تا افت اونس جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی تداوم یابد و این فلز گرانبها روز گذشته را در حالی به اتمام برساند که در معاملات این روز برای دقایقی تا ۱۸۰۰ دلار نیز کاهش یافت. بر این اساس تا لحظه نگارش این گزارش طلا بهای ۱۸۱۰ دلاری را به ازای هر اونس تجربه کرد.

این در حالی است که فلز یاد شده ۱۶ روز قبل ۱۹۶۶ دلار به ازای معیار وزنی یاد شده قیمت داشت. درحال‌حاضر آنچه توانسته به‌رغم پیش‌بینی‌های بدبینانه از آینده اقتصاد جهانی به کاهش ریسک انتظاری دامن بزند، درمان کرونا است.

از سکه افتادن سکه

در بازار مسکوکات گرانبها رویه‌های موجود در بازار داخلی ارز در کنار بهبود امیدها نسبت به حل و فصل راحت‌تر غائله کرونا موجب شد سکه به کف کانال ۱۱ میلیون تومانی سقوط کند. این امر اگرچه به خودی خود نشانگر پایداری قیمت‌ها برای مدتی طولانی در محدوده فعلی نیست با این حال شرایطی را رقم زده که به موجب آن می‌توان در کوتاه‌مدت به نفوذ قیمت سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی نیز امیدوار بود.

بر این اساس هر نوع خبری که در بازار داخلی ارز به تقویت پول ملی در برابر دلار منجر شود یا بتواند از تبعات شوم شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی بکاهد، می‌تواند در روزها و هفته‌های پیش رو مرهمی باشد بر رشد قابل توجه دارایی‌هایی مانند سکه بهار آزادی که در ماه‌های ابتدایی امسال تحت تاثیر تورم داخلی و ریسک‌های بین‌المللی رشدی خارق‌العاده را به ثبت رساند.

البته بازار سکه به حمایت مهم مرز ۱۰ میلیون تومانی رسیده است که بیشتر معامله‌گران انتظار دارند به آسانی شکسته نشود؛ با این حال، در صورت رفتن دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی و ماندن اونس طلا در کف هزار و ۸۰۰ دلاری، دور از انتظار نیست که سکه به کمترین قیمت خود از انتهای تابستان برود. سکه برای اینکه یکی از ارقام خود را از دست ندهد و به زیر ۱۰ میلیون تومان نرود، نیاز است که توسط دلار و حتی اونس طلا مورد حمایت واقع شود.

در شرایط کنونی دلار خطر ورود به کانال ۲۳ هزار تومانی را بر شانه‌های خود حمل می‌کند و اونس طلا هم برای لحظاتی به زیر هزار و ۸۰۰ دلار رفته است. ثبت چنین قیمت‌هایی برای نزول سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان کفایت می‌کند. با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور دارند که سکه می‌تواند حمایت ۱۰ میلیونی را حفظ کند. از نگاه آنها، معامله‌گران بزرگ به راحتی شکست مرز یادشده را نخواهند پذیرفت.

در کنار این، ازنگاه آنها گشایش خاصی اتفاق نیفتاده است که در انتظار قیمت‌های پایین تر باشیم. در مقابل، کاهشی‌ها اعتقاد دارند بازار درحال استقبال از افت احتمالی قیمت‌ها در آینده است. از نگاه آنها با آغاز به کار دولت بایدن تنش‌ها بین ایران و امریکا کاهش خواهد یافت و آزاد شدن برخی از دارایی‌های بلوکه‌شده می‌تواند سمت عرضه ارز را تقویت کند. آنچه مسلم است آینده بازار در ماه‌های آتی از یکسو به اخبار سیاسی بستگی خواهد داشت و از سوی دیگر، معامله‌گران به متغیرهای کلان اقتصادی توجه خواهند کرد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر