|
کدخبر: 135240

بازار ارز هم تعطیل می شود؟

با توجه به این که صرافی‌ها جز گروه مشاغل ضروری محسوب نمی‌شوند اعلام تعطیلی آن از ابتدای آذر، با توجه به ایجاد محدودیت‌های ستاد مبارزه با کرونا، دور از انتظار نیست. اما پیگیری‌ها از بانک‌مرکزی و کانون صرافان ایران حاکی از آن است که هنوز اطلاعیه و دستور مشخصی در این باره ابلاغ نشده است.

اقتصاد بازار ارز هم تعطیل می شود؟

شب گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که از شنبه اول آذر تعطیلی شهرها اجرایی شود. در این طرح حتی نسبت به خروج از شهرها سختگیری می‌شود و تردد شهر به شهر ممنوع خواهد بود.

ظاهرا همانند محدودیت‌های قبلی، مشاغل بخش درمان مثل بیمارستان‌ها، بخش امداد مثل آتش‌نشانی و بخش غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها احتمالا در محدودیت‌های جدید آذر ماه نیز این مشاغل استثنا باشند.

اما این محدودیت‌ها درباره بازار ارز چگونه خواهد بود؟

با توجه به این که صرافی‌ها جز گروه مشاغل ضروری محسوب نمی‌شوند اعلام تعطیلی آن دور از انتظار نیست. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از بانک‌مرکزی و کانون صرافان ایران حاکی از آن است که هنوز اطلاعیه و دستور مشخصی در این باره ابلاغ نشده است.

بازار ارز تاکنون از محدودیت‌های کرونایی مستثنا بوده و حالا هم فعالان معتقدند بازار ارز این بار نیز نباید مشمول تعطیلی‌ها شود، چرا که بخش اصلی زنجیره تبادلات ارزی برای واردات و صادرات و حرکت چرخه ورود کالا و تامین ارز آن در صورت تعطیلی بازار رسمی، متوقف خواهد شد. همین هم موجب می‌شود بازار ارز به دست فعالان غیررسمی بیفتد و این تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

صرافان پیشنهاد می‌کنند از آنجا که اکثر تبادلات ارزی به دوش صرافی‌های تحت نظر بانک‌مرکزی است به جای تعطیلی از راه‌های جایگزین برای معاملات حضوری استفاده شود، چرا که کانون صرافان زیرساخت معاملات غیرحضوری را دارد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر