|
کدخبر: 135226

قیمت لپ تاپ و تبلت کاهش یافت

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از کاهش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت تبلت و لپ‌تاپ در پی کاهش اخیر نرخ ارز خبر داد و گفت که مصرف کالاهای آی‌تی به واسطه شیوع کرونا و اهمیت این قبیل کالاها در امر آموزش دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری ۲۰۰ درصد افزایش داشته، اما سقف ثبت سفارش همچنان طبق میانگین سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ محاسبه می‌شود و بنابراین تعداد دستگاه‌های مورد نظر نسبت به تقاضا بسیار کم بود.

اقتصاد قیمت لپ تاپ و تبلت کاهش یافت

محمدرضا فرجی با تاکید بر ضرورت ثبات نرخ ارز در کشور و با بیان اینکه کالاهایی که عمده قطعات آن از خارج از کشور تامین می شود، هرروز با نوسان نرخ ارز در حال تغییر است، اظهار کرد: کاهش قیمت لپ تاپ و کالاهای مشابه، مشروط به ثابت ماندن نرخ دلار است. کاهش قیمت دلار در حالت خوشبینانه تا حدود دو ماه دیگر منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر افت ارزش دلار ادامه دار باشد، قطعاً روی قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت، گفت: اخیرا تغییراتی در نرخ ارز رخ داده، اما تا زمانی که ثبات پیدا نکند، نمی‌توان درباره تثبیت یا کاهش قیمت کالاها اظهار نظر کرد. البته که کاهش نرخ ارز می تواند تاثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته باشد.

رو به اتمام بودن سقف ثبت سفارش‌ها؛ مهم‌ترین خطر پیش روی صنف آی‌تی

البته به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه، معضل و خطر دیگر رو به اتمام بودن سقف ثبت سفارش‌هاست که اگر فکری به حال آن شود حتی دلار ۲۰ هزار تومانی هم نخواهد توانست باعث کاهش قیمت‌ها شود. اهمیت و تاثیرگذاری این مشکل در صنف رایانه بسیار بیشتر از صنوف دیگر است، چراکه مصرف کالاهای آی‌تی به واسطه شیوع کرونا و اهمیت این قبیل کالاها در امر آموزش دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین مصرف به شدت افزایش پیدا کرده اما سقف ثبت سفارش همچنان طبق میانگین سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ محاسبه می‌شود؛ بنابراین تعداد دستگاه‌های مورد نظر نسبت به تقاضا بسیار کم بود.

وی افزود: برای مثال تاجری ممکن است در هر کدام از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ هزار دلار واردات انجام داده باشد. میانگین این دو سال ۱۰۰ هزار دلار است اما این روش محاسبه نمی‌تواند با وضعیت و شرایط جدید سازگار باشد و اکنون تقاضا برای کالای آن تاجر حداقل ۲۵۰ هزار دلار است. به دنبال شیوع کرونا بسیاری از ادارات به ناچار بر حجم تجهیزات آی تی خود افزودند تا دورکاری ممکن شود که وزارت صمت باید تمهیدی برای این معضل بیندیشد. در این باره با این وزارتخانه نامه‌نگاری کرده ایم و امیدواریم قول مساعدی که داده شده به سرانجام برسد.

اما به گفته فرجی این احتمال وجود دارد که تا قبل از پایان امسال، سقف ثبت سفارش بسیاری از اعضای این صنف به پایان برسد. در این صورت، افت بیشتر قیمت دلار هم موثر نخواهد بود؛ چراکه که اوج خرید کالاها در صنف آی‌تی به اسفندماه مربوط می‌شود که در آن ادارات و سازمان‌های دولتی، شروع به استعلام گیری می‌کنند؛ بنابراین فروش اسفندماه سه یا چهار برابر ماه‌های دیگر است.

فرجی همچنین با بیان اینکه در سالهای گذشته افراد به محض ورود تکنولوژی جدیدتر، دستگاه قدیمی تر خود را می فروختند و دستگاه جدید تهیه می کردند اما گرانی این کالا و کاهش توان خرید افراد موجب شد تا افراد دستگاههای قدیمی خود را تعمیر و مجدد استفاده کنند،‌ خاطرنشان کرد: در بحث قطعات نیز نیازمند افزایش ثبت سفارش هستیم و امید است در این زمینه نیز سازمانهای مرتبط موافقت کنند؛ چرا که اکنون بسیاری از قطعات در بازار با کمبود مواجه شده است.

مردم تا حدی خرید لپ تاپ را به تعویق انداخته‌اند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه مردم اخیرا تا حدی خرید لپ تاپ و کالاهای آی تی را به تعویق انداخته اند، تصریح کرد: به طور کلی تاثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت موبایل، سریعتر از لپ تاپ اتفاق می افتد. البته رکود نسبی هم یک متغیر مهم به حساب می‌آید و ممکن است روی قیمتها تاثیر بگذارد، اما به اندازه متغیر اصلی یعنی کاهش نرخ ارز تاثیرگذار نخواهد بود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر