|
کدخبر: 133769

پنج ارزی که زودتر از دلار گران شدند

نگاهی به روند سایر ارزها نشان می‌دهد که دلار امریکا تنها ارزی نبوده که با تب‌وتاب انتخابات امریکا موقتا دچار کاهش شده و بازگشته است. یورو، لیرترکیه، پوند انگلستان، درهم امارات، افغانی، یوان ژاپن، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز در چند روز اخیر کاهش چشمگیر داشتند ولی برخی هم زمان و برخی یک روز زودتر از دلار دوباره گران شدند.

روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ ماه روز متفاوتی برای بازار ارز بود. تا نیمه روز بر اساس آرا امکان پیروزی بیشتری برای ترامپ در نظر گرفته می‌شد و خبری از معامله نبود.

در واقع معامله‌گران نگران بودند که مبادا ارزشان را بفروشند و دست خالی به گرانی‌های بعد از انتخابات ترامپ برسند. اما چهارشنبه آخرین روز گرانی هفته در بازار بود؛پایان این روز با پیشی گرفتن بایدن در شمارش آرا، بازار شروع به ریزش کرد.

به طوری که قیمت هر دلار یک روزه دو هزار و ۵۷۲ تومان کاهش پیدا کرد و روز پنج‌شنبه به ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. اما ریزش باز هم متوقف نشد و تا روز یک‌شنبه ادامه یافت. بر این اساس بازاررسمی ارز روز یک‌شنبه با نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار به پایان رسید.

صبح دوشنبه اما یک‌باره وضعیت اسکناس امریکایی تغییر کرد و بار دیگر با افزایش قیمت مواجه شد. ۱۹ آبان‌ماه قیمت هر دلار امریکا به کانال ۲۴ هزار تومان در صرافی ملی رسیده و ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد.

نگاهی به روند سایر ارزها نشان می‌دهد که دلارامریکا تنها ارزی نبوده که موقتا دچار کاهش شده و بازگشته است. یورو، لیرترکیه، پوند انگلستان، درهم امارات، افغانی، یوان ژاپن، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز در چند روز اخیر کاهش چشمگیری داشتند.

یورو و دلار، دلار کانادا و دلار استرالیا دو به دو مسیری کاملا شبیه به هم را طی کرده‌اند؛ درهم امارات، پوند، افغانی، یوان و لیر نیز گروهی با نوسانات هم‌شکل بودند.

یورو شانه به شانه دلار

یورو هم مانند دلار امریکا روز چهارشنبه بازار را با کمی افزایش قیمت پایان داد اما روز پنج‌شنبه را با با دو هزار و ۶۰۰ تومان کاهش آغاز کرد و به قیمت ۳۰ هزار و ۸۹۹ تومان رسید. ارز اروپا جمعه، شنبه و یک‌شنبه نیز نرخی نزولی داشت و تا ۲۷ هزار و ۷۵۲ تومان رسید.

روز دوشنبه همزمان با دلار، یورو هم بیش از هزار ۵۰۰ تومان گران شد و به ۲۹ هزار و ۲۹۲ تومان رسید.

یک سناریو برای پنج ارز

درهم امارات هم چهارشنبه آخرین نرخ افزایشی خود را ثبت کرد و از روز پنج‌شنبه نزولی شد. درهم از هشت هزار و ۱۹۲ تومان در روز چهارشنبه به هفت هزار و ۲۲ تومان در روز ‌شنبه رسید.

بنابراین این ارز هم در تب‌تاب ارزانی بیش از هزار تومان کاهش یافت. البته ۱۸ و ۱۹ آبان ماه بلافاصله بخشی از این کاهش جبران شد و درهم در این دو روز ۶۵۰ تومان گران شد.

پوند روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۳۹ هزار و ۲۰۳ تومان بود و تا پایان بازار روز ‌شنبه به ۳۴ هزار و ۸۶ تومان رسید. امروز هم، هم ‌پای سایر ارزها هزار و ۸۵۰ تومان گران شد.

لیر ترکیه چهارشنبه سه هزار و ۵۶۰ تومان بود و تا پایان شنبه به دو هزار و ۹۰۰ تومان رسید. یک‌شنبه ۵۶ تومان و دوشنبه ۳۶۲ تومان گران شد و درنهایت به سه هزار و ۳۱۸تومان رسید.

یوان ژاپن نیز با قیمت چهارهزار و ۷۳۱ تومان در روز چهارشنبه روند کاهشی را آغاز کرد و به چهارهزار و ۱۰۷ تومان در عصر شنبه رسید. این ارز یک و دوشنبه جمعا ۲۵۸ تومان افزایش یافت.

افغانی هم از ۴۰۰ تومان در روز چهارشنبه به ۳۴۴ تومان در شنبه و در نهایت ۳۷۳ تومان در دوشنبه رسید.

در واقع این پنج نوع ارز افزایش مجدد را یک روز روزتر از دلار و یورو آغاز کردند و هم یک‌شنبه و هم دوشنبه افزایشی بودند.

دلار کانادا و استرالیا در مسیری مجزا

دلار کانادا و دلار استرالیا بر خلاف سایر ارزها مسیری شبیه به دلار نداشتند و در تکاپوی انتخابات راه خود را رفتند. این دو ارز روز چهارشنبه که تمام ارزها کمی گران ‌تر شده بودند، ارزان شدند.

روز پنجشنبه و شنبه نیز باز کاهش یافتند و در روز یکشنبه و دوشنبه همپای سایر ارزها بار دیگر شروع به افزایش قیمت کردند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها