|
کدخبر: 132754

احتمال پیروزی بایدن به بازارها جان تازه داد

با افزایش آرای الکترال جو بایدن و بیشتر شدن شانس پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۲۰، بازارهای سهام و بازارهای آتی در امریکا رشد کردند و این طور تعبیر شد که سیاستهای اقتصادی ترامپ و اصلاح روابط بین المللی امریکا به بازارهای مالی جان تازه ای داده است.

اقتصاد احتمال پیروزی بایدن به بازارها جان تازه داد

بازارها به خبر احتمال پیروزی بایدن در انتخابات امریکا عکس العمل مثبت نشان دادند. رشد بازارهای سهام در امریکا ، افت ارزش دلار و کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی همه نشان از امید بازار به پیروزی فردی دارد که تمامی دنیا به صحبت با او چشم امید دارند و بر این باورند می تواند امریکا را به اقتصاد دنیا بازگرداند.

فرانس ۲۴ در گزارش خود در مورد سیاستهای ترامپ در سالهای ریاست جمهوری اش نوشت: «ترامپ قصد داشت امریکا را در اولویت قرار دهد و این کشور را دوباره به اقتدار بازگرداند ولی تنها کاری که انجام داد انزوای امریکا در تعاملات جهانی و جدا کردن این کشور از دیگر کشورهای دنیا به خصوص دوستان و همپیمانانش بود. اما بایدن می تواند وجهه امریکا را در دنیا تغییر دهد و بازهم قدرت سیاسی امریکا را احیا کند.»

این رسانه در مورد رشد بازارهای مالی بعد از افزایش شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات نوشت: «بازارهای مالی با سرعت زیادی عکس العمل نشان دادند زیرا بر این باور هستند که روی کار آمدن بایدن باعث می شود تا شرایط برای تجارت در دنیا تسهیل شود، روابط اقتصادی و سیاسی کشور امریکا با کشورهای دوست و همپیمانش احیا شود و اقتصاد دنیا با سرعت زیادی احیا شود. انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور به معنای تغییر سیاستهای اقتصادی در دنیا و افزایش سودآوری شرکتهای صنعتی و تولیدی است و می تواند جهانی نو را برای ما به ارمغان بیاورد.»

 نکته دیگر این است در مجلس نمایندگان حزب جمهوری خواه کرسی های بیشتری نسبت به حزب دموکرات دارند و به همین دلیل شکل گیری موج آبی در امریکا غیرمحتمل است.بنابراین به احتمال زیاد بایدن برای تصویب طرح های اقتصادی نخواهد توانست به سادگی نتایج مطلوب خود را به دست آورد ولی باز هم افزایش شانس انتخابش موجی از امید را در اقتصاد دنیا دمیده است.

هنوز عوامل بی ثبات کننده هم در بازار وجود دارد

علیرغم اینکه شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بسیار زیاد است ولی تاخیر در اعلام نتایج قطعی در برخی از ایالتهای امریکا باعث شده است تا دوره انتظار برای اطلاع یافتن در مورد رییس جمهوری بعدی امریکا زمان بیشتری طول بکشد.جالب این جاست که با وجود بی ثباتی موجود در بازار به دلیل تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات ولی بازهم بازارهای مالی رشد را شاهد بودند و فایننشال تایمز پیش بینی کرده است در صورتیکه نتیجه نهایی مشخص شود و بایدن به عنوان پیروز در این انتخابات معرفی شود، ارزش بازار سهام امریکا و بازارهای سهام بزرگ دنیا با سرعت زیادی رشد خواهد کرد و این روند رشد ادامه پیدا خواهد کرد.

بررسی روند تغییرات در بازارهای آتی امریکا نشان دهنده افزایش و کاهش ارزش بازارها در نتیجه تغییر شانس پیروزی دو کاندیدا است. یاهو فاینانس نوشت: « ارزش سهام در بازارهای آتی امریکا از زمان شمارش آرا تا کنون نوسان زیادی داشت. هر بار آرایی شمارش می شد و شانس ترامپ بالا می رفت ارزش سهام در بازارهای آتی کاهش پیدا می کرد و هر بار شانس بایدن بیشتر می شد، ارزش بازارهای آتی رشد می کرد.»

ترامپ از ارجاع به دادگاه عالی عقب نشینی کرد

نکته دیگری که در گزارش گاردین به آن توجه شده است، مساله تصمیم ترامپ به ارجاع نتیجه انتخابات به دادگاه عالی است. او در جریان رقابتهای انتخاباتی و حتی بعد از انتخابات در سخنرانی که برای اعلام پیروزی زودهنگام خود انجام داد، در مورد ارجاع به دادگاه عالی صحبت کرد ولی به نظر می رسد از این تصمیم عقب نشینی کرده است. گاردین نوشت: «ترامپ از تصمیم خود عقب نشینی کرده است زیرا اطمینان دارد حتی ارجاع به دادگاه عالی هم نمی تواند در نتیجه انتخابات تغییری ایجاد کند و در صورت شکست در انتخابات، همچنان در همین وضعیت باقی می ماند. ولی تاکید کرده است که در مورد آرای برخی از ایالتها و نحوه شمارش آنها شکایت هایی را تنظیم خواهد کرد و درخواست شمارش دوباره را مطرح می کند.»

 اما رشد بازار سهام در این فضای پرتنش نشان می دهد بازارها به پیروزی بایدن امید دارند. یاهو فاینانس در این زمینه نوشت: «بازارها به طرح های حمایتی بایدن از اقتصاد، سیاستهای خارجی دموکراتیک و روابط نزدیک با کشورهای دوست و هم پیمان اعتماد دارند و به همین دلیل روند رشد را از سر گرفته اند. بازارها می دانند روی کار آمدن بایدن در امریکا به نفع ثروتمندان است ولی روی کار آمدن بایدن می تواند اقتصاد دنیا را احیا کند و تمامی مردم را از این بحران رها کند. آنها به بایدن برای حل بحران کرونا و زمینه سازی برای خروج از این دوره سخت اعتماد دارند و این اعتماد را می توان با مشاهده رشد ارزش سهام دید.»

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها