|
کدخبر: 132750

سه سناریو برای پیروز انتخابات جنجالی آمریکا

بیش از یک روز از پایان رای گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد، اما هنوز نتیجه نهایی شمارش آرا مشخص نشده است.

بین‌الملل سه سناریو برای پیروز انتخابات جنجالی آمریکا

بیش از یک روز از پایان رای گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌گذرد، اما هنوز نتیجه نهایی شمارش آرا در چهار ایالتِ نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا مشخص نشده است.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تا این لحظه با فرض پیروزی نهایی در ایالت آریزونا، موفق به کسب ۲۶۴ رای الکترال شده و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه او نیز ۲۱۴ رای الکترال را از آن خود کرده است.

نزدیکی آراء این دو نامزد در برخی ایالت‌ها باعث شده هر دوی آن‌ها در سخنرانی‌های خود مدعی پیروزی در انتخابات شده و طرف مقابل را به تلاش برای تقلب در انتخابات و تغییر نتایج آن متهم کنند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هر دو نامزد همچنان بر روی کاغذ شانس پیروزی دارند، رقابت شانه به شانه آن‌ها برای کسب اکثریت آرا در چهار ایالت باقیمانده از حساسیت مضاعفی در این دوره انتخابات برخوردار شده است.

سناریوی اول: ترامپ در چهار ایالت باقیمانده به پیروزی برسد

اگر این سناریو محقق شود، رئیس‌جمهور آمریکا با ۲۷۱ رای الکترال با یک برد ناپلئونی برای یک دوره دیگر نیز سکان هدایت کاخ سفید را در دست خواهد گرفت.

سناریوی دوم: بایدن در نوادا و پنسیلوانیا پیروز شود

در صورت تحقق این سناریو که با توجه به روند موجود شمارش آرا چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد، بایدن با فرض پیروزی قطعی در آریزونا با ۲۹۰ رای الکترال راهی کاخ سفید خواهد شد.

سناریوی سوم: بایدن تنها در نوادا به پیروزی برسد

در صورتی که نامزد دموکرات‌ها برتری شکننده خود در این ایالت غربی که ۶ رای الکترال دارد را تا پایان شمارش آرا حفظ کند و در ایالت آریزونا نیز اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای نیفتد، با ۲۷۰ رای الکترال پیروز نهایی انتخابات خواهد بود و به آرای پنسیلوانیا که در آنجا نیز روند شمارش آرا به نفع اوست نیازی نخواهد داشت.

این خطرناکترین سناریوی ممکن برای انتخابات امسال است چراکه در صورت پیروزی ترامپ در سه ایالت شرقی و باخت او در تنها ایالت غربی باقیمانده، او با ۲۶۸ رای الکترال و تنها با اختلاف ۲ رای نسبت به بایدن از راهیابی مجدد به کاخ سفید باز خواهد ماند.

چنانچه این سناریو محقق شود، ترامپ به احتمال زیاد پرونده انتخابات را به دادگاه عالی آمریکا برده و خواهان بازشماری و احتمالا ابطال آرای پستی در میشیگان و ویسکانسین خواهد شد تا شاید از این طریق بتواند انگ یک دوره‌ای شدن را از پیشانی خود پاک کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر