|
کدخبر: 132313

پیش ‌بینی قیمت طلا در روز انتخابات امریکا

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نقشی عظیم در شکل گیری اقتصاد جهانی خواهد داشت و انتظار می‌رود طلا به عنوان سرمایه امن در بازارهای جهانی به این رویداد سیاسی واکنش نشان دهد.

اقتصاد پیش ‌بینی قیمت طلا در روز انتخابات امریکا

در اینکه در اواخر روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا بازارهای سهام نوسانات شدیدی را تجربه خواهند کرد شکی نیست و هر چه نتایج انتخاباتی این دو کاندید ریاست جمهوری به یکدیگر نزدیک تر باشد نوسانات بازار سهام شدیدتر خواهد شد و سهامداران به سمت پناهگاه‌های امن سنتی روی می‌آورند.

اگر تجربه گذشته نشانه‌ای باشد دولت دوم ترامپ به نوبه خود نوسانات و عدم اطمینان را به بازارهای مالی باز خواهد گرداند اما در این میان در صورتی که اعضا کنگره تقسیم شوند ظرفیت سیاست‌های رادیکال دولت ترامپ کاهش پیدا می‌کند و اما پیروزی بایدن در انتخابات به معنای روی کار آمدن یک دولت متعارف تر است که در نتیجه نوسانات بازارهای مالی و تنش‌های سیاسی و بین‌المللی را به حداقل خواهد رساند.

در این میان اما تجربه ثابت کرده است که طلا در آستانه انتخابات حزبی عمل نمی‌کند و عملکرد آن باید به عنوان یک محافظ در برابر نااطمینانی‌ها سنجیده شود و چه برنده انتخابات رهبر حزب دموکرات‌ها باشد و چه ترامپ در انتخابات پیروز شود طلا روند افزایشی را از سرخواهد گرفت.

کارشناسان امور بین‌الملل بر این عقیده‌اند که انتخابات پیش روی ایالت متحده امریکا بدون شک یکی از بحث برانگیز‌ترین انتخابات تاریخ این کشور خواهد بود و درصد آن که مشروعیت نتیجه انتخابات در محافل به چالش کشیده شود بسیار بالا است و در این میان یک انتخابات تنگاتنگ و پرتنش به نااطمینانی‌ها در بازار دامن خواهد زد و در حالی که طلا طی چند ماه اخیر در نتیجه شرایط بد اقتصادی روند صعودی را در پیش گرفته است انتخابات امریکا می‌تواند به افزایش قیمت این فلز گران بها شتاب بیشتری دهد.

کارشناسان بر این باورند که پس از اتمام رای گیری تا زمان اعلام نتایج قیمت طلا می‌تواند تا هزار و ۹۴۰ دلار در هر اونس بالا رود و این اتفاق در حالی می‌افتاد که طلا طی یک سال اخیر در نتیجه بحران‌های اقتصادی به وجود آمده در اثر پاندمی کرونا افزایش ۲۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است.

سایر فلزهای گران قیمت بازار نیز از این افزایش قیمت‌ها در امان نمانده‌اند به گونه‌ای که هر اونس نقره ۱.۱ درصد افزایش قیمت داشته است و هر اونس پلاتین نیز ۱.۴ درصد افزایش قیمت را طی چند روز اخیر تجربه کرده است.

قیمت طلا تا سال ۲۰۲۱ پایین می‌آید؟

قیمت طلا در امسال در نتیجه کاهش نرخ بهره و تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی برای جبران صدمات ناشی از پاندمی کرونا هر لحظه افزایش یافته است و در این میان نه تنها طلا رشد چشمگیری را در امسال به ثبت رسانده است بلکه قیمت نقره طی این مدت دو برابر شده است و مس نیز ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

هر چه تنش‌های بین‌المللی در نتیجه جنگ تجاری بیشتر می‌شود و تزریق نقدینگی بانک‌های مرکزی سرعت می‌گیرد بازدهی طلا برای سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شود به گونه‌ای که بنابر آمارها سهامداران اس‌اند پی در حالی طی دو سال اخیر ۱۱.۳ درصد سود کردند که سهامداران طلا طی این مدت سود ۵۵ درصدی را تجربه کردند.

براساس گزارش اخیر منتشر شده توسط بانک مرکزی امریکا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت طلا تا سال ۲۰۲۱ به ۳ هزار دلار در هر اونس برسد و درحال‌حاضر هر اونس طلا هزار و ۸۶۰ دلار قیمت دارد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر