|
کدخبر: 130363

تامین ارز کالاهای اساسی چگونه پیش می رود؟

بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون علیرغم فشار تحریم‌ها، ارز کالاهای اساسی را طبق مقررات تامین کرده است؛ ضمن آنکه تعیین «اولویت بندی» نوع و میزان ارز کالاها برعهده وزارتخانه‌های ذیربط اعم از صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بانک و بیمه تامین ارز کالاهای اساسی چگونه پیش می رود؟

بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به انتشار اخباری مبنی بر عدم تامین ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان که منجر به تعطیلی برخی از شرکت های تولیدی شده است، به آگاهی می‌رساند این بانک سقف تعیین شده در مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای تامین ارز، را به طور کامل اجرا کرده است و این وظیفه وزارتخانه های مربوطه است که با «اولویت بندی» در سقف مذکور، تعیین کنند برای چه کالاهایی و چه شرکت هایی تامین ارز شوند.

طی سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف هشت میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک ۵.۵ میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و ۱.۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، از ابتدای سال تا پایان مهرماه بابت واردات اقلام اساسی، به شرح زیر است:

ذرت – ۱۶۲۴ میلیون دلار

جو – ۲۶۰ میلیون دلار

دانه‌های روغنی – ۷۷۷ میلیون دلار

روغن خام – ۷۷۸ میلیون دلار

کنجاله – ۶۳۸ میلیون دلار

گندم – ۳۳۰ میلیون دلار

کود – ۴۰ میلیون دلار

کاغذ – ۳۰ میلیون دلار

تجهیزات و ملزومات پزشکی – ۶۱۵ میلیون دلار

دارو و مواد اولیه دارو – ۹۸۵ میلیون دلار

سایر – ۱۳۷ میلیون دلار

بنابراین طی هفت ماه گذشته جمعا مبلغ ۶۲۱۴ میلیون دلار توسط بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و این بانک با توجه به گذشت هفت ماه از سال، تامین ارز کالاهای اساسی را طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت به طور کامل انجام داده است.

اگر شرکتی مدعی است که مشکل تامین ارز دارد، دلیل آن به «اولویت‌بندی»‌هایی برمی‌گردد که توسط وزارتخانه مربوطه انجام شده و خارج از تخصص نهادی بانک مرکزی است و این بانک نقشی در آن ندارد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر