|
کدخبر: 127576

زنگ خطر افزایش قیمت دلار زده شد؟

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی می‌گوید هدف اصلی آمریکا از تحریم‌های اخیر،‌کاهش دسترسی ایران به دلار آمریکاست و همین هدف خود به تنهایی می‌تواند بر نوسان مجدد نرخ دلار در بازار ایران اثر بگذارد. اگرچه به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در کوتاه‌مدت با برخی از سیاست‌ها سعی می‌کنند نرخ دلار را کاهش دهند.

در دو روز ابتدای هفته، دلار پس از هفته‌ها نوسان توانست بیش از دو هزار تومان ریزش را تجربه کند اما بلافاصله در میانه هفته به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت و روند افزایشی پیش گرفت. تاجایی که در روزهای پایانی هفته قیمت این اسکناس آمریکایی در حال ورود مجدد به کانال ۳۰ هزار تومانی بود و گفته می‌شد بازارساز به سختی این ارز در کانال ۲۹ هزار تومان نگه داشته است.

در چنین شرایطی وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر پنجشنبه تحریم‌ های جدیدی را علیه ۱۸ نهاد مالی ایرانی اعمال کرد. اما این تحریم‌های تازه چگونه و چطور بر بازار ارز ما اثر خواهد گذاشت؟

مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال می‌گوید: استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته که یکی از دلایل تحریم اخیر جلوگیری از دسترسی ایران به دلار آمریکا است.” فقط این جمله به تنهایی کافی است که نرخ ارز را افزایش دهد.

مهدی-مهری-پور

به اعتقاد او نوسان‌گیرها و سوء استفاده‌کنندگان، بیشترین استفاده را از این جمله می‌برند. زیرا جلوگیری از دسترسی ایران به دلار یعنی عرضه کم‌تر دلار. محدودیت‌های ارزی و در این شرایط با توجه به نیاز مبرم به واردات و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی، سهوی یا عمدی، ممکن است منجر به رشد مجدد قیمت دلار شود.

او می‌گوید: البته در هفته پیش رو بانک مرکزی و دولت برای اینکه نشان دهند تحریم‌های آمریکا بی اثر است طبیعتاً سعی می‌کند نوسان دلار را کنترل کنند و در قیمت ۲۹ تا ۳۰ تومانی نگهش دارند. اما به نظر می‌رسد هم خود دولت از دلار گران نفع می‌برد و هم انتظار افزایش قیمت در جامعه وجود دارد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که این عوامل به افزایش قیمت مجدد دلار دامن بزند.

ریزش کوتاه‌مدت به نفع کیست؟

وعده‌های همتی درباره ارزهای بلوکه شده، خبر افزایش صادرات نفتی ایران و بازگشت بخشی از ارزهای صادراتی ایران از جمله مسائلی بود که هفته گذشته در ریزش قیمت دلار موثر عنوان می‌شدند. آیا همچنان می‌توان به تاثیر این مسائل امیدوار بود؟

به گفته پورمهر به نظر می‌رسد حرف‌های همتی فقط کاهش جزئی قیمت ارز را به همراه داشته باشد و این فقط به نفع کسانی است که نقدینگی دارند تا دلارهای هنگفتی را بخرند و در مدت کوتاه استفاده بیشتری از این نوسان بکنند. متاسفانه ما طی سال‌های اخیر شاهد روند نوسانی یا نزولی ارز نبودیم و ثبات در نرخ ارز نداشتم علی‌الخصوص دراین چند ماه اخیر.

او ادامه می‌دهد: ضمنا با توجه به مسئله اقتصاد سیاسی ( سال آخر دولت‌ها سال تورمی است) و اینکه اهرم اصلی تمام قیمت‌ها در ایران دلار است و این موضوع هم به شکل ابزاری در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار دارد، طبیعتاً باید انتظار افزایش قیمت دلار را برای جبران کسری بودجه داشته باشیم.

ترامپ یا بایدن؛ مگر فرقی هم می‌کند؟

پورمهر درباره ریزش دلار در هفته گذشته و بازگشت مجدد قیمت آن به کانال ۲۹ هزارتومانی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی برگشت قیمت دلار در روزهای اخیر این باشد که سعی دارند نوسانات قیمت دلار را به حضور ترامپ ربط بدهند. یعنی اگر ترامپ رئیس‌جمهور بماند دلار بالا خواهد رفت.

او این سوال را مطرح می‌کند که مگر آقای بایدن سیاست‌هایی غیر از سیاست‌های ترامپ دارد؟ سیاست‌های آمریکا علیه ایران به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. چه زمانی که اوباما نماینده دموکرات‌ها رئیس‌جمهور بود و چه زمانی که ترامپ روی کار آمد. در هر دو حالت تغییری در روند دلار نداشتیم.

به اعتقاد او یکی از نتایجی که ارتباط دلار با ترامپ برای سواستفاده کنندگان ایجاد می‌کند این است که نشان بدهند با برگشت ترامپ، دلار هم افزایش خواهد یافت و در آینده‌ای که احتمال حضور ترامپ در منصب ریاست جمهوری آمریکا زیاد است، دلار هم بالا خواهد رفت. با این روش همچنان روند افزایشی دلار را حفظ می‌کنند. این به نفع استفاد‌کنندگان و مالکین ارز علی‌الخصوص بانک مرکزی است.

این کارشناس در نهایت تاکید می‌کند: بازارساز نه تنها نمی‌تواند بلکه حتی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بماند چراکه افزایش قیمت دلار به نفع اوست.

به باور او مسائلی که در آینده رخ خواهد داد اعم از تغییر موازنه‌ها در خاورمیانه، سیاست‌های ایران نسبت به کشورهای متخاصم، ریاست جمهوری آمریکا و نمایشی که ترامپ با بیماری کرونا در دنیا ایجاد کرد و کسری بودجه ایران و… همه خبرهای بدی هستند که نشان می‌دهند قیمت دلار می‌تواند افزایش یابد.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    تزامپ بمیر دیگه

    • مرتضی ارسالی در

      الان می میره چشم😂

    • ناشناس ارسالی در

      مشکل ترامپ نیست مشکل خود آمریکاست که باید از خلیج فارس فرار کند

    • شهروند ارسالی در

      به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خو درا

    • حسین ارسالی در

      هر که پول تو بانک داره بکشه بیرون.برید ط لا بخرید.ریال داره نابود میشه.

  • ناشناس ارسالی در

    ایران می تواند به بخش خصوصی افغانستان پا کستان هند بنزین محصولات تولید داخل با ار ز ان کشور دهد وبعدان ارز راازطریق صرافی های ان کشورها تبدیل به دلار کند به مسولی ن بگید باتشکر

  • ناشناس ارسالی در

    این نشان می دهد کشور ما کسی از مسئولین از اقتصاد ومدیریت کشور چیز بلد نیستند

    • ناشناس ارسالی در

      یه مشت فک و فامیل دور هم جمع شدن دستگاه اقتصادی ایران رو می چرخونند.

  • بازنشسته ارسالی در

    دلار باز هم گران می شود و دولتمردان بی ع رضه و لیاقت منتخب 25 در صد جمعیت کشور کا ری جز پرداخت یکی دوتا یارانه به ارزش یه شونه تخم مرغ کاری ازشون بر نمیاد. این اح مق ها عرضه مهار تورم را ندارند. فقط بلدن د سر مردم شیره بمالند و عوامفریبی کنند.. ..

  • علی محمد ارسالی در

    به نام خدا ....در عجبم که بعضی از افراد که در کشور زندگی میکنند و تیشه به ریشه خ ودشان میزند آقا برویدبه زندگی خودتان بر سید به شما هم میشه گفت ایرانی از صبح تا شب دنبال دلار و طلا هستید آخر کفن شما ج یب ندارد بروید مصاحبه خلدون مبارک را که امشب پخش شد گوش بدهید بدانید که دشمنان ک ه آمدن به شما چیزی جز فلاکت نمی دهند ... .آنها میخواهند شما را از خر مراد پیاده ک نند شما ثروتمند ترین ملت دنیا هستید اما. ......در حمله اسکندر اگر داریوش به سردار انش مشتی طلا داده بود سر اسکندر که خوبه سر پدر جدش راهم میآوردند شما نسبت به خود تان هم رحم ندارید تا بالاخره آن ملعون آم د و کل ثروت شما را برد پس به خودتان بیای ید هنوز از دهان دشمن حرف خارج نشده شما زودتر از خودشان حرفهای بی ارزش را پخش و تکرار میکنید چرا.....سیاست ندارید در جوا ب شما هم شایعه کنید دولت میخواهد به جای پول به کارمندانش طلا عیدی دهد....والسلام علی عبادالله الصالحین

    • ناشناس ارسالی در

      احسنت ....

    • مسعود ارسالی در

      احسنتم،،همینه که عرض کردی برادر من،،البت ه من اگه رئیس جمهور باشم کاری میکنم‌که ا سرائیل و آمریکا نه تنها هرچه تحریمه بردا رن بلکه التماسم بکنند،،اول که هزار تا مو شک میزدم نزدیک مناطق مسکونی تلاویو دوما تنگه ی هرمز رو میبستم و میگفتم گردنم کلف ته و فقط چین رو راه میدادم به آبهامون و سوم هم اخطار به آمریکا که اگه‌ تکون بخور ی ناوهاتو به اضافه کل اسرائیل پودر میکنی م،،به خدا قسم اگه جرات کنن غلطی بکنن،،مر دم همین الان توی جنگ وحشیانه ی داخلی که متاسفانه هموطن دلش به حال برادرشم نمیسوز ه دارن جون میدن،،پس چه باک از جنگ و درگی ری بیرونی،،ما فقط منتظر دستور رهبریم تا دنیارو اگه برا ما شبه برای اونا هم شب کن یم هم جهنم..

  • ناشناس ارسالی در

    بتاز عزیزم. چه باک. من 4 دلار دارم. یعنی میشه 200000 تومن.

  • میثم ارسالی در

    مگه ارزونه که بخاد گران بشه :)

  • ناشناس ارسالی در

    بترسید ازمرگ ازخداازکرونا اینهمه دشمنی ب اکشورهای دنیا شده نتیجه اش فقروفلاکت نات مام مردم مردمی که خانه وماشین لوازم خانگ ی و....براشون شده ارزوشماهایی که عامل ار تباط وحشتناک بادنیاشده اید وشماهایی که ب ادلالی وسوداگری درحال بدست اوردن پول کثی ف ازاین شرایط هستیدبزودی هم دراین دنیا تاوان میدهیدهم دراخرت اهن گداخته درحلقتا ن میریزند

  • ناشناس ارسالی در

    اینهمه سال بالجبازی وگوش نکردن به صدای م ردم واینکه ازطرف مردم میگیدماخواستاررابط ه باامریکا نیستیم نتیجه اش شده اینهمه فق ربدبختی تورم وناامیدی مطلق مردم .خوب سیا ست شما نتیجه اش این شده چرا مثل بقیه کشو رها باهمه دنیارابطه برقرارنمی کنید الان همه دنیا برده امریکا هستن؟

    بس کنیدمگه بابچه صحبت میکنیدچرابایدثروت ملی به خاطرتحریم خودخواسته ازبین بره ال ان ما مجبوریم هرجنسی روازنامرغوب ترین نو عش باچندبرابرقیمت ازکشورهای داغون واردکن یم این اسمش اتش زدن ثروت نیست این دستورد ینه؟نه تحریم بهانه ای هست برای مسئولین ت ا ندانم کاریهای خودراپوشش دهندمردم توقع زیادی ندارندمیخواهندحداقل استاندارد زندگ ی برایشان فراهم شه اصلا ازقیمت ماشینهای مزخرف ایرانی حرف میزنید مالایق این اهن پ اره ها بااین قیمتهای نجومی مسخره هستیم ب هترین ماشین ها رومی تونیم باقیمت 4هزاردل ارواردکنیم هروقت اینقدرقوی شدیم که مردم ازدست مسئولین راضی بودن بریددرمقابل امری کا بایستید

  • ناشناس ارسالی در

    خداازتون نگذره ومطمئن باشیدکه نمیگذره به جای زجرکش کردن مردم نوبت دهی کنیدبرای ز دن تیرخلاص به ما شرم برشما دیگه کارتون ا زنفرین هم گذشته

  • ناشناس ارسالی در

    ازماست که برماست حیات این زالوصفتان دلال به نادانی وجهل ما وابسته است دردورانی ک ه مسئولین لجبازدر بی خیالی محض ارزش پول ملی را لگدمال کردند درواقع خیانت درامانت کردند امانتی که ازطرف مردم به انها داده شده پس برای این سهل انگاری باید جوابگو دربرابرمردم .ازهمه مهمتر خداوند باشند م امردم هم اب به اسیاب سوداگران میریزیم رف تارهای هیجانی مردم درخرید سکه ارز ثبت نا م ماشین و....بااین توجیه که می خواهیم دا رایی هامان بی ارزش تر نشود نتیجه ای جز ف قیرترشدن ما ندارد تاکی فقط دادازفقرچراعا قلانه رفتارنمی کنیم چرخه فساد ودلالی اح تکارگرانفروشی و... با همین رفتارهای محیر العقول ماایرانی ها درحال چرخش هست بایکوت کردن تمام این بازارهای سوداگرانه ازطرف مامردم بعدازمدتی سوداگران زالوصفت رانابو د میکندبدون من وشما اینها ازکجا سرمایه د رگردششان راچندبرابرمی کنند؟تمام بازارهای سکه خانه ماشین ارز لوازم خانگی و...راجز درموارد بسیاربسیار نادر وضروری تحریم کن یم ازاین مسئولین که خیری نمیرسه خودمان ب خودمان رحم کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    من فکرمیکنم همه چی خوابه وبه زودی همه ما بیدارمیشیم کابوسها تموم میشه خونه به قیم ت چندسال پیش برمیگرده ماشینهای خارجی وار دمیشن سایپا وایران خودروتمام ماشینهاشون روبا قیمت زیر 20 میلیون عرضه میکنن التما س میکنن اما مشتری ندارن ریال به ارزش 40 سال قبلش میرسه دیگه کسی به فکرخرید سکه ن یست طلا مثل همه کشورها قیمت جهانی داره ح بابها همه ترکیده لوازم خانگی خارجی وناب بایک دهم قیمت فعلی با تنوع زیادعرضه میشه تورم وگرانی به تاریخ پیوسته پاسپورت ایر انی اعتبارداره کارتوادارات براساس علم ود انش استخدام میشه نه پارتی بازی وگزینش مر دم به هم دروغ نمیگن غیبت هم رونمیکنن کم فروشی احتکارگرانفروشی دلالی به تاریخ پیو سته رانندگی ما الگوشده محیط زیست رونابود نمی کنیم به همنوع احترام میزاریم تواینست اگرام رکوردداربی ادبی وفحاشی نیستیم وحال همه ماخوبه اماتوباورنکن

  • ناشناس ارسالی در

    چراداریدمردم روازارمیدید با امریکا ارتبا ط برقرارکنید مردم به تنگ امدن چراجای مرد م تصمیم میگیرید ارتباط باامریکا رابه رای بگذارید همه چی برمیگرده به حالت عادی ما شینهای ایرانی نهایت 10 میلیون ارزش داره دلار قیمتش به زیر2000تومان میرسه قیمت مس کن به یک پنجم میرسه ماداریم غذارادورسرمو ن میچرخانیم اینهمه منابع خدادادی رو داری م با لجبازی مسئولین درارتباط باامریکاازب ین میبریم مسئولین شما دربرابرخداوندمسئول ید که 40 سال جای همه مردم تصمیم گرفته ا ید ونتیجه اش شده همین فقر وبدبختی رانت ف ساد بیکاری احتکار دلالی گرانفروشی اعتیاد دروغ ربا ونزول بی دینی وبی اعتقادی جوانا ن بیکاری وافسردگی جوانان فرارمغزها عدم ا مکان ازدواج پارتی بازی استخدام با قوانین گزینشی به جای شایسته سالاری درادارات رش وه بیسوادی مدیران بی اعتبارشدن پاسپورت ا یرانی لجن مال کردن ارزش پول ملی تن فروشی و......بس کنید خداواخرت رادرنظربگیرید ا نتخابات ازادباهمه گرایشات برگزارکنیدچراب ه جای همه مردم تصمیم میگیرید مثل همه دنی ا که باهم ارتباط دارند عمل کنید نگاه جزی ره ای زندگی کردن درقرن 21 همین میشود که شما برسرمردم اورده ایداینقدرازاصول مایه نگذارید این چه اصولیست که فقط ماداریم وع ایدش این فاجعه اقتصادیست

    • ناشناس ارسالی در

      خیلی کامل وشیک و مجلسی گفتی ،احسنت ولی ک و گوش شنوا

    • ناشناس ارسالی در

      اره حتما ، مگه خوابشو ببینی دلار به زودی 40

  • ما شناس ارسالی در

    برو احمق مثل اینکه تو این مملکت نیستی یا اینکه از قبرستان برگشتی کجای کاری

    • محمدرضاصدیقی ارسالی در

      امریکا افرادی مثل شماسست عنصرراقبول نمیک ندکه به لقمه نانی راضی میشیدامریکاروی حر ف مردم انقلابی حساب میکندچون میداندبرعهد خودایستاده انداگریک ساعت کشتارداعش رامید یدی دیگه حرف امریکاکه هیچ اسمش هم برای س خت بودببریبرگردهمراه ملت باش

    • محمدرضاصدیقی ارسالی در

      امروزسختی رابررفاه امریکای ترجیح میدهیم یکسری میگفتندمیتوان باشاه جنگیدبادست خال ی پیروزشدیم بعدگفتند۲۴حزب مخالف جمهوری ا سلامی هستندودست به اسلحه بردندوکشتارناجو ان مردانه ای کردندولی پیروزشدیم که نامی ازانهانیست جنگ باصدام بودولی درحقیقت باد وبلوک غرب شرق بودیعنی جهانی علیه ایران د یدیدپیروزشدیم ماصبرداریم وعده خداست درای ن جنگ که بیشترین دشمن درجبهه خودی است ان هم بلطف خداپیروزخواهیم شدودنیا باافتخارا یرانی درکره خاکی بدون اسرائیل کودک کش وا مریکا ومنافق ارتباط دوستی خواهدداشت وعزی زچون خداوعده داده مامنتظرمیمانیم وسخت مب ارزه میکنیم وپای حرف خاله زنکه هانمی ایس تیم یاحق

  • ناشناس ارسالی در

    ترامپ.آمریکا.تحریم.بایدن.کرونا.طلا. اینها همش بهانس دولت دزد خودش این بازیهارو در میاره باشل کن سفت کن جیب خودشو پر میکنه کی میخواین بفهمین ما عروسکهای خیمه شب بازیه اینا شدیم

  • ناشناس ارسالی در

    زرشگ

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی مشتی خر سوار حکمرانی میکنن اوضاع بهترازاین نمیشه

    • محمود ارسالی در

      فکر کنم همین مردم بهشون رای دادن!!! بقیه هم مثل ما که به شخص بهتری رای دادیم بای د پاسوز اینا بشیم...

  • Somaye ارسالی در

    ترامپ یا بایدن...
    مشکل از آمریکا و انگلیس نیس،اشکال از جمهوری اسلامی و دول تمردان بی خرد ماست تا حکومت اینه به هیچ جا راه نداریم
    فقط رفراندوم جوانمرد انه باید انجام بشه

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه دولتی در کار نیست که کاری انجام دهد
    دولتی که با بدبخت کردن مردم بخواهد کسری بودجه خود را تامین کند اون ی ک دشمنی بیش نیست
    همتی تو و اون رئ یس جمهورت هرچه می توانید ظلم کنید
    آقای پورمهر واقعیت را میگوید تا الان از دولت اول گرفته تا این دولت هرکدام برای تامین کسری بودجه به نوبت دلار را گران کر دن
    پس کاملا مشخص هست اینا هرکدام به نوبت فقط نشستن و خوردن
    خداوند از شما نگذرد که با این کار ایران تبدیل و یرانگری میکنید

  • محمد ارسالی در

    در یک کلام ایران رو به نابودی ست تا زمان ی که مثل بقیه کشورها تعامل نداشته باشیم با امریکا همین اش و همین کاسه است

    • اشنا ارسالی در

      اینجوری که پیش میره مسئولینم باگران کردن وتورم دارن توایران نسل کشی میکنن وای بر شما .😢

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه کارشناسان خودمان زودتر وبیشتر ا ز خود آمریکا برای گران شدن ارز تلاش میکن ند وشده اند تریبون دشمنان تا هرچه بیشتر اوضاع مملکت را آشفته کنند.

    • ناشناس ارسالی در

      این کلمه دشمن پروپاگاندای مسئولین برای ا دامه پوشش ندانم کاریهای خودشه اونهایی که هنوزدم ازمقاومت میزنن توضیح بدن مقاومت چی؟چراهذیان میگیدکی به شما ماموریت داده تابادنیاسرجنگ داشته باشیدبس کنیدنتیجه ای دئولوژی شما بی اعتبارشدن پاسپورت ایرانی وکشورسوم دنیاتوتورم بودنه مردم دارن زیرب ارلج بازی شما له میشن

    • ناشناس ارسالی در

      بیاییم تا یه مدتی نه خانه بخریم نه ماشین هیچ خبری دراین زمینه ها روهم منتشر نکنیم تکلیف ارز وسکه هم مشخصه چرخ دلالی بابودن من وشما توبازار میچرخه وگرنه همه میدونیم قیمت واقعی ارز سکه مسکن واتومبیل یک سوم اینهایی نیست که گفته میشه اگه ماهمراهی نکنیم سوداگران رابه خاک سیاه می نشانیم وکم کاری خواسته یا ناخواسته دولت راهم جبران میکنیم

    • ناشناس ارسالی در

      کاملا درسته اغتشاش هیچ نفعی برای مردم ند اره این رومنطق هم میگه اما تکلیف اینهمه ظلم وستمی که داره به مردم میشه چیه طاقت هم حدی داره سالها جنگ تحمیلی بعدها تبعات جنگ وویرانی های ان بعد تحریم ها و...این همه سال مردم دارند سختی تحمل می کننداصلا ازمیزان واقعی امار فقر بیکاری اعتیاد فس اداقتصادی فحشا تورم افسردگی جوانان و...خ برداریدبس کنیداین جناح بندیهای مسخره رو چه اشکال دارد نخبگان کشور صرف نظرازگرایش ات فکری همینکه عاشق وطن خودباشندواردعرضه خدمت شوند تاکی باید افرادتکراری رادرپست های مختلف ببینیم واقعا هنوزمتوجه نشدیم ع لت اینهمه مشکل درکشورنبود علم ودانش(واقع ی نه مدارک اهدایی)است کشوری که اینهمه م وهبت الهی ونعمات طبیعی به ان اهداشده بای د جزو 4 کشور برتر دنیا ازنظرمیزان تورم ب اشه یعنی ابروریزی ازاین بالاتر متصوراست مسئولین کمی بخودبیایید چه مردم ناراحتی خ ودرااظهارکنندیانکنند کارنامه شما قابل دف اع هست؟ایا اسم این وضعیت که شما مسئولین ایجادکردیدفاجعه نیست؟سکان امورکه دست مرد م نیست مردم شماراانتخاب می کنند تاامین ا نها باشیدبی ارزش کردن پول ملی وتقلیل دار ایی مردم به کمتراز یک پنجم ظرف مدت کوتاه نامش خیانت درامانت نیست؟

    • ناشناس ارسالی در

      هرچه سرمون میاد حقمونه چقدر اخبار حجوم ب رای خرید حجوم برای فروش راتواین چندساله شنیدیم؟ بازم عبرت نمی گیریم خوب چرخ سود اگری بابودن من وشما توبازار سوداگری ودلا لی میچرخه اگه ما تواین بازارهای کثیف وار دنشیم این دلالهای پست ازکجا مشتری پیدامی کنند باید ازراه منطقی سرمایه هامون روحف ظ کنیم منطق هم اینه با این بازارها همراه نشیم مطمئن باشید بعدمدت کوتاهی سرمایه ه امون حفظ میشه چون سوداگری ازجامعه خارج م یشه حتی اگه دولت کم کاری میکنه فکرنمی ک نید خودما مردم هم مقصریم کمی فکرکنیم درض من بیشترمردم خواهان ارتباط باامریکا هستن ازطرف مردم لجبازی نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    فقط بلدن دزدی کنند

  • رشک ارسالی در

    سلام. این نظریه ها که دوستان می‌دهند شاید برای اداره یک روستا... شاید... جواب بدهد نه برای یک کشور... ایران اکنون زیر فشار قرار دارد و آمریکا نیتش نابودی کامل مردم است.. آمریکا موازین انسانی را نادیده گرفته. آن‌وقت شما شده‌ايد نظریه پرداز

    • ناشناس ارسالی در

      توهم توطئه امثال شما کشوررابه این وضع دراورده

  • ناشناس ارسالی در

    تازه از خواب بیدار شده فهمیده دلارگرون شده.حالااینم میخادجوسازی کنه

  • داریوش ارسالی در

    الان دیگه همه فهمیدند که گرانی تورم فقر رکود اقتصادی ناشی از نادانی و نابلدی و ب ی توجهی مسئولین جمهوری اسلامی است تحریم و ترامپ بهانه است اگر واقعاً همه‌ی این ن ابسامانی ها تقصیر آمریکاست پس چرا به جای باج دادن به روسیه و چین با آمریکا مصالح ه نمی‌کنید بشینید مذاکره کنید اگر به منا فع ملی ما بود بپذیرید والا اکثر مردم موا فق مذاکره هستند اصلا در خصوص رابطه با آم ریکارفراندوم برگزار کنید قبل از اینکه دی ر شود

  • نوید ارسالی در

    اگر یکم یه ذره یه جور غیرت داشته باشید هر چی دلار تو خانه دارید فردا ببرید بفروشید دیگه هم دنبال خریدش برا سرمایه گذاری نروید خدایی خیلی راههای دیگه هست که سرمایه گزاری کنید مثل ملک ببینید چطور دلار پایین میاد عاقبت این دلار گران برا همتون گران تمام میشه مخصوصا قشر فقیر ...آقای که فکر میکنی که شما به اندازه هفت پشتت داری و به آنجا کارت نمی کشه بفکر انروزی باش که فقیر ه خفتت کنه


  • نوید ارسالی در

    ترامپ قمار باز لعنت به تو

    • ناشناس ارسالی در

      شما نمی تونیین جای همه ملت تصمیم بگیریدک ی گفته کشوربه شما وافکارشما تعلق داره هر شهروندی که نواین کشوربه دنیامیادحق اظهار نظرداره نتیجه این همه سال جزیره ای زندگی کردن شده فقر وبدبختی وفساد برای مردم بی شترمردم مثل شمافکرنمی کنن خودتون هم میدو نید همینه اما لجبازهستید وقیمت لجبازی ام ثال شما با مردم همینه که 4امین کشورتودنی اازنظرتورم هستیم خریدیه جنس ازکشورها درش ر ایط تحریم یعنی یه جنس روماباید چندبراب رقیمت بامشقت تمام وتازه ازنوع غیراصل ازم جاری غیربانکی بخریم این اسمش اتش زدن پول مردم وحق الناس نیست؟کی به شما این اجازه راداده پول کشوررااینطوربه هدردهیدوهی بگ یدمادرمقابل امریکاایستادگی میکنیم هیچ می دانیدسفره ها چقدرخالی شده قیمت این اهن پ اره ها که ارزش واقعی انها یک دهم این مبا لغ هم نیست راطرزتفکر امثال شما برای کشور ایجادکرده مگرطبق قانون اساسی اظهارعقیده ازادنیست پس چرابه نظراکثرمردم حداقل توای ن روزا احترام نمیگذارید این همه سال نظرش ما بود که این وضع راایجادکرد اینقدرهم از برجام مایه نگذارید که تفکرامثال شما ازرو ز اول نگذاشت شکل بگیره تازه برجام ملاک ن یست یه ارتباط براساس احترام متقابل توهم ه زمینه هامثل همه کشورها روبا غرب ایجادک نید بخداسوگند شماها دربرابرشکمهای گرسنه ای که این روزها وشبها سربربالین میگذارند مسئولید

    • ناشناس ارسالی در

      اقای روحانی من نه خانه دارم نه ماشین سنم به 40 رسیده ازدواج نکرده ام تمام پس اندازم 100میلیون بود گذاشته بودم توبانک با تصمیمات محیرالعقول جنابعالی وتیم اقتصادی دولت ارزش پول ناچیزم باخاک یکسان شد این تمام پس انداز این سالها کارکردنم بود تازه شاهکاردیگرشما کاهش سودسپرده بودامثال من زیادندکه نزدیک 10 سال هم دردانشگاه درس خواندیم حالا هیچ چیزجز عمرازدست رفته نداریم امیدی به اینده نداریم فقط دنبال یک راه برای رفتن ازایرانیم که ان هم به همت شما سخت وسخترشده

    • ناشناس ارسالی در

      هرخانه وهرمکانی میری هرخبرگزاری ورسانه ا ی که بازمیکنی همه دارن ازدست این دولت خو ن گریه میکنن مگه میشه اینقدرلجبازی بامرد م شما کمر به نابودی مردم بسته اید دیگه م ساله ادعا وافترا به دولت نیست نفس مردم ب ه شماره افتاده مساله فقط استعفا یا عزل ش ما نیست الان مردم بامحاکمه شماارام میگیر ن

  • ناشناس ارسالی در

    💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

  • علی ارسالی در

    این وسط امان ازبدبختی مامردم معمولی که ز ندگیمون رفت روهوا،وگرنه کاسب و بازاری وخ وددولت حالشومی برن باافزایش نرخ ارز

  • ناشناس ارسالی در

    ایران با تهدید و هشدار به آمریکا در خلیج فارس و در خطر قرار دادن پایگاه های نظامی امریکا میتواند آمریکا را در برداشتن سریع تحریم تحت فشار و به تسلیم وادار کند گویا تنها راه همین است آنگاه دلار در ایران به صفر و منفی صفر خواهد رسید

    • ناشناس ارسالی در

      ازطرف همه مردم تصمیم میگیریدملت خواهان ا رتباط باامریکاست نتیجه تفکرامثال شما شده دلار30000 تومانی سکه 14 میلیونی ارزو ش دن داشتن خانه ماشین تشکیل خانواده شغل من اسب فقر گرانی دلالی فسادو....مااین اصولی که دست اویزشماشده نمی خواهیم الان همه م ردم دنیا که دررفاه هستن برده امریکا هستن ملت ماکه داره ازمشکلات اقتصادی ومعیشتی نابودمیشن اقای دنیاهستن؟

    • مسعود ارسالی در

      دقیقا همینه،،بابا بخدا حرف منم همینه،، ب اور کن اون‌موقع دیگه دلار همون منفی میشه که شما گفتی،،ما که توی جنگیم،،دیگه نه آ فتاب از این داغتر میشه نه کولی از این سی اه تر....

  • جواد ارسالی در

    ملت ایران وطنمان را با ندانم کاری ویران نکنید.
    اخرش بازنده من وشماهستیم آ ب تواسیاب دشمن نریزید .
    بخدا ۳۵ کش ور رفتم .با تجربه این حرف را زدم ‌.قدر خ اکمان را بدانیم با همه بدی هایش .
    اگر ما نسازیم کسی نخواهد ساخت .

    • ناشناس ارسالی در

      گشنمه........

  • میثم ارسالی در

    من هم می دانم، همه مردم هم می دانند که دولت خودش سودجوی افزایش دلار هست... اگر می خواهید دلار را گران کنید هی الکی توی رسانه ها نگید که دلار افزایش پیدا میکند...
    اگر دشمن هم نخواهد، سودجویان داخلی افزایش می‌دهند.

  • ناشناس ارسالی در

    همه مردم میدانند این بازار گرمی دلار وطل ا ازجانب افرادی سود جوست وتعدادشون هم زی اد نیست وقابل پیگیری است ولی متاسفانه بع ضی از مسئولین هم به خاطر منفعت شخصی نقش پیاده دشمنان را ایفا میکنند که نفوذی هس تند نهدهای امنیتی باید بیشتر وارد کارزار شوند

  • asi ارسالی در

    کارشناسانی مثل تو که صدا و سیمای دولتی سر کار میارن خیانت به مملکت میکنید همه میدونن دولت خودش به بهانه تحریم دلار رو بالا میبره پولی که به مردم میده دلاره و در آمدش به دلار احمدی نژاد ۴۰ دلار یارانه داد الان یک دلار و نیم شده میخواهید دلار گرون تر کنید این خیانت کار ها رو نیارید صدا و سیما فقط بدونید مردم با حقوق ثابت و گرانی به بهانه دلار خرد شدن

  • ناشناس ارسالی در

    به یاروبگین معلومه توچی میگی،دوره ی اوبا ماواحمدی نژادمابهترین روزگارمون بودخدالع نت کنه ترامپ وروحانی را

  • سیداحمد ارسالی در

    باسلام، دولت مردان بی سواد نفهم دارید ای ران را ازبین میبرید بدبختا شما اینجوری و با لجاجت هاتون دارید مردم ایران را و دی ن ومذهب را به نابودی میکشید، شکم گرسنه ایمان ندارد نگذارید بخاطر چند صباح حکومت و خوشگذرانی اقازاده هاتون مذهب ودین این مملکت عریق ازبین رود مردم حتی از نماز خ واندن سرباز میزنند اخه شما در جامعه نیست ید یا کورتشریف دارید بابا لیاقت حا مشکلا ت را ندارید مرد باشید استعفا کنید بگذاری د مرداش بیان یا زورتان میاد ویلاها و ثرو تهاوقدرت را رهاکنید حداقل از کشور برادرت ا چین کمک بگیرید برای چند هفته چندتا دول ت مرد چینی اجاره کنید یقینا مشکل اقتصادی حل خواهد شد تجربه کنید چیزی از دست نمید هید.... خاک

  • ناشناس ارسالی در

    اخه یارو دهنش بو شیر میده ۱۰دلار هم پود داره شده کارشناس اقتصادی .وخی جمع کن عامو.چون تو میگی گرون میشه پ گرون میشه تو چون دلارداری میگی گرون میشه .لعنت به وطن فروش وبازار ساز

  • ناشناس ارسالی در

    والا چی بگم

  • یه بدبخت ارسالی در

    سلام مردم را بدبخت کردند ..دلار اگر بالا بره طلا هم بالا میره .لعنت بر زن دزد کا سب مهریه که با نقشه تیغ زنی قبلی تو دادک اه پلاسه .دولت هم جلوی پلاس شدنشون را نم یگیره تو دادگاه

  • موسوی ارسالی در

    سلام .دولت از گران شن دلار نفع میبرد فقط مردم از گران شدن اجناس ضرر میکنند زیر خ ط فقر له میشند

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا که همه مردم دنیا با حیله و نیرنگ سیاستمداران سر کار هستند

  • مک ارسالی در

    احسنت به علی‌محمد چقدر اقتصاد خبره ای خو ابی وهذیون میگی کار شایعه پرانان نیست او ضاع اقتصادی خرابه ودولت هم برای کمبود صن دوق دلار دطلا را عمدا دچار تنش میکنه تا سود ببره مردمم درخوابند سران مملکت هم در حال چپاول کردن یبار که میبینی تمامشون ف رار کردند

  • امیر هوشنگ ارسالی در

    این حرف مفت زن خودش دلال دلاره و با این حرفا فقط فکر جیب خودشه اصلا میگیم دلار میره بالا این یارو از الان باید بیاد این نظریه رو بده دلالان بازار دنبال همین حرفا هستن تا در لحظه قیمت رو ببرن بالا دو روز هم که پانصد تومن دلار بالا بره جیب امثال که این اقا پر شده

  • دیدبان ارسالی در

    امثال شما ها هستید که باکارشناسی به اصطل اح خودتون علمی مملکت رو گندزدین بجای این که بگوید مردم سزای گرانفروشی نخریدن تقری ب به سوداگری می کنید‌‌.بفکر آخرت تون باش ید بیشتر تا دنیا این دنیا عاریه ای بیش ن یست.یاحق

  • امیر ارسالی در

    اگر با قوانین درست و حسابی دست طمع دلالان و سوداگران و محتکرین را از ضروریات زندگی مردم مثل زمین و مسکن و اقلام معیشتی مردم کوتاه کنند بزار دلار هر چی دوست داره گران بشه چرا باید پول دشمن وسیله و بهانه ای برای جولان دادن دلالان و سرمایه داران برای سود جویی بیشتر باشه و جامعه را تحریک برای بالا بردن قیمتها کنند از دشمن چه توقعی دارید خودمان باید به فکر خودمان باشیم اصلا اقلامی که داخلی هستند و ربطی به دلار ندارند چرا باید به همین بهانه گران شوند دولت و ملت با ارزان کردن قیمتها و قانونگذاری درست و اجرای ان باید ارزش پول ملی را برگردانند نه اینکه به طبع از همدیگر اجناس نجومی بالا بره و مردم تحریک برای احتکار و تبدیل پول ملی بشن خدا ازتان نگذره که کشور را دادید دست دلالها

  • امیر ارسالی در

    دولت و مردم باید اینرا بدانند که اگر یک چیز را گران کنند و بفروشند باید هزاران چ یز را گران بخرند و این رویه تا نابودیتان ادامه خواهد داشت

  • امیر ارسالی در

    امریکا هیچکاره است ما خودمان با احتکار و خرید بدون نیاز و دلالی داریم خودمونو بدبخت میکنیم داخل کشور مشکل داره

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا سرگرم فوت شجریان باشید تا بعد...... ..

  • محمد کریم زارع ارسالی در

    باز هم بگید آمریکا هیچ غلطی نمی کنه برا شما که مشکلی پیش نمیاد البته توی این دنیا ما مردم چکار کنیم گیر کردیم وسط شماها باجی که به روسیه وچین میدید به آمریکا می‌دادید این وضع مون نبود

  • ناشناس ارسالی در

    دولت باید با سیاست تمام به جای اینکه با دشمن روبرو بجنگد غیر مستقیم وارد عمل شود و از قاچاقچیان کمک بگیرد و از قاچاقچیان حمایت کند و هر چیزی را که مستقیم نمی تو اند صادر کند از طریق قاچاق صادر کند و دل ار وارد کند و آنچه را که نیاز اصلی و وار د کردن آن تحریم است وارد کنند .تا اوضاع کمی آرام گیرد و هم به نفع دولت است وهم ب ه نفع مردم .هیچ نیازی هم نیست که اینکار را آشکار کند و باعث شود که بعضی ها سوء ا ستفاده کنند اینکار را به مدت طولانی در ن ظر بگیرد و مثل عملیات مخفیانه تمرکز کند .

  • ناشناس ارسالی در

    این دولت تا الان دوام آورده نشون میده که احمق زیاده روحانی(اسکاتلندی واصل)امروز تعیین نرخ جریمه برای کسانی که ماسک نمی ز نند کرده مردم حمایت کردن،بعد نماینده ها میان قیمت بنزین رو به پول ایران مثلا با کویت مقایسه می کنن می خوان گرون کنن آخه احمق کند ذهن تو کویت ظرف ۳۰۰ ،۴۰۰میلین پ ول ایران درآمد داره عقب مانده...

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت خوب چیزیه کاشکی کمی میفهمیدید جواب مردمی که تو این کامنتها دارن خون گریه م یکنن به خداوندی خدا حرف دل تکتک ما مردمه تازه از این بدتره وضعیت ما مردم اونوقت عده ای که معلوم نیست از کجا تغذیه میشن ی ا شکمشون سیره با بی استدلالی تمام چنان ح رفهای بی ربط از سر شکم سیری میزنند که ان گار تو این اجتماع حضور ندارن و از بدبختی مردم خبر ندارن !!نه باید تحمل کنیم ما ت حریمها رو پشت سر خواهینم گذاست بابا با ه مین شعار دادنها مملکت رو به نابودی کشاند ین جواب این سفره های خالی واین گرسنگی مر دم رو کی میده بابا هر روز میشنویم دختری از فامیل و اشنا رفته کشورای حاشیه دیگه نمیخواد برگرده هیچ میفهمین یعنی چی برا چ ی رفته ؟ رفته فاحشه گی رفته روسپی گری شم ا حاکمان ازما بهتر اطلاع دارین از این مس ائل با کدام غیرت تاب می اورین اصلا براتو ن مهم هست چی به سر مردم اوردین که باز با لجبازی هایتان دارین ادامه میدین و یه سر ی نادان بی مسئولیت هم احسنت احسنت میگین ننگتان باد خدا از شماها نمیگذره خیال میک نید ! دیری نخواهد پایید که یه جوری هر کد امتان تقاص پس خواهید داد در همیشه رو یه پاشنه نخواهد چرخید مگر نه اینکه دنیا گرد ه هر کی هرجور خواست بکنه نه خود کائنات چ نان از شماها به انواع مختلف تقاص پس خواه د گرفت انشاا..

  • ناشناس ارسالی در

    به خدا که تمام این دلنوشته هاحرف دل ما م ردمه چرا مسئولین ؟؟چرا با ما مروم اینچنی ن میکنین ما دخترامون دارن پیر میشن همه ا عسرده جوونا معتاد از فرط بیکاری همه پریش ون مگر نمیبینین چی به روز مردم اوردین تا کجا میخواین ادامه بدین به چی میخواین بر سین فقط بمب اتم تو این مملکت بدرد ما میخ وره اخه ما عمرمونه که داره با بدبختی سپر ی میشه داریم خون گریه میکنیم شما با این مردم واین مملکت چیکار کردین؟ چرا با دنیا سر عناد و دشمنی دارین چطور تمام ممالک د نیا دارند در کنار همین امریکا زندگی میکن ن و اینهمهدعقر وحقارت تحمل نمیکنن جز این ه که دارین ما مروم رو چیاول و عارت میکنی ن به اسم دین و ایمون ؟؟

    • مسعود ارسالی در

      ماشالله،،همینه که فرمودید،،خصوصا بمب اتم رو

  • ناشناس ارسالی در

    رفتم اسپیلیت بخرم فروشنده گفت ندارم نگاه اسپیلت کردم،وگفتم اینها چیه ؟گفت فروخته ام ،گفتم حدود ۴۰دستگاه اسپیلیت اینجا هس ت همه رافروخته ای،خیره نگاهم کرد ،گفت چن د هزارمیخواهی گفتم ۱۲۰۰۰میخوام
    گفت این قیمت بهترینم فقط همین الان اعتبار د اره ،اگر میخواهی برات فاکتورکنم ،گفتم بر وم خودروم را بیاورم گفت اگر بخری اشکال ن دارد ،فاکتورمیدهم برو ماشینتبیار وگرنه ) صرف بره بالا دیگه قیمت تغییری تغییرمیکن ه، گفتم اگر صرف رفت پایین چی ،گفت آقا من گران خریده ام ،کمتر هم نمیدهم,گفتم خیال تراحت باشد فاکتور را بنوس

  • مهیار اسدی ارسالی در

    این ایران نیست

  • مهیار اسدی ارسالی در

    احمدی نژاد از تو بهتر بود روحانی اوزی

  • ناشناس ارسالی در

    آمریکای توانمند و ایران ضعیف

  • ناشناس ارسالی در

    یه زمانی، مسوولان، می گفتند، سربازان آمر یکایی رو ، اسیر میکنیم، بعد در برابر پول های زیاد، آزاد شون میکنیم، اینجوری میتو نیم دلار زیادی داشته باشیم

    خب، منتظر چی هستید، الان دلار کمبوده دیگ ه
    اگه میتونید،و جرات دارید، دست بک ار بشید.

    به نظرم، فقط مردم فریبی میکنید، این همه شعار، آمریکا رو ال ه میکنیم، بله میکنیم، پس کو آخه
    آم ریکا تمام مردم ایران رو ، به زیر خط فقر برده.
    از اون ور دنیا، اومده بغل گو شمون قلدری میکنه، احدی جرات نداره ، عطسه کنه

    اگه واقعا راست میگید، اوضاع که از این هم بدتر نمیشه، دست بکار بشید، یک ناو آمریکایی رو در خلیج فارس ب ازداشت کنید، بعد با دلار معامله کنید.
    معلومه صددرصد حرفاتون شعار بوده و خو اهد بود.

    • مسعود ارسالی در

      دست مریضاد داداش،،،گل گفتی

  • ناسناش ارسالی در

    آب که از سر بگذرد چه یک وجب چه صدوجب

  • ناشناس ارسالی در

    اینها چه جوری میمرند

  • هموطن ارسالی در

    گرفتاربیسوادی. ولجبازی شدیم. بادنیا دشم ن بودن چه سود. با شعارمرگ براین ومرگ بر اون چه سود ؟ما خودمون داریم هلاک میشیم اززندگی لذت نبردیم همش به این فکریم دلار چقدر شد ؟اخه اینم شد زندگی نگاه به زند گی لاکچری اقا زاده ها میکنیم ایا لیاقت ا ینهمه نعمت رو داشتن ؟ماروبه فکر میندازه. ما باکی طرفیم چرا لجبازی میکنید مازن دگی میخواییم نه به اسم انرژی هسته ای همه چی رو داریم ازدست میدیم حتی استقلال رو به چین بسه مردم رواذیت نکنید واینقدر دروغ نگید. دلارهارو به اقا زاده امیدید. ومیگید بازنگشته. چرا؟

    • ناشناس ارسالی در

      تو دیگه خیلی پرتی..‌! نابغه.. این دولت ب ا همین شعارها ملت را سرکار گذاشت، ۷ ساله همینا که میگی را میخوان اجرا کنن که نتی جش شد این!!! مشکل را باید از داخل حل کرد نه خارج!!!

  • ناشناس ارسالی در

    جهنمی که شما برای مردم رقم زدیدتاوان بدی برایتان خواهدداشت

  • ناشناس ارسالی در

    تازمانیکه مابادنیا رابطه درست نداشته باش یم اوضاع روزبه روزبدترمیشه حتی نمی تونیم توبانکهای درجه سوم دنیا پول یه مربی خار جی روواریزکنیم جنس مرغوب برای مردم حرام شده ماشینهای درست واردنمیشن اونوقت مردم بایدحلب پاره ای ایرانی روکه 10 میلیون هم ارزش نداره باحمله برای ثبت نام تموم کنن داشتن خانه شغل مناسب حتی ازدواج برای مر دم رویاشده دلار28 تومانی راکسی تصورهم نم یکردجهازبرای دخترخریدطلا برای ازدواج مخا رج ازدواج داشتن قدرت پرداخت اجاره خانه ن داشتن شغل مناسب اینها رامسئولین میبینن و میگن یاحبابه یااینکه مامیخواهیم درمقابل امریکا بایستیم مردم شما هم هرروزبدبخت شی د مهم مقاومته هروقت اینقدرقوی شدیم که تو نستیم اونوقت توگوش امریکا بزنید اینقدراز مردم بیچاره مایه نزارید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها