|
کدخبر: 126135

در اسنپ و تپسی کار کنیم یا خیر؟

رانندگان اسنپ و تپسی معتقدند با توجه با شرایط اقتصادی و به ویژه گرانی قطعات خودرو، کار در تاکسی‌های اینترنتی دیگر برای آنها صرف نمی‌کند؛ آیا این تصور صحیح است؟

اسنپ در گزارش مربوط به پایان سال ۹۸ خود اعلام کرد که تعداد رانندگان این شرکت، به بیش از دو میلیون نفر رسیده است. در مقابل، شرکت تپسی، پیش از این، در مورد آمار سفیران خود، این اطلاعات را محرمانه دانسته بود. به هر روی اکنون چند میلیون نفر از شهروندان در شهرهای مختلف، حداقل بخشی از روز خود را به کار برای یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشغولند.

گروهی از آنها هر زمان و هر جا که فرصت پیدا کنند از این می‌گویند و می‌نویسند که گرانی‌ها به ویژه در زمینه قطعات و هزینه استهلاک خودرو، در کنار کرایه‌های پایین و کمیسیون بالا باعث شده است که کار به‌عنوان راننده دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. این تصور تا چه حد با واقعیت هماهنگ است؟

افزایش ۵۰ درصدی قیمت قطعات خودرو

یک فعال بازار خودرو در پاسخ به این پرسش، به افزایش حداقل ۵۰ درصدی برخی قطعات در حدود شش ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید که درآمد رانندگان در این شرایط، تنها ممکن است کفاف گذران زندگی روزمره آنها را بدهد.

فیروز نادری  با اشاره به اینکه صفحه کلاچ و لنت، دو قطعه پرمصرف برای خودروها هستند، افزود: این دو قطعه در پنج یا شش ماه اخیر برای خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵، حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شده است.

او ادامه داد: برای مثال صفحه کلاچ پراید، اکنون در بازار قیمت‎‌های متفاوتی دارد، هم انواع ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومانی آن پیدا می‌شود و هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی. قیمت انواع لنت این خودرو نیز به ۵۰ تا ۱۲۵ هزار تومان رسیده است.

نادری با اشاره به اینکه صفحه کلاج پژو ۴۰۶ نیز قیمت‌های مختلفی دارد، گفت: رانندگان باید بین ۸۰۰ هزار تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای این قطعه بپردازند. لنت این مدل خودرو هم از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه به آنها تحمیل می‌کند.

به گفته این فعال بازار خودرو، تنوع قیمت قطعات به دلیل به درجه‌بندی کیفی متفاوت و اصل و غیراصل بودن آنهاست.

نادری با اشاره افزایش اجرت تعمیر و نصب قطعات به موازات بالا رفتن قیمت آنها، گفت: در این شرایط رانندگان احتمالا فقط هزینه روزمزه خود را در می‌آورند و نمی‌توانند هیچ پس‌اندازی داشته باشند.

گرانی در همه بازارها

رضا نیک‌آیین، عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو نیز تاکید کرد همانگونه که بسیاری از کالاها در ماه‌های اخیر افزایش قیمت داشته‌اند، قطعات خودرو نیز گران شده است.

او تاکید کرد که امروز هر فرد حتی برای خریدهای روزانه خود در سوپرمارکت، باید نسبت به هفته‌های پیش مبلغ بیشتری بپردازد و در بسیاری از بازارهای دیگر نیز افزایش قیمت دیده می‌شود.

به گفته این عضو اتحادیه تعمیرکاران در چنین شرایطی هزینه زندگی رانندگان نیز افزایش یافته است و باید اراده‌ای قوی در دولت برای حل مشکلات کشور وجود داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها