|
کدخبر: 124280

سوخت دلار برای صعود تمام شد!

بازار ارز در حال بروز نشانه‌های کاهشی است.

به نظر می‌آید نرخ دلار برای صعود بیشتر، فعلا سوخت لازم را ندارد. بازار از فاز هیجانی خارج شده و همانطور که پیشتر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، اثر ماشه نیز پیشخور شده بود. بازارساز ارزی نیز توانست در روزهای ابتدایی هفته، ضرب التهابات را بگیرد تا نرخ ارز وارد سطوح پیش‌بینی شده برخی از دالالان نشود.

برخی نوسانگیران برای ورود به بازار، در انتظار تثبیت نرخ بالای سطح ۲۷،۵۰۰ تومانی بودند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و امروز نیز در قیمت‌های اولیه، دلار به سمت کف کانال ۲۷ حرکت کرد. حرکتی که می‌تواند نگرانی را برای افرادی که در سطوح بالا اقدام به خرید کرده‌اند، افزایش دهد.

توان ارزی بازارساز

برخی از معامله‌گران معتقدند که توان بازارساز ارزی برای عرضه و مدیریت بازار تحلیل رفته و به همین دلیل، کوچکترین تقاضایی می‌تواند بازار را از روند کاهشی خارج کند. از نظر آنها با نزدیک شدن انتخابات امریکا، پیش‌بینی بازار از رئیس‌جمهوری آتی می‌تواند جهت بازار را تعیین کند. همچنین از نظر آنها در سمت حواله نیز کاستی‌هایی وجود دارد. با این حال یک نکته از نظر آنها غافل مانده است. اخیرا اعلام شد که دولت برای واردات کالاهای اساسی حدود ۵ میلیارد دلار در امسال تامین کرده است. با توجه به اینکه درآمدهای ارزی دولت امسال نزدیک به صفر بوده، احتمالا بخش اعظم این منابع را بانک مرکزی تامین کرده است. اگرچه این میزان دلار رانتی، از توان ارزی بازارساز کاسته، اما این واقعیت را نشان می‌دهد که بانک مرکزی هنوز در چنته، کارت‌هایی برای رو کردن در بازار دارد. پیشنهاد بانک مرکزی نیز در این زمینه، حذف ارز ۴۲۰۰ و حمایت یارانه‌ای از خانوارها است. هر گاه دولت در یک تصمیم غافلگیر‌کننده چنین تصمیمی بگیرد، یک سیگنال کاهشی دیگر به بازار مخابره می‌شود. علاوه بر اینها، همین که بانک مرکزی میلیاردها دلار برای کالاهای اساسی هزینه کرده، یعنی همچنان حضور بازارساز را در بازار باید جدی تلقی کرد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    زود گفتید آن روزی که حسن آقا مثل گوشت قربانی داشتن دلار ها رو نذری پخش می کردن این روزها کاملا روشن و شفاف دیده می‌شد.... به 27 تومن که رسیده میگین سوختش تمام شد واقعا که

ارسال نظر