|
کدخبر: 123232

آیا واقعا یارانه جدید در راه است؟

اواخر تیرماه امسال بود که نمایندگان در نشست علنی مجلس با طرحی موافقت کردند که در رسانه‌ها از آن به‌عنوان بازگشت کوپن به اقتصاد ایران نام برده شد.

طرحی که در صورت تصویب آن تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود و برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، دولت موظف می‌شود کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.

ناگفته نماند که اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهوری- ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح، توضیح داد که «کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تامین‌کننده و توزیع‌کننده بوده و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند. ما می‌توانیم کالای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و احساس نمی‌کنیم که سازوکار کالابرگ ضرورت داشته باشد.»

حال، اخیرا در خبرها آمده است که مجلس یازدهم درصدد است که با ارائه طرحی به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه غیرنقدی اعطا کند. گفتنی است، در قانون هدفمندی یارانه‌ها، علاوه بر اعطای یارانه نقدی، واریز یارانه غیر نقدی هم وجود دارد، اما تاکنون این امر اجرا نشده است.

شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر اعمال تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها و البته شیوع بیماری کرونا به‌گونه‌ای پیش رفته که امروز دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی با توجه به میزان پایین رقم دستمزدشان با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند. این در حالیست که کالاهایی که با ارز دولتی تامین شده‌اند، به بهای گزافی در بازار آزاد به فروش می‌رسند و پاسخگوی نیاز این اقشار نیستند. به همین دلیل، برخی کارشناسان بر این باورند که دولت بهتر است از اختصاص ارز دولتی به واردات کالاها که تاکنون نتیجه‌ای جز رانت و فساد به دنبال نداشته است، دست بکشد و کمک‌های خود را در قالب کارت‌های اعتباری، کالابرگ و... به مردم اعطا کند.

جزییات طرح مجلس

مجلس یازدهم به‌تازگی طرح تامین کالاهای اساسی را در دستور خود قرار داده که بر اساس جزییاتی که پیش از این در رسانه‌ها انعکاس یافت، هدف اصلی آن با توجه به اینکه طبق آمار مرکز پژوهش‌ها میانگین مواد غذایی مورد نیاز یک نفر در خانواده، ۱۲۰ هزار تومان است، تامین حداقل ۵۰ درصد این رقم برای خانواده‌هاست. یارانه کالایی که به صورت کارت اعتباری توزیع خواهد شد، امکان نقدشوندگی ندارد و صرفا برای خرید در فروشگاه‌هاست و در همان کارت یارانه نقدی شارژ می‌شود.

حال، روز گذشته یک عضو کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس با تشریح جزییات این طرح، از پرداخت یارانه کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی از مهرماه امسال خبر داد و گفت: در این طرح که تدوین آن نهایی شده ۴۰ میلیون ایرانی یارانه کالایی ۶۰ هزارتومانی و ۲۰ میلیون ایرانی یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به‌صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.

جبار کوچکی‌نژاد افزود: این طرح تقریبا در کمیسیون برنامه‌وبودجه نهایی شده و حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه سال ۹۹ به آن اختصاص داده شده تا دولت در شش‌ماهه دوم سال نسبت به اجرای آن گام عملی بردارد و طبق تکلیف از ابتدای مهرماه امسال لازم‌الاجراست.

او با بیان اینکه ۶۰ میلیون نفر ایرانی در راستای تأمین و توزیع کالاهای اساسی منتفع خواهند شد، تصریح کرد: به ۴۰ میلیون ایرانی در راستای طرح تأمین و توزیع کالاهای اساسی که دارای حقوق ماهانه و یا بازنشستگی هستند اعتباری ۶۰ هزارتومانی پرداخت خواهد شد به‌گونه‌ای که اگر در یک خانوار چهار تن ساکن باشند اعتباری ۲۴۰ هزارتومانی پرداخت خواهد شد.

کوچکی‌نژاد همچنین برای ۲۰ میلیون ایرانی که هیچ‌گونه منابع درآمدی نیز ندارد، نیز گفت: این قشر عمدتا تحت تکفل بهزیستی و کمیته امداد بوده و تقریبا هیچ‌گونه درآمدی ندارند و بنا بر پیش‌بینی قانون اعتباری دو برابری دریافت خواهند کرد به‌طوری‌که به هر یک از افراد خانوار اعتباری ۱۲۰ هزارتومانی پرداخت می‌شود و مجموعا یک خانواده چهار نفره اعتباری ۵۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند.

 

منبع: آرمان ملی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها