|
کدخبر: 121842 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو هیئت مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی مطرح شد:

کره ارزان می شود؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور: توان تولید کره در کشور وجود دارد. همه تولیدکنندگان می‌توانند کره توپی یا سنتی را تولید کنند. کارخانجات در صورت حمایت جدی دولت می‌توانند کره را به قیمتی ارزان، تولید کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

اقتصاد کره ارزان می شود؟

کره، کمیاب گران و کمیاب شده است. واردات کره ادامه دارد اما دیگر از ارز دولتی، خبری نیست. دلیل بحران کره چیست و آیا قیمت‌ها به روال سابق بازخواهد گشت؟ برای بررسی بیشتر این موضوع عضو هیئت مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور به گفتگو نشستیم. با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

واردات کره قبلاً با ارز دولتی انجام می‌شد اما دولت چندی پیش به این رویه پایان داد. کره اکنون به نرخ تقریباً آزاد وارد کشور می‌شود. محمدرضا اسماعیلی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فرآورده‌های لبنی ایران گفت: «نیمایی شدن ارز در گرانی اخیر، بی‌تاثیر نبوده اما راه‌حل آن است که توجه بیشتری به حمایت از تولید داخل داشت. سال‌ها، واردکننده کره بودیم پس اگر می‌خواهیم دیگر واردکننده نباشیم باید برنامه داشته باشیم. باید از کشاورز، دامدار و کارخانجات حمایت کرد. فقط در صورت حمایت است که می‌توان کره را با قیمت مناسب در اختیار مردم گذاشت. واردات کره در اختیار چند واردکننده بود، اگر دوباره ارز اختصاص دهند ممکن است چند روزی، قیمت‌ها کاهش یابد اما دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود».

کره خوشمزه ایرانی

وی در ادامه گفت: «توان تولید کره در کشور وجود دارد. همه تولیدکنندگان می‌توانند کره توپی یا سنتی را تولید کنند. مقایسه قیمت‌ کره داخلی با نمونه‌های خارجی تولیدکننده را به این نتیجه رسانده که تولید داخل به صرفه نیست. همه کارخانجات ما می‌توانند کره توپی را فرآوری، بسته‌بندی و با طعم خوب، روانه بازار کنند. عدم استقبال بازار داخل از کره داخلی باعث می‌شود که تولیدکنندگان خامه تولیدی خود را بفروشند. کره‌ای که می‌توان در داخل تولید کرد می‌تواند به مراتب خوشمزه‌تر از نوع وارداتی باشد. بی‌توجهی‌ها باعث شده است که تولید داخلی، کم‌کم مقرون به صرفه نباشد و محصول بومی از چرخه تولید خارج شود».

حمایت دهه ۶۰ تکرار شود

تولیدکنندگان می‌توانند کره داخلی را احیا کنند اما شروع این کار، منوط به حمایت دولت است. این تولیدکننده در تشریح بیشتر موضوع گفت: «صنایع تبدیلی و کارخانجات لبنی با مشکلات جدی مبتلا هستند. دامداری و کشاورزی ما هم با مشکلات بسیاری مواجه هستند. بدون کمک و هزینه نمی‌توان کاری کرد. اگر حمایت نشود هزینه تمام‌شده تولید به‌صرفه نخواهد بود و تولیدکننده کار را ادامه نخواهد داد و همچنان خامه تولیدی خود را به سنتی‌فروش‌ها می‌دهد».

وی در تشریح بیشتر ظرفیت تولید داخل گفت: «در دهه ۶۰ پنیر مصرفی کشور را از کشورهایی مثل هلند و بلغارستان وارد می‌کردیم اما وقتی اراده کردیم و حمایت شد، نه تنها از واردات بی‌‌نیاز شدیم بلکه به یک صادرکننده بزرگ تبدیل شدیم. محصولات ایران حتی به بازار اروپا رسیده است. این اتفاق باید در مورد کره هم رخ دهد. سیاست حمایتی از سال ۹۰ به بعد رها شد. وقتی یارانه قطع شد هم مردم آسیب دیدند و هم صنایع لبنی کشور. سرانه مصرف به میزان جهانی نزدیک شده بود اما مجدداً سقوط کرد. محصولات لبنی یک گروه کالایی حساس و آسیب‌پذیر است و در تمام کشورهای دیگر به صورت مستمر حمایت می‌شوند. اگر کمک خاصی صورت نگیرد بعید است قیمت کره به روال سابق برگردد».

به بی‌برنامگی‌ها پایان دهیم

اسماعیلی در پایان گفت: «کره وارداتی عمدتاً از کشورهایی مثل نیوزیلند وارد می‌شود. کره خام، وارد و بعد از بسته‌بندی توسط کارخانجات، روانه بازار می‌شود. کاهش هزینه تولید در گرو حمایت جدی دولت از کشاورز، دامدار و صنایع لبنی است. توانایی تولید هر محصولی در کشور وجود دارد. توان صنایع لبنی  بسیار بالاست و در صورت وجود اراده واقعی، می‌توان نیاز بازار را به خوبی تامین کرد. در جریان هدفمندی یارانه‌ها قرار بود سی درصد یارانه به سوی بخش تولید سوق داده شود اما این اتفاق نیفتاد. باید به بی‌برنامگی‌ها در حوزه لبنیات پایان داد. تصمیم‌گیری را به خود صنایع واگذار کنیم».

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها