|
کدخبر: 121310 سجاد صفری

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دلایل افزایش قیمت پلاستیک چیست؟

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران، گفت: قیمت ارز نیمایی در گذشته ۱۴ هزار تومان بود و حدود یک ماه پیش قیمت این ارز به ۲۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به عبارتی دیگر افزایش قیمت ۵۰ درصدی ارز نیمایی بر قیمت تمام شده مواد پتروشیمی‌ها تاثیر گذاشته است و باعث شده که مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلاستیک با قیمت بیشتری تهیه شود.

اقتصاد دلایل افزایش قیمت پلاستیک چیست؟

حدود یک هفته قبل از شروع ماه محرم شاهد افزایش قیمت ۳۰ درصدی صنایع پلاستیکی در کشور بودیم و همچنین این صنعت با مشکلات عدیده‌ای همچون بازار هدف روبه‌رو هستند. برای در جریان قرار گرفتن مشکلات صنعت پلاستیک کشور با رئیس هیات مدیر ه انجمن ملی پلیمر ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

سعید ترکمان در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که حدود یک هفته قبل از شروع ماه محرم شاهد افزایش قیمت ۳۰ درصدی صنعت پلاستیک در کشور بودیم و این افزایش قیمت چه دلایلی داشت؟ اظهار کرد: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به حوزه اقتصاد کلان کشور، تحریم‌ها و شرایط کشور است. قیمت مواد تولیدی پتروشیمی‌های کشور از هفته اول فروردین ۹۹ تاکنون حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشته است و چون که مواد اولیه صنعت پلاستیک از پتروشیمی‌ها تامین می‌شود بنابراین تولیدکنندگان صنعت پلاستیک مواد اولیه مورد نیاز خود را در با قیمت بیشتری نسبت به گذشته تامین می‌کنند.

سعید-ترکمان

وی افزود: دلیل دیگری که باعث شد که صنعت پلاستیک کشور قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش بدهد طی چهار ماه گذشته قیمت ارز نیمایی بالغ بر پنجاه درصد افزایش داشته و به قیمت بیست و یک هزار تومان رسیده که مبنای قیمت پایه مواد اولیه پتروشیمی‌ها است.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: پتروشیمی‌ها مواد تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و افرادی هستند که با در نظر گرفتن افزایش تورم در کشور اقدام به خرید مواد اولیه می‌کنند تا بتوانند در آینده همان مواد را با قیمت بیشتری به تولید‌کننده عرضه کنند.

ترکمان تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار صادراتی برای مواد تولید پتروشیمی‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است ولی پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند که این مشکلات را متحمل شوند و محصولات تولیدی را صادر کنند و این موضوع مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی به‌وجود می‌آورد و آنها مجبور هستند مواد اولیه را با قیمت بیشتری خریداری کنند و این تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند که بهای این موضوع را پرداخت می‌کنند.

بازار داغ سفته بازی در مواد تولیدی پتروشیمی‌ها

رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در پاسخ به این پرسش که صنعت پلاستیک کشور با چه مشکلاتی روبه‌رو است، گفت: هدف از تاسیس پتروشیمی‌ها این بوده که به کمک صنعت و اشتغال کشور بیایند ولی درحال‌حاضر این پتروشیمی‌ها هستند که سوددهی بالایی دارند و صنایع پایین دستی آنها برای تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

ترکمان اظهارکرد: سفته بازی در محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها یکی از مشکلاتی است که گریبان صنعت پلاستیک کشور را گرفته است.

اشتغالزایی قابل توجه در صنعت پلاستیک کشور

رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران در پاسخ به این پرسش که در کشور چه تعداد واحدی تولیدی در صنعت پلاستیک فعالیت دارند و میزان اشتغالزایی آنها چقدر است؟ گفت: ۸ هزار واحد تولیدی در کشور در صنعت پلاستیک فعالیت دارند و طبق آمارهای موجود تعداد ۳ هزار واحد از آنها به‌صورت مستقیم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کنند.

ترکمان اظهارکرد: حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور در واحدهای تولیدی صنعت پلاستیک به کار مشغول هستند و اگر حمایت‌های لازم از این صنعت صورت بگیرد زمینه اشتغالزایی بیشتری برای جوانان فراهم خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها