|
کدخبر: 120475

حمایت از بورس ادامه دارد؟

روز گذشته و در ادامه جلسات بورس تهران با مدیران ارشد حقوقی مدیرعامل بورس تهران از نتایج این جلسات خبرهای خوشی به سهامداران داد.

اقتصاد حمایت از بورس ادامه دارد؟

نقدشونده نبودن بازار بهانه‌ای بود برای تشکیل این جلسات که ماحصل آن بازارگردانی بخشی از نمادها و حمایت حقوقی‌ها را به همراه داشت که علی صحرایی در گفت‌وگویی اعلام کرد این حمایت‌ها در برگیرنده تمام نمادها و شرکت‌های بورسی است. مدیرعامل بورس تهران در پایان چهارمین جلسه با مدیران ارشد حقوقی، گفت: حمایت از سهامداران در این جلسات در اولویت است و قرار نیست از چند نماد خاص صرفا حمایت به عمل‌‌اید و نماد‌ها و شرکت‌های دیگری هم قرار است طی روزهای آتی مورد حمایت قرار گیرند.

او درخصوص ادامه‌دار بودن جلسات عنوان کرد: شرکت بورس هر روز و تا زمان نیاز با مدیران ارشد حقوقی جلسه‌های حمایتی را ادامه می‌دهد.

او ادامه داد: مشکل فعلی ما نقدشوندگی بازار است و علت اصلی برگزاری این جلسات حل مشکل است و این خبر خوش را به سهامداران می‌دهیم که طی روزهای آینده سایر صنایع که تاکنون مورد حمایت قرار نگرفته‌اند در دستور کار بورس خواهد بود. مدیرعامل بورس تهران درخصوص وضعیت شاخص بورس گفت: طراحی شاخص بورس به گونه‌ای بوده که برخی از نمادها تاثیر بیشتری روی آن دارند اما با حمایت‌های بیشتر شرایط شاخص دستخوش تغییر می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: به سهامداران توصیه می‌کنیم تا با بررسی بیشتری اقدام به خرید سهام کنند و اسیر خبرهای مجازی و شایعات نشوند.

حمایت منطقی از بازار باید ادامه یابد

علی‌اکبر امین‌تفرشی، عضو هیات مدیره بورس تهران هم در این باره، گفت: این تصور که شاخص بورس همیشه باید مثبت باشد تصور درستی نیست. بورس و بازار سهام همانند سایر بازارها با نوساناتی همراه است که عامل نوسان آن مسائل مختلف اقتصاد کلان کشور است.

او ادامه داد: بورس وظیفه‌اش این نیست که همیشه مثبت باشد و سهامداران جدید باید به این نکته توجه کنند که ریسک و بازده در کنار هم و در رابطه هستند. این تلنگرهایی که به بورس می‌خورد شاید یک جنبه مثبت داشته باشد تا سهامداران قبل از هر گونه تصمیم‌گیری دانش خودشان را در خصوص کل سهام بالا برده و آموزش ببینند.

عضو هیات مدیره بورس تهران در ادامه، تاکید کرد: با حمایت‌های همه‌جانبه‌ای که از بازار سرمایه به عمل آمده برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ملی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی رشد قابل توجهی پیدا کرد و این اقدام بسیار مثبتی در اقتصاد کشور بود و با ثبت ۲۰ میلیون کد بورسی، بازار سرمایه توانست جایگاه بسیار خوبی را نزد مردم پیدا کند. در این میان طبیعی است که عرضه سهام دولتی پیامد خوبی داشت و اگر در ادامه بخواهیم این وضعیت را حفظ کنیم باید مسوولیت گرفتن تصمیم درست را قبول کنیم و قدم‌های حساب‌شده‌تری برداریم. به گفته این مقام مسوول «حمایت و بازارگردانی باید ادامه پیدا کند و اقدامات ریشه‌ای صورت گیرد. همچنین تصمیمات خوبی در جهت حمایت از تولید، صنایع و تداوم سودآوری واحدهای تولیدی گرفته شود که این حمایت‌ها باید منطقی و صحیح و در جهت قوت بخشیدن به تولید و صنعت باشد. در این دوره که در شرایط کرونایی به سر می‌بریم باید ظرفیت مثبتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، در غیر این‌صورت ارزش افزوده اقتصادی و رونق ایجاد نخواهد شد.»

رفتار تعیین‌کننده حقوقی‌ها

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه، در همین رابطه، گفت: پس از جلسات متعدد سرانجام سیاست‌گذاران بازار توانستند شاخص را در یک میلیون و ۶۰۰ هزارواحد حمایت کنند که به نظر می‌رسد این عدد، کف محکمی باشد تا شاخص از این پایین‌تر نیاید. این در حالی است که تا هفته گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که شاخص به زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم سقوط کند، اما با توجه به همگرایی که میان حقوقی‌ها برای حمایت شاخص ایجاد شد بخشی از اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه بازگشت. ثابت افزود: اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که این وضعیت تا چه زمانی پایدار خواهد ماند. واقعیت این است که رفتار حقوقی‌ها تا هفته آینده تعیین‌کننده شرایط بازار است. باید ببینیم چه تغییری درعرضه‌ها ایجاد می‌شود، از این رو اگر بتوانند بازار را در وضعیت فعلی ثابت نگه دارند، روند عمومی شاخص با سرعتی کم به مدارصعودی بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید بدانند بازدهی بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی بیشتر است، افزود: طبیعتا بازاری که در پنج ماه ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و برخی سهام بالای ۵۰۰ درصد رشد داشته‌اند باید اصلاح را تجربه کنند و این اصلاح نیز از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود، اما به دلیل ورود ادامه‌دار نقدینگی به بازار سرمایه اصلاح با تاخیر انجام شد. با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش احتمالی قیمت ارز در آینده‌ای نه چندان دور سهامدارانی که در بازار سهام می‌مانند قطعا پشیمان نخواهند شد.

به گفته عظیم ثابت، وضعیت بازار سرمایه به گونه‌ای است که مردم بر اساس فاکتورهای بنیادی سهام نمی‌خرند به همین دلیل مردم قیمت‌ها را به‌صورت هیجانی بالا می‌برند اما اگر دامنه نوسان نباشد سهام در فاصله زمانی کمتری به تعادل می‌رسند اما از سویی دیگر سیاست‌گذاران در تلاشند تا با دامنه نوسانی که تعریف کرده‌اند بتوانند جلوی هیجانات بازار را بگیرند اگرچه این وضعیت در شرایط عادی بازار کارساز است.

همه مردم سهام شاخص‌ساز ندارند

رسول رحیم‌نیا، تحلیلگر بورس نیز در همین رابطه، گفت: هفته گذشته قرار بود سیاست‌گذاران بازار و سازمان بورس حداقل ۱۰روز از بازار حمایت کنند، اما در نهایت دو روز توانستند بازار را جمع کنند و بازهم ورق معاملات برگشت. اما به دنبال اتفاق جدیدی که روز گذشته در بازار افتاد بخش عمده‌ای از پالایشگاهی‌ها و فروشنده‌ها از بازار خارج شدند که نشان می‌دهد منابع لازم برای حمایت از سهام وجود ندارد.

او با بیان اینکه عده‌ای معتقدند در این شرایط دامنه نوسان باید تغییر کند عنوان کرد: اما به نظر می‌رسد در صورت چنین احتمالی دامنه نوسان جدید مخالف وضعیت فعلی بازار عمل کند و صف فروش بیشتر شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درحال‌حاضر شاخص را باید با شاخص هم‌وزن مقایسه کنیم. وقتی شاخص هم‌وزن منفی است یعنی کل بازار منفی است. زمانی که مدیران بازار تصمیم می‌گیرند تدابیرشان را محدود به سهم‌های بزرگ که بیشترین تاثیر را در شاخص دارند بکنند قابل پیش‌بینی است که قرار است روند بازار چه سمت و سویی بگیرد. در حالی که کلیت بازار منفی است، شاخص مثبت می‌شود.

رسول رحیم‌نیا، ادامه داد: با توجه به اینکه حقوقی‌ها منابع چندانی در اختیار ندارند بعید است بتوانند با این شیوه بازار را کنترل کنند، همان‌طور که دیروز دیدیم میزان خرید حقیقی‌ها نسبت به حقوقی‌ها غلبه کرد و حقوقی‌ها حمایت چندانی از بازار نکردند. هفته گذشته بانک ملت هزار میلیارد تومان از سهامش حمایت کرد اما در صورتی که این حمایت‌ها پایدار نباشد بازار باز هم به هم می‌ریزد. به گفته او سیاست‌گذاران بازار تصمیم گرفته‌اند بازار را مدیریت کنند که قدم اول را برداشتند. در این مقطع بازار نیازمند حمایت روانی است از این رو سیاست‌گذاران، سهام شاخص‌ساز را مثبت کردند این در حالی است که همه مردم که سهام شاخص‌ساز ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه، تاکید کرد: در واقع انتظار داشتیم روز گذشته، صفوف فروش برچیده شود که این اتفاق برای همه سهام رخ نداد. همه سهامداران، سهام فلزی، معدنی یا شستا ندارند، این نشان می‌دهد منابع مالی مورد نیاز کم است، اما در مرحله اول مدیران بازار به دنبال این هستند که اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار برگردانند. اگر در این مورد بتوانند موفق عمل کنند؛ می‌توانند صفوف فروش را مدیریت کنند اگرچه به‌طور کلی به شیوه‌ای که برای مدیریت بازار در این شرایط انتخاب کردند انتقاداتی وارد است اما اگر این روند ثبات داشته باشد صفوف خرید به‌تدریج کم می‌شود.

رحیم‌نیا در پایان گفت: اتفاق بدی که در بازار سرمایه رخ داد این است که مسوولان دولتی با حمایتی که از بورس انجام دادند مردم را به سمت بازار سوق دادند و مردم هم سرمایه اصلی‌شان را وارد بازار کردند، در واقع دولت با حمایت از بورس ریسک اجتماعی را بالا برد. این اتفاقات در سال‌های گذشته و در مورد موسسات مالی نیز رخ داد و بسیاری از مردم با توجه به حمایت دولت سرمایه خود را وارد برخی موسسات مالی کردند و دچار مشکلات عدیده‌ای شدند. مدیریت بازار در چنین شرایطی نه تنها برای دولت دوازدهم بلکه برای دولت بعدی هم چالش بزرگی محسوب می‌شود و مدیریت این شرایط را سخت‌تر می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    نمیدانم این پولهای بورسی از کجامی آید . اکثر مردم پول در بساط ندارند .خیلی ها حتی مشکل تامین پول اجاره دارند .

ارسال نظر