|
کدخبر: 120459

محدوده خطر بورس تهران/ سیگنال منفی پالایش یکم

برای ادامه رشد بورس،شاخص کل باید این هفته محدوده یک میلیون و ۷۸۰ هزار واحد را شکسته و بالای این محدوده قرار گیرد. این سناریو زمانی شکست می‌خورد که شاخص کل زیر محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تثبیت شود.

اقتصاد محدوده خطر بورس تهران/ سیگنال منفی پالایش یکم

شاخص کل بورس تهران پس از اصلاح شدید هفته‌های گذشته با حمایت حقوقی‌ها تا حدودی جان دوباره‌ای گرفته و چند روز اخیر هر چند کم‌توان شروع به رشد کرده است؛ این تحرک شاخص به میزان کمی موج ناامیدی را میان سرمایه‌گذاران از بین برده است، اما قطعا احساس یاس و ترس تا مدتی همراه سهامداران خواهد بود و هر حرکت صعودی بازار با فروش‌های زیاد و فشار عرضه همراه خواهد شد. به عبارت دیگر، رشد بازار سرکوب می‌شود و این موضوع از نظر «تحلیل تکنیکال» هم مورد تایید است؛ هر افت شدید قیمت که با شیب زیاد همراه می‌شود، به یکباره توان بازگشت پرقدرت را ندارد و به اصطلاح، باید کف‌سازی قیمتی انجام دهد.

شرط ادامه رشد در بورس تهران

بررسی کندل‌های(جهش‌های قیمتی) هفتگی شاخص کل نمایان می‌کند که کندل دو هفته گذشته (از یک تا پنج شهریورماه)، «کندل با سایه پایینی بلند» است و معمولا این کندل‌ به نام«چکش» شناخته می‌شود که نشان‌ از جمع شدن فشار فروش دارد و علامت خوبی محسوب می‌شود؛ اما حتما باید تاییدات لازم از نمودار گرفته شود. همچنین به منظور اینکه شاهد ادامه رشد بازار باشیم، شاخص کل باید این هفته محدوده یک میلیون و ۷۸۰ هزار واحد را شکسته و بالای این محدوده قرار گیرد. این سناریو زمانی شکست می‌خورد که شاخص کل زیر محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تثبیت شود. افزون بر این تا زمانی که شاخص کل محدوده گفته شده را نشکسته و بالای آن تثبیت نشود، دچار درجا زدن خواهد شد و در این حالت، احتمال اصلاح زمانی وجود دارد.

سناریوی بعدی این است که پس از رشد چند روزه بازار، مجددا قیمت‌ها افت کرده تا ساختار اصلاحی ABC تکمیل شود و پس از آن، دوباره موج صعودی شکل گیرد. احتمال وقوع این سناریوی بدبینانه، زمانی از بین خواهد رفت که سطح یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رو به بالا شکسته شده و با این حرکت، سقف تاریخی شاخص کل (محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد) هم فتح شود.

 سیگنال منفی از پالایش یکم

زمانی که خبر پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم(دارا دوم) و بازگشت ساعت معاملات به حالت قبل، منتشر شد، تا حدودی جو منفی بازار کاهش یافت و موقعیت خرید در بسیاری از سهم‌های بازار به چشم آمد. این فرصت، به ویژه در شرکت‌هایی که از نظر بنیادی پتانسیل رشد دارند و از دیدگاه تکنیکال هم روی سطوح حمایتی مهمی رسیده‌اند، بیشتر نمایان شد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که بورس همچنان خود را با قیمت ارز منطبق نکرده و به همین دلیل، همچنان سیاست‌های کنترل نقدینگی دولت ادامه دارد.

نکته قابل توجه در تحلیل این روزهای بازار این است که با اصلاح بازار، قیمت سهام شرکت‌های موجود در صندوق پالایشی یکم(دارا دوم)، به قیمت مبنای محاسبه این صندوق(تخفیف‌دار)، بسیار نزدیک شده‌ و حتی اکنون قیمت روز برخی سهم‌های این صندوق از قیمت‌ تخفیف خورده آن نیز پایین‌تر آمده‌ است؛ بنابراین اگر امروز این سهام با درصد منفی معامله شوند (در صورت بازگشایی)، سیگنال بدی برای بازار محسوب می‌شود.

بررسی بنیادی(فاندامنتالی) بازار نشان می‎دهد که سهام بسیاری از شرکت‌ها به ویژه با انتشار اخباری مانند افزایش سرمایه و پیش‌بینی افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها(کالاهای اساسی) که تاثیر زیادی روی صورت‌های مالی آنها دارد، ارزنده است و می‌تواند سودهای مناسبی را برای فعالان بازار به همراه داشته باشد. در مجموع باید گفت که برخی مواقع و به دلایل مختلف، نیاز به اصلاح قیمت‌ها وجود دارد، اما هنوز روند بازار صعودی است و دلایل محکمی برای معکوس شدن این روند، وجود ندارد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها