|
کدخبر: 119204

قیمت این فلز روی دور صعود افتاد

قیمت مس در دو هفته اخیر با توجه به افزایش تقاضای جهانی و رفع تدریجی محدودیت‌های اقتصادی در کشورها به ویژه چین با افزایش بیش از ۳۸۰ دلاری روبه‌رو شده و این در حالی است که در پنج ماه اخیر این فلز افزایشی به میزان ۲۱۰۰ دلار را تجربه کرده است.

اقتصاد قیمت این فلز روی دور صعود افتاد

قیمت مس از بعد از رسیدن به پایین‌ترین حد خود بر اثر شیوع ویروس کرونا در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۰ دوباره روند صعودی خود را از روزهای پایانی ماه مارس آغاز کرد به طوری که اکنون در بالاترین قیمت خود در بورس فلزات لندن از ابتدای سال تاکنون قرار گرفته است.

شیوع ویروس کرونا در جهان به شدت تقاضای جهانی این فلز با ارزش صنعتی را کاهش داد به طوری که قیمت مس به یکباره از نقطه‌های بالای ۶ هزار دلار در هر تن به حول و حوش ۴ هزار دلار رسید، افت قیمتی که در سال‌های اخیر تقریبا بی‌سابقه بوده است.

با شروع رفع تدریجی محدودیت‌ها و افزایش تدریجی تقاضای جهانی به ویژه چین برای مس قیمت این کالای باارزش صنعتی دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد و بیش از ۲۱۰۰ دلار نسبت به پایین‌ترین نقطه‌ی خود در سال کنونی یعنی ماه مارس افزایش پیدا کرده و هم اکنون در بورس فلزات لندن به بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ دلار معامله می‌شود.

شورای بین‌المللی مس که مقر آن در لندن است در گزارش در تاریخ ۲۶ می‌اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ تولید مس پالایش شده به ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید و این در حالی است که تولید این فلز در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. از طرفی تقاضا برای این فلز نیز در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته با کاهش ۵.۴ درصدی روبه‌رو خواهد شد و به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید. اما در سال ۲۰۲۱ تولید مس پالایش شده به ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید و تقاضا نیز با رشد ۴.۴ درصدی به ۲۳میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد.

این گزارش همچنین نوشته است که تقاضای چین که بزرگترین واردکننده مس در جهان است در سال ۲۰۲۰ به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید و این در حالی است که سال گذشته میزان واردات مس چین ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است و در سال ۲۰۲۱ نیز میزان واردات چین دوباره به مانند سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

در دو هفته اخیر قیمت مس افزایش بیش از ۳۸۰ دلاری را تجربه کرده است و بسیاری از کارشناسان روند قیمتی مس در سال ۲۰۲۰ را به دلیل افزایش تدریجی تقاضای جهان و رفع بیشتر محدودیت‌های اقتصادی همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.

اما معاملات آتی این فلز حاکی از روند نزولی قیمت در تاریخ ۲۶ آگوست ۲۰۲۰ بوده به طوری که قیمت هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده ۶۷۰۲ دلار است و برای تحویل در تاریخ ۲۱ دسامبر نیز ۶۶۸۳ دلار به ازای هر تن است. این در حالی است که معاملات نقدی مس اکنون ۶۷۲۸ دلار برای هر تن معامله می‌شود.

 

منبع: روزگار معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها