|
کدخبر: 118340 سجاد صفری

کارشناس بورس نفت در گفتگو با گسترش نیوز:

توصیه ای به دارندگان سهام پالایشی در بورس

یک کارشناس بورس نفت، گفت: دولت بایستی مشخص کند که در این اوراق چه چیزی به خریداران تعلق می گیرد و این اوراق صرفا نباید یک حواله فروش باشد که بعد از دو سال آن را بازخرید کند. در این اوراق بایستی مشخص شود که به خریداران نفت خام، میعانات گازی و یا فرآورده های نفتی تعلق خواهد گرفت و بعد از مدت دو سال همین اوراق را از مردم خریداری کند.

اقتصاد توصیه ای به دارندگان سهام پالایشی در بورس

مدتی پیش رئیس جمهوری خبر از گشایش اقتصادی داد و منظور از گشایش اقتصادی، فروش اوراق سلف نفتی بود که این موضوع با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود. عده ای معتقد هستند که فروش اوراق سلف نفتی سازوکار مناسبی ندارد و عده ای دیگر نیز اعتقاد بر این دارند که این اوراق تورم زا هستند. در این خصوص با یک کارشناس بورس نفت به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

صادق مردانی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا فروش اوراق سلف نفتی سازوکار مناسبی دارد و افرادی که این اوراق را خریداری می کنند به سوددهی می رسند؟ اظهار داشت: فروش اوراق سلف نفتی که رئیس جمهوری آن را مطرح کرده است در ابتدا بایستی سازوکار آن مشخص شود و سقف و کف عرضه آن اعلام شود.

وی افزود: دولت می خواهد این اوراق را به مردم عرضه کند تا به نقدینگی برسد و دو سال دیگر همین اوراقی که به مردم فروخته است را بازخرید کند و به میزان ۱۹ درصد به خریداران سود بدهد.

صادق-مردانی

این کارشناس در ادامه، تصریح کرد: دولت بایستی مشخص کند که در این اوراق چه چیزی به خریداران تعلق می گیرد و این اوراق صرفا نباید یک حواله فروش باشد که بعد از دو سال آن را بازخرید کند. در این اوراق بایستی مشخص شود که به خریداران نفت خام، میعانات گازی و یا فرآورده های نفتی تعلق خواهد گرفت و بعد از مدت دو سال همین اوراق را از مردم خریداری کند.

تشریح تورم زا بودن اوراق سلف نفتی

مردانی افزود: وزارت نفت مکلف شود به ازای فروش یک بشکه نفت به صورت فیزیکی ( از طریق روش های مجاز) اقدام به فروش اوراق به میزان سه بشکه نفت نماید. به عبارت دیگر بازار فیزیکال پشتوانه بازار کاغذی باشد.

وی تاکید کرد: هنوز وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه سازوکار مناسبی برای این اوراق تعریف نکرده اند و فروش این اوراق مصداق این است که یک پولی را از یک بانک بگیری و به بانک دیگری آن را پرداخت کنید.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه عده ای اظهار نظر می کنند که فروش اوراق سلف نفتی تورم زا است، گفت: عده ای متاسفانه اظهار دارند که فروش اوراق سلف نفتی تورم زا است بدون اینکه جزئیات تورم زا بودن این اوراق را تشریح کنند.

مردانی اظهار داشت: موضوع تورم زا بودن یک طرح یا برنامه نیازمند این است که تمام ابعاد و جزئیات آن طرح، تشریح و بررسی شود ولی بعضی از افراد بدون اینکه جزئیات یک طرح را بررسی کنند اعلام نظر می کنند که تورم زا است.

سهام پالایشی خود را نفروشید

این کارشناس بورس نفت در پاسخ به این پرسش که سهام پالایشی موجود در بورس مدتی است که منفی هستند و از ارزش آن ها کاسته شده است و افرادی که این سهام را دارند نسبت به آینده آن بدبین شده اند و شما چه توصیه ای برای این افراد دارید، گفت: ذات بازار سرمایه به اصلاح قیمت سهام است و این که قیمت یک سهام مدتی صعودی است و مدتی هم افت می کند دلیل نمی شود نسبت به آینده آن سهام بدبین شویم.

مردانی اظهار داشت: توصیه ام به افرادی که سهام پالایشی دارند این است که سهام خود را نفروشند و سهام خود را نگه دارند تا در آینده شاهد افزایش قیمت آن باشند و هر شخصی که در حال حاضر، سهام خود را بفروشد در آینده دچار پشیمانی خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها