|
کدخبر: 114499

انفجار لبنان قیمت دلار را صعودی می‌کند؟

قیمت دلار امروز (چهارشنبه ۱۵ مردادماه) را با ۲۰۰ تومان افزایش آغاز کرد و به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. اما واکنش بازار ارز ما به انفجار شب گذشته در لبنان چه خواهد بود؟

اقتصاد انفجار لبنان قیمت دلار را صعودی می‌کند؟

بازار ارز امروز (چهارشنبه) را با اندکی افزایش آغاز کرده و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای فروش و ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان برای خرید رسیده است. آیا روند صعودی در هفته پیش رو افزایش پیدا می‌کند؟ بازار ارز چه واکنشی قرار است به انفجار بیرون نشان دهد؟

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز، در پاسخ می‌گوید: من فکر نمی‌کنم حادثه بیروت در بازار ارز ایران تاثیر چندانی داشته باشد و مردم احساس ناامنی کنند که باعث بالا رفتن تقاضا شود و بخواهند برای خرید دلار هجوم ببرند. به نظر من بعید است تاثیری داشته باشد چون این نوع فضای روانی برای مردم ما عادی شده و دیگر به این شکل اخبار هیجانی واکنش چندانی نشان نمی‌دهند.

به باور او، برخلاف آنچه برخی کارشناسان بانکی و خارج از بازار می‌گویند بازار ارز ما مدت‌هاست نسبت به این نوع اخبار و فضای روانی واکنش چندانی نشان نمی‌دهند.

او می‌افزاید: البته ممکن است برای برخی رانت اطلاعاتی وجود داشته باشد و بتوانند جلوتر اخبار را داشته باشند و بازار را برهم بزنند. اما این طور نیست که بازار ارز ایران تحت یک خبر تکان زیادی بخورد.

همچنین در جریان معاملات امروز بازارهای جهانی، هر اونس طلا با عبور از مرز ۲۰۰۰ دلاری ضمن تداوم روند صعودی خود، رکورد تازه‌ای از خود به جای گذاشت. به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا و تضعیف دلار از یک سو و انفجار شب گذشته از سوی دیگر موجب شده تا طلا رکورد بزند.

آنطور که افسری می‌گوید اگر بازار طلا رکورد زده است بیشتر به این علت است که ماه‌هاست روند صعودی داشته پس چه اتفاق بیروت می‌افتاد چه نمی‌افتاد، طلا به بالای دو هزار دلار می‌رسید. این‌ها به این معنا نیست که این خبر قرار است بر تمام بازارهای ما اثر آنچنانی داشته باشد.

او می‌گوید: بازار طلا به علت شرایط کرونا و جنگ تجاری بین چین و امریکا ماه‌هاست صعودی است. ممکن است مقدار خیلی جزئی هم از حادثه بیروت تاثیر گرفته باشد.

از سوی دیگر حالا چین و روسیه ارتباط مالی خود را عملا با ایران قطع کرده‌اند. افسری این موضوع هم چندان موثر بر بازار ارز نمی‌داند و عنوان می‌کند: قطع ارتباط مالی و بانکی ما با چین و روسیه چیز جدیدی نیست و سال‌هاست این اتفاق افتاده است. فقط برخی اخبار توسط برخی مسئولان بزرگنمایی می‌شود. اتفاقی که اکنون درباره بانک‌های چین افتاده اتفاق جدید نیست.

به گفته این کارشناس و فعال بازار ارز، روند بازار ما در هفته پیش رو به خاطر شرایط بورس روندی صعودی است.

او توضیح می‌دهد: بورس درحال‌حاضر موتور خلق پول است. ثروتی که آنجا خلق می‌شود در بازار ارز تخلیه می‌شود، بنابراین روند بازار ارز ما روندی صعودی است اما این هفته شوکی در بازار ارز نخواهیم داشت.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر