|
کدخبر: 113994 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو انجمن تولیدکنندگان قارچ مطرح شد:

بهانه غیرمنطقی بانک‌ ها برای وام ندادن

محمدحسن افشار: بانک‌ها قبل از هر چیز انواع مفاصا حساب‌ها (دارایی، بیمه، مالیات) را از تولیدکننده طلب می‌کنند. این در حالی است که تولیدکننده‌ اگر مشکل و تنگنای مالی نداشته باشد نیازی به گرفتن وام و تسهیلات مالی ندارد.

کسب و کار بهانه غیرمنطقی بانک‌ ها برای وام ندادن

در حال حاضر وضعیت تولید قارچ خوراکی چگونه است؟ آیا مقدار تولید به روال سابق بازگشته است؟ برای یافتن ابعاد مختلف این موضوع با عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

افشار

سقوط ۵۰ درصدی قیمت قارچ

محمدحسن افشار اظهار داشت: خانه‌نشینی مردم در بهمن‌ماه باعث شد که محصول قارچ به فروش نرود. قیمت قارچ از ۱۴ به ۷ هزار تومان سقوط کرد. روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن قارچ، تولید و روانه بازار می‌شد اما شیوع کرونا و فسادپذیر بودن قارچ باعث شد که به حداقل قیمت فروخته شود. قارچکاران متحمل زیان بزرگی شدند. مقدار زیان روزانه آنها به ۲ میلیارد تومان رسید.

انتقال بحران به صنعت تولید کمپوست

تاثیرات مخرب این وضعیت خیلی زود به صنعت تولید کمپوست رسید. عضو انجمن تولیدکنندگان قارچ ضمن اشاره به این موضوع گفت: قارچکاران از خرید کمپوست خودداری کردند و بحران، به واحدهای تولیدکننده کمپوست هم منتقل شد. شرایط کمپوست به مراتب بدتر از خود قارچ است چون باید بلافاصله بعد از تولید به واحدهای تولید قارچ فرستاده شود، در غیر این صورت دما پایین می‌رود و فاسد می‌شود. به‌این‌ترتیب تولیدکنندگان کمپوست هم مجبور شدند محصول خود را دور بریزند (حدود ۱۲۰ هزار تن) و اینجا هم ضرر و زیان شدیدی ایجاد شد. از طرف دیگر نامعلوم بودن زمان پایان کرونا باعث شد که تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهند، بنابراین تولید قارچ در بهار کاهش یافت و معضل دیگری به وجود آمد.

محمدحسن افشار در تشریح بیشتر این موضوع گفت: خانه‌نشینی اجباری مردم و فرصت بیشتر خانم‌های خانه‌دار برای آشپزی باعث شد که نیاز به قارچ بیشتر شود اما همان‌طور که گفته شد تولید کاهش یافته بود بنابراین تعادل عرضه و تقاضا از میان رفت. قیمت قارچ در فروردین بالا رفت و به حالت سابق بازگشت اما افت قابل‌توجه تولید کمپوست باعث شد که تولید نتواند به مقدار بهمن ماه بازگردد. در حال حاضر تولیدکنندگان کمپوست با حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند.

دو دلیل عدم بازگشت تولید به حجم سابق

محمدحسن افشار در پاسخ این سوال که «تولیدکنندگان به چه دلیل تولید خود را به مقدار سابق، ارتقا ندادند؟» به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: به دو دلیل: کرونا و گرمای تابستان. قارچ در دمای ۱۸ درجه و رطوبت نسبی ۸۵ درصد و در یک سیستم کاملا کنترل‌شده، عمل می‌آید. تعدادی از تولیدکنندگان قارچ به سیستم‌های سرمایشی نیرومندی، مجهز هستند اما ۳۰ تا ۴۰ از تولیدکنندگان به سیستم سرمایشی مناسب مجهز نیستند و سیستم کنترل خوبی ندارند. این کمبود باعث می‌شود که با فرارسیدن تابستان، تولید خود را بالاجبار، متوقف کنند. این دو عامل حلقه تولید قارچ در تابستان را کاهش داد. اکنون تولید روزانه قارچ حدود ۳۰۰ تن است. بازار در حال حاضر در حالت تعادل قرار دارد ولی قارچکاران و تولیدکنندگان کمپوست با ظرفیت محدود کار می‌کنند. بعضی تولیدکنندگان در نقطه سر به سر هزینه و درآمد و حتی زیان به کار خود ادامه می‌دهند. قیمت قارچ بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ در ارتباط با میزان حمایت به عمل آمده از فعالان این حوزه اظهار داشت: با همکاران وعده داده شده بود به سیستم کارا مراجعه کنند تا خسارت به بار آمده پرداخت شود اما هیچ‌یک از آنها تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند. رهبر انقلاب سال گذشته را سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند اما متاسفانه مدیران میانی و سیستم اداری همچنان با مقامات بالای کشور همسو نیستند و سنگ‌اندازی می‌شود. تولیدکننده ممکن است قصد توسعه تولید یا مدرن‌سازی کار را داشته باشد اما هنگام مراجعه به بانک با موانع بی‌پایانی مواجه می‌شود. بانک‌ها قبل از هر چیز انواع مافصا حساب‌ها (دارایی، بیمه، مالیات) را از تولیدکننده طلب می‌کنند. این در حالی است که تولیدکننده‌ اگر مشکل و تنگنای مالی نداشته باشد نیازی به گرفتن وام و تسهیلات مالی ندارد. طبیعی است تولیدکننده‌ای که در بحران مالی قرار می‌برد ممکن است بدهی هم داشته باشد. بهانه‌ای آورده می‌شود که تولیدکننده نتواند تسهیلات دریافت کند. درخواست ما از مقامات مملکتی آن است که به سیستم بانکی اعلام کنند که در سال جهش تولید و تشدید تحریم‌ها و مشکلات فراوان واحدهای تولیدی، در مسیر تولیدکنندگان سنگ‌اندازی نشود تا تولیدکنندگان با دریافت تسهیلات بتوانند حداقل خود را در حالت پایدار نگه دارند. بانک‌ها خواسته و ناخواسته کاری می‌کنند که تولیدکننده به تولید پایان دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها