|
کدخبر: 111770

سیگنال‌ بازار جهانی به بورس (۹۹/۰۵/۰۱)

در جریان معاملات امروز (چهارشنبه) بازارهای جهانی، اونس همچنان به رکوردزنی خود ادامه می‌دهد ولی قیمت نفت با افت اندکی مواجه شده است.

اقتصاد سیگنال‌ بازار جهانی به بورس (۹۹/۰۵/۰۱)

در آغاز بازارهای جهانی در نخستین روز مردادماه، اگر چه طلا همچنان در حال رکوردشکنی است اما قیمت نفت با افتی اندک مواجه شده است. این در حالی است که افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان موجب شده تا نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصاد جهانی بیشتر شده و تقاضای سوخت در سطح جهان کاهش پیدا کند. همین موضوع موجب شده تا قیمت نفت دوباره روندی نزولی در پیش بگیرد. این در حالی است که طلا که به عنوان دارایی امن محسوب می‌شود در مدار صعود قرار گرفته است و در بالاترین سطوح ۹ سال اخیر خود معامله می‌شود.

براساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا در معاملات اول وقت چهارشنبه در بازارهای جهانی با بیش از یک درصد افزایش به یک هزار ۸۵۸ دلار رسید. آخرین باری که طلا قیمتی بالاتر از ۱۸۵۵ دلار داشت به سپتامبر سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد که ارزش هر اونس طلا یکهزار و ۸۶۵ دلار بود. یکی از دلایل رشد طلا احتمال پایین‎ماندن نرخ بهره در ایالات متحده و همچنین طرح محرک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای آسیب‌دیده از کرونای منطقه یورو است.

در بازار جهانی نفت اما وضعیت به طرز دیگری رقم خورده است، پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا بالاخره پذیرفت که اوضاع پاندمی کروناویروس بسیار وخیم‌ است قیمت نفت امریکا افتی ۰٫۸ درصدی را متحمل شد و به بشکه‌ای ۴۱ دلار و ۵۹ سنت سقوط کرد. هر بشکه نفت برنت نیز با ۰٫۷ درصد کاهش قیمت بشکه‌ای ۴۴ دلار معامله شد. این در حالی بود که روز گذشته قیمت نفت به دلیل خبرهای امیدوارکننده در مورد موفقیت‌آمیز بودن واکسن کرونا رشدی یک دلاری را تجربه کرده بود. در بازار فلزات اساسی نیز قیمت مس، آلومینیوم و روی با رشد مواجه شد و سرب اندکی افت ارزش داشت.

با این حال به نظر نمی‌رسد این روند قیمتی چندان روی معاملات امروز بورس تاثیرگذار باشد، چرا که در روز گذشته بازار سهام کشور بیشتر تحت تاثیر افت ارزش دلار در بازارهای داخلی بود و بیشتر نمادها روز پرنوسان و پرمعامله‌ای را پشت سر گذاشتند به طوری که ارزش کل معاملات بورس رکورد تازه‌ای از خود به جای گذاشت. پیش‌بینی می‌شود امروز نیز بازار سهام بیشتر تحت تاثیر نوسانات دلاری باشد و روند قیمتی بازارهای جهانی تاثیر کمتری بر قیمت‌های سهام بگذارد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر