|
کدخبر: 109423

حبوبات و برنج چرا گران شدند؟

آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره گران شدن نرخ برنج و حبوبات ضمن ارائه توضیحاتی گفت: تخصیص ارز نیمایی به برنج خارجی موجب افزایش نرخ این محصول شد؛ ضمن اینکه افزایش نرخ حبوبات نیز به جهت بالا رفتن هزینه‌های جانبی اتفاق افتاده است.

اقتصاد حبوبات و برنج چرا گران شدند؟

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، تاثیر تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها را بر صنف بنکداران مواد غذایی موثر خواند و گفت: در شرایط شیوع کرونا، تعطیلی برخی از صنوف و تاثیر آن بر دیگر صنوف کاملاً مشهود است؛ چراکه تمامی صنوف به نوعی به یکدیگر زنجیروار متصل و هر یک متاثر از دیگری هستند.

آقاطاهر در ادامه درخصوص گران شدن برنج‌های خارجی بیان کرد: برنج خارجی از هند و پاکستان وارد می‌شود. تا قبل از اینکه این محصول از زمره تخصیص ارز دولتی خارج شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد؛ اما به محض اینکه تخصیص ارز دولتی ممنوع گردید این کالا با ارز نیمایی وارد شد و به‌تبع نرخ آن از کیلویی ۸ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. البته برندهایی در این حوزه فعال هستند که با کمی تفاوت نرخ این محصولات را تهیه می‌کنند و این نیز به دلیل هزینه‌های جانبی مانند گمرکات، انبارداری و حمل‌ونقل است که واردکنندگان بخش خصوصی متحمل می‌شوند. در نتیجه به میزان هزار تومان این محصول را گرانتر می‌فروشند.

وی به مسئله گرانی حبوبات هم اشاره کرد و افزود: اکنون افزایش نرخ حبوبات به جهت افزایش هزینه‌های جانبی از جمله حقوق کارگر، آب و برق، حمل‌ونقل، کود، سم و … است. از سوی دیگر مسئله ارز هم در این زمینه وجود دارد. در کشورمان عدس در استان اردبیل کشت می‌شود که تنها مصرف سه ماه از سال را کفاف می‌دهد؛ مابقی نیاز از کشورهای کانادا، قزاقستان و روسیه تامین می‌شود. لوبیا چیتی و قرمز نیز در خمین و استان مرکزی کشت و مابقی از چین و قزاقستان وارد می‌شود. نخود و لپه نیز در کرمانشاه و در شهر آذرشهر کاشت و بقیه نیاز از کشورهای افریقایی تامین می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با تاکید بر لزوم اجرای خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیان کرد: خرید تضمینی از کشاورز تاثیر شگرفی در تولید و اطمینان کشاورز ایجاد می‌کند. اکنون در رابطه با رب گوجه فرنگی این موضوع مشکلاتی برای کشاورزان و کارخانجات ایجاد کرده است. عدم اعتماد به خریداران و هزینه‌های زیاد برای کشاورزان و ارزان خریدن این محصول بر سر زمین، رغبت کشاورز را برای کاشت از بین می‌برد. از سوی دیگر کارخانجات رب نیز، محصول را تولید کردند، اما نتوانستند آن را مطابق هزینه‌ها به اندازه لازم بفروشند.

آقاطاهر درباره پروژه مرکز تجارت بین‌المللی بنکداران مواد غذایی و محصولات دخانیات ایران گفت: از سوی ساماندهی شهرداری تهران، صنف بنکداران و مواد دخانی به جهت ایجاد تردد زیاد در مرکز شهر جزو صنوف مزاحم تلقی شدند و از سوی این سازمان صنوف این اتحادیه در پروژه‌ای به نام مرکز تجارت بین‌المللی بایستی متمرکز شوند. این مکان تنها ظرفیت جایگیری یک سوم از اعضای این صنف را دارد. از اهداف راه‌اندازی این پروژه می‌توان به تقویت زیرساخت‌های شهری، تقویت نظارت و کنترل بر توزیع و عرضه مواد غذایی، هماهنگی در قیمت‌گذاری، رصد و جلوگیری از قاچاق و ایجاد نمایشگاه دائمی اشاره کرد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر