|
کدخبر: 109022

تورم دو برابر حقوق کارگران

دبیرخانه کارگر استان قزوین با انتقاد از افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کالاهای خوارکی، گفت: تنها در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ماه، قیمت ۲۴ گروه کالای خوارکی، کمتر از ۱ درصد تا حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌است.

اقتصاد تورم دو برابر حقوق کارگران

عیدعلی کریمی با اشاره به ازهم گسیختن رابطه افزایش دستمزد و قیمت کالاهای خوراکی، اظهارکرد: در مجموع از ابتدای سال تاکنون، به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد به قیمت کالاهای خوارکی افزوده شده است؛ در حالی که حداقل دستمزد تنها ۲۶ درصد و مجموع مزد و مزایای جانبی تنها حدود ۳۹ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته‌اند.

وی افزود: بنابراین شاهد عدم تعادل میان رشد قیمت‌ها و دستمزد هستیم؛ درحالیکه این دو باید تناسبی بایکدیگر داشته باشند. در این شرایط حداقل مزد باید به صورت شناور تعیین شود؛ یعنی متناسب با سهم افزایش قیمت کالاها در سبد معیشت. به همین خاطر از وزیر کار به عنوان رئیس «شورای عالی کار» می‌خواهم با برگزاری مجدد جلسات این نهاد که مورد تاکید «سازمان بازرسی کل کشور» هم قرار دارد، موافقت کند.

دبیر خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه از طرفی افزایش قیمت‌ها در خردادماه هم پیوسته در جریان بود، گفت: در خرداد، نسبت به ماه قبل از آن، قیمت ۲۴ گروه کالای خوارکی، کمتر از ۱ درصد تا حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که جدول «مرکز آمار ایران»، نشان می‌دهد که «سیب درختی زرد» در خرداد نسبت به اردیبهشت، ۲۴.۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: همین کالا نسبت به خرداد ۹۸، ۳۷.۵ درصد افزایش قیمت داشته است؛ حتی «۵۰۰ گرم پنیر ایرانی پاستوریزه» که در خرداد نسبت به اردیبهشت ۹۹، تنها ۱.۶ درصد افزایش قیمت داشته است، نسبت به خرداد ۹۸، ۲۸.۲ درصد افزایش قیمت دارد. یک کیلوگرم تخم‌مرغ ماشینی که در مدت مشابه سال ۹۹، منفی ۲.۲ کاهش قیمت داشت، در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد امسال، ۳۹.۴ درصد افزایش قیمت دارد.

کریمی با بیان اینکه با توجه به بالارفتن تب قیمت‌ها باید قیمت سبد معیشت حداقلی سال ۹۹ مجدد مورد تصویب شورای‌عالی کار قرار گیرد، افزود: سبد معیشت سال ۹۹ در پایان سال ۹۸، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری و مورد توافق شرکای گروه کارگری در شورای‌عالی کار قرار گرفت اما باید هرچه سریعتر قیمت روز آن را در شورای‌عالی کار تصویب شود.

دبیرخانه کارگر استان قزوین، افزود: باتوجه به اینکه نرخ سبد حداقلی فروردین ماه سال ۹۹، کمتر از ۶ میلیون تومان نیست، قیمت آن در تیرماه می‌تواند به حدود ۷ میلیون تومان برسد؛ حتی اگر قیمت سبد ماه اول سال را ملاک قرار دهیم، ۱ میلیون و ۶۰ هزار تومان به قیمت سبد معیشت سال ۹۹ اضافه شده است. درحال‌حاضر کارگر مجرد که ۱ سال سابقه کار دارد، ۳ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان از بابت تفاوت میزان دستمزد خود با قیمت سبد حداقلی فروردین سال ۹۹، طلبکار است.

کریمی که در همین حال نائب رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی استان قزوین است، افزود: این در شرایطی است که کارگر بازنشسته حداقلی بگیرِ تامین اجتماعی، در امسال با ۳۰ سال سابقه کار، تنها حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند که با در نظر گرفتن قیمت سبد حداقلی فروردین ماه، ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان کمتر از آنچه باید باشد، را دریافت می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که ماده ۴۱ قانون کار (در مورد شاغلان) و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (در مورد بازنشستگان) در مورد تعیین مستمری متناسب با «هزینه‌های زندگی» تاکید کرده‌اند. منظور از هزینه‌های زندگی، قیمت سبد معیشت است که عینا باید به کف مزد و مستمری تسری داده شوند. محاسبه حداقل مزد و مستمری خارج از این چارچوب، به ضرر گروه‌هایی است که با درآمد ریالی خود برای خرید با بازار می‌روند.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    سلام آقا حقوق من ۷۰۰ تومان اضافه شد میشه ۱۵ درصد خاک تو سر دست اندر کاران مملکت بی کفایت وبی لیاقت

  • رضا ارسالی در

    من یک کارگرم حقوقم تا 10 روز هم کفاف زند گی 3 نفره رو نمیده خدایی مسئولین عزیز شم ا هم میتونید با ماهی 3 تومن زندگی کنید ی ک فکری به حال ما بکونید خدایی من که دیگه خسته شدم هیچ آینده ای ندارم کی باید به فکر ما باشه من الان که جوان هستم قدرت دا رم باید ساحب خانه بشم با این وضعیت اقتصا د هرگز نمی توانم زندگی خوبی داشته باشم ک مکم کنید دقیقاً شدیم برده کارفرماهامون خ دایا خودت کمرمون کن

  • ناشناس ارسالی در

    ظلمی که به کارگر در کشور ایران میشه هیچ جای دنیا نمیشه ،خداوند باعث بانیشو لعنت کنه،اینشاله که فردای قیامت خداوند ازاین مسولین بی لیاقت انتقام سخت بگیرد،ما که ک اری ازدستمون برنمیاد ،،خداوند ازتون نگذر ه

  • سجاد ارسالی در

    لعنت خدا بر کسی که مخالف افزایش حقوق کارگرا بود حالا هر کی میخواد باشه مملکت بی در و پیکر صاحب نداره اگه این کارگرا نباشن اقتصاد جامعه فلج میشه خداکنه بچه هاشون به سخترین بلاها گرفتار بشن این وزیر کار نمیدونم چه غرضی با این کارگرا داره که این همه مخالف افزایش دستمز هست انگار از جیب باباش میده

ارسال نظر