|
کدخبر: 106993

بورس می تواند از شاخص ۱.۵ میلیون عبور کند؟

حمایت‌های دولت و دیگر ارکان نظام، محبوبیت سرمایه‌گذاری در بورس را نسبت به دیگر بازارهای موازی افزایش داده است، به طوری که هر روز شاهد ورود سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و گسیل حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار هستیم که این موضوع رشد بی‌سابقه‌ شاخص بورس را با خود به ارمغان آورده است.

اقتصاد بورس می تواند از شاخص ۱.۵ میلیون عبور کند؟

حمایت‌های بی‌دریغ دولت و ارکان مختلف از بورس بر کسی پوشیده نیست و در چند وقت اخیر، بورس ایران به دلیل تصمیمات جدید دولت و مسوولان حاضر در کشور در زمینه عرضه سهام شستا به بورس، کاهش نرخ سود بانکی، واگذاری باقیمانده سهام دولت در قالب صندوق‌های ETF، شاهد رکوردشکنی‌های جدید در این بازار هستیم.

رئیس‌جمهوری در راستای سیاست‌های به کار گرفته شده برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه اعلام کرد که وزارت اقتصاد باید موضوع واگذاری دارایی‌های غیرضروری دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در بازار سرمایه را پیگیری کند تا شاهد تسریع بخشیدن این واگذاری‌ها در کشور باشیم.

چنین حمایت‌هایی از سوی مسئولان، زمینه شناخت بیشتر سرمایه‌گذاری در این بازار و جلب اعتماد مردم را فراهم کرده که همین موضوع باعث هدایت سرمایه های خرد و ورود گسترده نقدینگی به این بازار شد.

فعالان حاضر در بازار معتقدند که حمایت دولت از این بازار را می‌توان یکی از عوامل رشد اخیر بازار سرمایه تلقی کرد، چرا این حمایت‌های صورت گرفته باعث ورود گسترده نقدینگی به این بازار و منجر به رشدها پرشتاب شاخص بورس در بازار شده است.

ترکیب رشد بازار، نشان‌دهنده ورود موج جدید نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به بازار است که در چند ماه گذشته به دنبال رشدهای پرشتاب شاخص بورس وارد بازار شدند و اکنون با توجه به حمایت‌های صورت گرفته و اعتمادهای جلب شده در حال ورود بخش دیگری از نقدینگی‌های در اختیار خود به این بازار هستند.

حمایت‌های دولت، بورس را صعودی کرد

علی صادقین به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: در قالب صندوق‌های ETF اخبار خوبی در حال انتشار است، همچنین در دو روز گذشته رهبر معظم انقلاب دستور معافیت مالیاتی شرکت‌هایی را که وارد بورس شدند را ابلاغ کردند که این موضوع می‌تواند تاثیر شگرفی را در معاملات بورس داشته باشد.

صادقین اظهارکرد: سیاست‌های حمایتی که در پیش گرفته شده‌ مانند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی باعث شده تا شرکت‌هایی که در بورس هستند منابع مالی بیشتری را جذب و اصلاح ساختار مالی ساده‌تری را در پیش بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: در پیش‌گرفتن یک سری از سیاست‌های حمایتی مانند تبلیغات و نیز سیاست‌های مربوط به اصلاح ساختار مالی که دولت از طریق افزایش سرمایه به شرکت‌ها می‌دهد مهم‌ترین اقداماتی است که دولت به منظور حمایت از بورس در دستور کار قرار داده است.

وی معتقد است، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی بزرگترین حمایت عملی سیاست‌گذاران پولی و مالی از بازار سرمایه بود.

 این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در نخستین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF گروه بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها عرضه شدند و امروز با بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی قابل معامله شدند، افزود: چشم‌انداز فعالان بازار از عرضه صندوق‌های ETF، تلاش دولت برای عمق بخشیدن به بازار است تا تامین مالی را به سمت بازار سرمایه پیش ببرد که این موضوع نشان می‌دهد همچنان بورس یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری و انتخاب فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی هیچ بازار جایگزینی مانند بورس که بتواند بدون دغدغه سرمایه‌های خرد را در مقیاس بالا در خود جای دهد و مبادلات ساده‌ای داشته باشد وجود ندارد؛ بنابراین بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در مقایسه با بازارهای جایگزین است.

صادقین خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، انتظار برای افزایش بیشتر قیمت ارز در سامانه نیما، بهبود قیمت‌های جهانی، عدم جایگزینی بازارهای دیگر در مقایسه با بازار سرمایه و نیز حمایت همه جانبه حاکمیت از بورس برای تامین مالی دست به‌دست یکدیگر دادند تا بازار سرمایه در صدر جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس از جمله اقداماتی است که بهتر است دولت به منظور حمایت بیشتر از بورس در دستور کار قرار دهد، گفت: ارائه سهام دولتی و عمق بخشیدن به بازار سرمایه که اکنون در قالب صندوق‌های ETF در حال انجام است باید شدت بیشتری را به خود بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه، گفت: عمق بخشیدن به معاملات بورس، تسهیل در واگذاری‌های دولتی به بورس، بهبود زیرساخت‌های معاملات و شفافیت بیشتر در اطلاع‌رسانی بیشتر از مهم‌ترین سیاست‌های دولت تلقی می‌شود.

صادقین به رکوردشکنی‌های اخیر شاخص بورس در بازار اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت ارز به عنوان تاثیرگذارترین عامل در خصوص رشد بازار سرمایه تلقی می‌شود که در کنار این موضوع، انتظارات تورمی ایجاد شده در کشور در روند صعودی بازار بی‌تاثیر نبوده است.

وی با تاکید بر دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش پرشتاب شاخص بورس، گفت: روند قیمت‌های جهانی که تقاضای آن به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته بود در حال بازگشت است؛ با توجه به چنین موضوعی انتظار داریم تا در تابستان فرآورده‌های نفتی، فولاد، سنگ‌آهن و پتروشیمی وضعیت بهتری پیدا کنند که این امر می‌تواند به عنوان عاملی مثبت برای صنایع بورسی کشور تلقی شود.

صادقین به حمایت همه ارکان نظام از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نمونه بارز حمایت‌های صورت گرفته از بورس عرضه‌های صندوق ETF است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند صعودی پرشتاب شاخص بورس ادامه‌دار است یا خیر، گفت: تا زمانی که قیمت ارز در میان‌مدت صعودی باشد و قیمت‌های جهانی در مسیر افزایشی قرار بگیرند و بازارهای جایگزین بازار سرمایه از جذابیت حجمی و معاملاتی نسبت به بورس برخوردار نباشند بازار بورس به روند صعود خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه به احتمال وجود اصلاح شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: با توجه به روند صعودی پرشتابی که شاخص بورس تجربه کرد اصلاح در بازار به صورت ۱۰۰ درصد رخ خواهد داد اما امکان ریزش در بازار صفر است.

 وی با بیان اینکه بازار هر چه به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نزدیک‌تر می‌شود ممکن است با احتمال فشار عرضه در بازار روبه‌رو شویم، گفت: به عقیده فعالان حرفه‌ای بازار، این اصلاح به نفع بازار است و فرصت خرید را در بسیاری از صنایع که به صورت مداوم با صف خرید همراه هستند فراهم خواهد کرد و انتظار داریم شاخص بورس هر چه زودتر از سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر