|
کدخبر: 104325 سجاد صفری

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس مطرح کرد:

افزایش قیمت سیمان منطقی است؟

یک کارشناس صنعت سیمان گفت: افزایش دستمزد کارگران، افزایش هزینه حمل‌ونقل، افزایش هزینه تعمیرات و تجهیزات کارخانجات تولید سیمان بر قیمت تمام شده سیمان تأثیر دارد و با توجه به افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت سیمان طبیعی است.

اقتصاد افزایش قیمت سیمان منطقی است؟

سیمان یکی از مصالح ساختمانی پُرکاربرد است که هم در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در پروژه‌های ملی و می‌توان گفت که قیمت و کیفیت آن، تأثیر بسزایی در قیمت تمام شده یک ساختمان و کیفیت و عمر آن بنا دارد. مدتی است که زمزمه‌های درخصوص افزایش قیمت سیمان به گوش می‌رسد در این خصوص و برای آشنایی بیشتر با صنعت سیمان کشور با یک کارشناس در این حوزه به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"علی‌محمد بُد" در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سیمان منطقی است و یا اینکه دلایلی دیگری دارد؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه مشخص نیست که قیمت سیمان چند درصد می‌خواهد افزایش یابد بنابراین نمی‌توان گفت که این افزایش قیمت، منطقی است.

علی-محمد-بد

وی افزود: با توجه به افزایش تورمی که هر ساله با آن روبرو هستیم بنابراین افزایش قیمت کالا و اجناس در حوزه صنعت نیز با توجه به نرخ تورم افزایش می‌یابد که این موضوع، طبیعی است. با توجه به اینکه قیمت ارز، هزینه حمل‌ونقل، دستمزد کارگران، هزینه تعمیر قطعات و تجهیز کارخانجات افزایش یافته است بنابراین این موارد در افزایش قیمت سیمان و کالای تولیدی تأثیرگذار است.

رعایت استانداردها در تولید سیمان اجباری است

این کارشناس صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا سیمان تولیدی کشور از کیفیت مناسبی برخوردار است؟ گفت: کیفیت سیمان تولیدی کشور بصورت نسبی بالاتر از استانداردهای لازم است و استانداردها در دنیا یک موضوع حداقلی است.

بُد افزود: خوشبختانه در صنعت سیمان کشور حداقل استانداردها توسط تولیدکنندگان رعایت می‌شود و رعایت این موضوع یک امری اجباری است. 

وی درخصوص صادرات سیمان، گفت: خریداران خارجی، نوع  سیمان را تعیین می‌کنند و عواملی همچون تحریم‌ها، حمل‌ونقل و نحوه پرداخت در صادرات، تأثیرگذار هستند و درخصوص صادرات، صنعت سیمان در شرایط مناسبی قرار دارد. خریدارها نوع برند سیمان را انتخاب می‌کنند و چند برند در این صنعت، فعالیت دارند که از شرایط خوبی در صادرات برخوردار هستند. 

این کارشناس صنعت سیمان در ادامه، گفت: قیمت سیمان تولیدی کشور در مقایسه با قیمت‌های جهانی در بازارهای صادراتی، نرخ پایین‌تری دارد و قیمت سیمان کشور حدود ۱۸ تا ۲۰ دلار در هر کلینکر است. 

بُد افزود: سیمان تولیدی کشور، به کشورهای زیادی صادر می‌شود و کشورهای هند، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق و چین از نمونه بازارهای صادراتی این صنعت هستند. 

وی بیان کرد: به دلیل فاصله‌ای که ایران با کشورهای اروپایی دارد و هزینه حمل‌ونقل توجیه‌پذیر نیست؛ بنابراین سیمان کشور به بازارهای اروپایی صادر نمی‌شود و بازار هدف محدود به کشورهای منطقه است.

بازار سرمایه می‌تواند به صنعت سیمان کمک کند

این کارشناس صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که حضور صنعت سیمان در بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: بیش از ۲۰ کارخانه تولیدی سیمان در بورس فعالیت دارند و اگر از این بازار برای تأمین منابع صنعت استفاده شود می‌تواند به پیشرفت صنعت کشور کمک کند.

بُد اظهار داشت: صنعت سیمان رابطه مستقیمی با توسعه اقتصادی کشور و میزان ساخت‌وساز دارد و اگر کشور به رشد اقتصادی دست پیدا کند بدون شک، صنعت سیمان هم به توسعه خواهد رسید. با دست یابی به رشد اقتصادی، میزان ساخت‌وسازها در کشور افزایش پیدا می‌کند و در اینصورت نیاز بازار به سیمان زیاد می‌شود و در نتیجه میزان تولید کارخانجات افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه، بیان کرد: حدود ۶۰ کارخانه تولید سیمان در کشور فعالیت دارند و هر کارخانه بصورت مستقیم برای حدود ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است. 

نویسنده: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها