|
کدخبر: 103474

اوراق رهن ثانویه از اول تیر در بورس عرضه می‌شود

عضو هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن از عرضه هزار میلیارد تومان اوراق رهن ثانویه برای قدرتمندتر شدن اعطای تسهیلات مسکن از اول تیر ماه در بازار سرمایه و با سود ۱۶ درصد، خبر داد.

اقتصاد اوراق رهن ثانویه از اول تیر در بورس عرضه می‌شود

سیدمحسن فاضلیان با اشاره به اینکه این بانک برای دومین بار اقدام به انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه می‌کند، به موافقت اصولی صادر شدن انتشار این اوراق در هفته گذشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و اظهارکرد: این مهم دومین پیوند بانک عامل بخش مسکن و بازار سرمایه است.

وی افزود: به موجب مجوز اخذ شده بانک عامل بخش مسکن اقدام به انتشار هزار میلیارد تومان اوراق رهنی دو ساله و با نرخ سود اسمی ۱۶ درصد کرده و این مبلغ را صرف اعطای تسهیلات فروش اقساطی به مشتریان خود می‌کند.

عضو هیأت مدیره بانک عامل بخش مسکن، گفت: این اوراق رهنی به پشتوانه حدوداً یک هزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات فروش اقساطی این بانک عرضه شده است که نقدینگی قابل توجهی را برای بانک به دنبال خواهد داشت.

فاضلیان افزود: اوراق رهنی بانک عامل بخش مسکن با اخذ مجوز از بانک مرکزی در راستای ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی مصوب شورای پول و اعتبار و در بازار سرمایه و با تبعیت کامل از مقررات بازار سرمایه در دستورالعمل انتشار اوراق رهنی مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن، ادامه داد: بانک مذکور در نقش عاملیت وصول اوراق اقدام به جمع آوری مبلغ اقساط از مشتریان و پرداخت به SPV اوراق کرده و در نقش ضامن اوراق، مسئولیت ۱۰۰ درصدی پرداخت اصل و سودهای اوراق را به سرمایه‌گذاران دارد.

همچنین این اوراق با مشارکت بانک عامل بخش مسکن با قبول تعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی توسط تأمین سرمایه این بانک و عاملیت فروش توسط کارگزاری همین بانک منتشر می‌شود.

فاضلیان فرآیند چند ساله انتشار این مرحله از اوراق رهنی را یادآور شد و افزود: پس از انتشار نخستین مرحله اوراق رهنی همین بانک در تیر ماه سال ۱۳۹۵ و با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از این ابزار نوین تأمین مالی در کشور، بانک انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی را در دستور کار قرار داده و فرآیند تهیه گزارش توجیهی را آغاز کرد که با توجه به حساسیت موضوع اقدامات اخذ تأییدیه سازمان حسابرسی در خصوص گزارش توجیهی و صدور مجوز بانک مرکزی تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ به طول انجامید.

وی افزود: همزمان با آغاز سال جدید درخواست موافقت اصولی به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که ماحصل آن، موافقت اولیه این سازمان با انتشار این اوراق است.

فاضلیان با بیان اینکه اجرایی‌سازی انتشار این اوراق مستلزم انجام برخی مقدمات از جمله انعقاد قراردادهای مرتبط با اوراق SPV است، بیان کرد: در تیر ماه امسال شاهد انتشار این اوراق در بازار فرابورس ایران و با مشارکت همه جانبه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه خواهیم بود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها