|
کدخبر: 102899 سجاد صفری

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه در گفتگو با گسترش نیوز:

دلیل قلابی بودن کارت گارانتی برخی محصولات چیست؟

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی، گفت: متاسفانه بسیاری از کارت‌های گارانتی محصولات موجود در بازار قلابی است و اتحادیه چون قدرت اجرایی ندارد بنابراین نمی‌تواند با متخلفان برخورد کند.

اقتصاد دلیل قلابی بودن کارت گارانتی برخی محصولات چیست؟

افراد جامعه وقتی برای خرید محصولات اقدام می‌کنند از سوی فروشنده کارت گارانتی آن محصول به خریدار تحویل داده می‌شود و مشتری از اینکه کالای خریداری شده دارای کارت گارانتی است احساس رضایتمندی دارد. متاسفانه بسیاری از کالاهایی که در بازار به فروش رسانده می‌شوند دارای کارت گارانتی قلابی هستند و در این خصوص حق مشتری پایمال می‌شود. درخصوص کارت گارانتی قلابی محصولات با رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"علی جمالی" در پاسخ به این پرسش که آیا کارت‌های گارانتی محصولات از اعتبار لازم برخوردار هستند؟ اظهار داشت: طبق قانون، کارت گارانتی به کالاهایی تعلق می‌گیرد که واردکننده آن محصولات، نمایندگی واردات آن کالا را از مرکز اصناف گرفته باشد و یا اینکه تولیدکننده داخلی باشد.

وی افزود: متاسفانه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولاتی که از طریق گناوه و یا بانه وارد کشور می‌شوند از کارت گارانتی معتبر برخوردار نیستند. واردکننده‌ها با افرادی که نه دفتر و مکان خاصی دارند قرارداد منعقد می‌کنند و با پرداخت مبلغی، کارت گارانتی برای محصولات آن‌ها صادر می‌کنند که این کارت‌ها هیچگونه اعتباری ندارند.

جمالی

جمالی تصریح کرد: ۹۰ درصد تماس‌هایی که با اتحادیه برقرار می‌شود درخصوص شکایت مشتریان از عدم صحت کارت گارانتی محصولات آن‌ها است. 

وی تأکید کرد: متاسفانه کارت‌های گارانتی برخی از محصولات قلابی است و اعتباری ندارند و چون اتحادیه قدرت اجرایی ندارد در این خصوص، کاری از دست اتحادیه برنمی‌آید که با متخلفان برخورد کند. بارها در خصوص کارت‌های گارانتی محصولات با مسوولان جلسه برگزار کرده‌ایم ولی متاسفانه، هیچ رسیدگی‌ای صورت نمی‌گیرد و به اتحادیه هم مجوز برخورد را نمی‌دهند.

جمالی در ادامه، گفت: آگهی‌هایی که در برخی از فصلنامه‌ها و روزنامه‌ها درخصوص ارائه خدمات به مشتریان، چاپ می‌شود اکثرأ فاقد اعتبار قانونی هستند و ارگانی هم وجود ندارد که با این متخلفان برخورد کند.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی، افزود: این افراد سودجو روی محصولات، لیبل می‌زنند و کارت گارانتی قلابی هم برای آن‌ها صادر می‌کنند و به مصرف کننده می‌فروشند. متأسفانه در این خصوص، کاری از دست اتحادیه بر نمی‌آید در صورتی‌که ما بارها از مسوولان مربوطه درخواست داشته‌ایم تا قدرت اجرایی در اختیار اتحادیه قرار بدهند تا بتوانیم با آن‌ها برخوردهای را داشته باشیم. 

سرویس کاران بایستی کارت شناسایی داشته باشند

جمالی با اشاره به وضعیت کنونی سرویس‌کاران، گفت: ماده ۱۷ قانون نظام صنفی تصریح می‌کند که سرویس‌کاران بایستی کارت شناسایی داشته باشند و طبق این ماده قانونی، بایستی تمام سرویس‌کاران دارای کارت شناسایی باشند تا وقتی که به منزل افراد برای سرویس کالا مراجعه می‌کنند آن را به صاحبخانه ارائه دهند.

وی تصریح کرد: وقتی، سرویس‌کاران دارای کارت شناسایی باشند در صورتی که از آن‌ها تخلفی سر بزند اسم آن‌ها وارد لیست سیاه خواهد شد و بنابراین در واحد تعمیراتی دیگری نمی‌توانند مشغول به کار شوند.

جمالی افزود: دو سال پیش، قرار بر این بود که اتاق اصناف با همکاری پلیس اماکن، برای سرویس‌کاران، کارت شناسایی صادر کند که متاسفانه اجرایی نشد.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی و تهویه مطبوع و لباسشویی و قطعات یدکی در پایان، گفت: اگر کارت شناسایی برای سرویس‌کاران صادر شود علاوه بر اینکه به سود افراد جامعه است و هم برای دولت، دارای امتیاز است. چون در صورتی که سرویس‌کاران کارت شناسایی داشته باشند افرادی که واحدهای تعمیراتی دارند موظف می‌شوند که حق بیمه آن‌ها را پرداخت کنند. بنابراین، بهتر است که قانون در این خصوص اجرا شود و در صورت اجرایی نشدن قانون، افراد سودجو به راحتی می‌توانند قانون را دور بزنند. 

نویسنده: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها