|
کدخبر: 103106 سهیل فرزین

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

چند راهکار برای حفظ نیروی کاری بنگاه ها

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان در شرایط کنونی چند راهکار برای حفظ نیروی کاری بنگاه ها ارائه داد.

اقتصاد چند راهکار برای حفظ نیروی کاری بنگاه ها

حمایت از صادرکنندگان کشور در شرایط کنونی که کشورمان به دلیل تحریم های ناجوانمردانه و شیوع ویروس کرونا در شرایط نامناسبی به سر می برد بیش از گذشته اهمیت خاصی پیدا کرده است.

صادرکنندگان کشور پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو بودند که شیوع این ویروس و بسته شدن مرزهای تجاری کشورها به روی یک دیگر بر حجم این مشکلات افزود.

در حال حاضر که شیوع کرونا تا حدودی کنترل و مدیریت شده روابط تجاری کشورها نیز با رعایت برخی نکات و پروتکل های بهداشتی تا حدودی به روال سابق خود بازگشته است.

خبرنگار گسترش نیوز به منظور اطلاع از آخرین وضعیت صادرکنندگان و حمایتهایی که صادرکنندگان از دولت انتظار دارند به سراغ سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران رفته و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که گزیده ای از این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

تاثیر شیوع کرونا بر روابط اقتصادی ایران و جهان

فاطمه مقیمی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد رکود اقتصادی در دنیا شد که به تبع آن ایران نیز درگیر این معضل و مسئله منفی شده است اما حقیقت امر این است که تا این مسئله مرتفع نشود تمام مشکلات  مربوطه کما فی سابق گریبان گیر اقتصاد کشور و دنیا خواهد بود.

فاطمه-مقیمی

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید راه‌های عملی گذر از این بحران هرچه زودتر عملیاتی شود، اظهار داشت: مشکلات مربوط به بحث تجارت بین الملل و جابجایی کالا توسط ابزارهای وسایط نقلیه با رعایت پروتکل های بهداشتی باید زودتر انجام بگیرد.

مقیمی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر تغییراتی در روند عبور وسایل حمل و نقل حاوی محصولات صادراتی ایران از طریق مرز بازرگان رخ داده است.

لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان

کارآفرین برتر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی که محدودیت هایی به دلیل اتفاقات بین المللی و شیوع ویروس کرونا برای ایران شکل گرفته است از دولت انتظار می‌رود که نگاه متولی بودن خود را از منظر کمک کردن به بهبود وضعیت موجود حفظ کند.

‌وی در ادامه عنوان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی یک دفتر شروع کسب و کار را در محل اتاق تهران راه اندازی کرده که از این طریق از شرکت هایی که قصد دارند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند حمایت های سریع با عنوان زنجیره واحد به عمل می آورد.

مقیمی در ادامه افزود: یکی دیگر از مواردی که مورد نظر ما است کمک کردن دولت به حل مسائلی مانند بیمه، مالیات و عوارض است تا تولید کنندگان و صادرکنندگان بتوانند از این بحران کرونا عبور کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: همچنین از دولت انتظار داریم که قوانین و مقررات کنونی تسهیل‌گرتر بشوند.

 وی افزود: ما از دولت انتظار نداریم که تسهیلات وامی به صادرکنندگان اعطا کند؛ دولت می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند در نظر گرفتن بخشودگی‌هایی خاص مانند مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان کمک کند.

مقیمی در ادامه اظهار داشت: دولت می‌تواند به منظور حفظ کارمندان و کارگران درون بنگاه‌ها سهم کارفرما را از پرداخت حق بیمه برای مدت محدودی متقبل شود تا از این طریق مانع تقلیل نیروی کاری در بنگاه ها بشود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نتوانسته‌ایم از ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه به درستی استفاده کنیم اظهار داشت: ارتباطات سیاسی در روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه بی‌تأثیر نیست.

 مقیمی در پایان اظهار داشت: امیدواریم که دولت مردان ما با تصمیم‌گیری‌های بجا و درست از فرصت‌های پیش آمده نهایت استفاده را داشته باشند.

نویسنده: سهیل فرزین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها