|
کدخبر: 101598

رسیدگی به بازار مسکن با تاخیر ۷ ساله!

جهانگیری در جلسه شورای عالی مسکن با اعلام اینکه فعال شدن بخش مسکن از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری است گفت: بخش مسکن یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور است که موجب ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود.

راه و مسکن رسیدگی به بازار مسکن با تاخیر ۷ ساله!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه در اولین جلسه شورای عالی مسکن در سال ۹۹ نکات قابل تاملی درباره ضرورت توجه به بخش مسکن بیان کرد؛ نکاتی که با هفت سال تاخیر بیان می‌شود.

جهانگیری در جلسه شورای عالی مسکن با اعلام اینکه فعال شدن بخش مسکن از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری است گفت: بخش مسکن یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد کشور است که موجب ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود.

وی همچنین وعده داد که راهکارهای تأمین منابع مالی برای احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال جاری بررسی می‌شود.

جهانگیری-مسکن

 جهانگیری در این جلسه تأمین مسکن را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای مردم برشمرد و با بیان اینکه هزینه‌های اجاره مسکن برای مردم و به خصوص اقشار کم‌درآمد جامعه شکننده شده است، بر ضرورت تلاش دولت به خصوص تیم اقتصادی دولت برای تأمین این نیاز مهم جامعه تأکید کرد.

 جهانگیری همچنین از بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های اصلی پیشران اقتصادی نام برد و با بیان اینکه بخش مسکن در سال جاری نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد که موجب ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود، فعال شدن بخش مسکن را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع ارزی و نیز مشکل بیکاری، بخش مسکن می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حساب آید.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأمین زمین و تأمین منابع مالی به عنوان مهم‌ترین الزامات تحقق برنامه اقدام ملی مسکن تصریح کرد: لازم است جلسه‌ای با محوریت رئیس‌کل بانک مرکزی و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.

تأخیر هفت‌ساله

آنچه جهانگیری درباره اهمیت بخش مسکن در تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور بیان کرده، موضوعی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها از جانب کارشناسان گوشزد شد، اما مسئولان دولت قوه محرکه اقتصاد کشور را سیاست خارجی و دیپلماسی می‌دانستند.

از سال ۱۳۹۲ بخش مسکن در اقتصاد ایران، مهجور شد و اندک فعالیتی هم که در این بخش صورت گرفت، به تکمیل طرح‌های باقی‌مانده مسکن مهر مربوط بود. دولت یازدهم در همان ابتدای کار خود اعلام کرد که به ساخت مسکن علاقه‌ای ندارد و مسکن مهر را هم طرحی غلط عنوان کرد.

نظریه‌پرداز این موضوع هم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور، وی را یک برند بین‌المللی می‌دانست.

 جهانگیری هم آخوندی را جزو موفق‌ترین وزرای دولت معرفی می‌کرد و در توصیف او گفته بود: آقای آخوندی یکی از شخصیت‌های راهبردی نظام و از مدیران زبده و قوی کشور است که رویکرد وی فعلیت دادن به ظرفیت‌های مالی کشور است. آقای آخوندی توانست در حوزه نوسازی بخش راه و شهرسازی به خوبی عمل کند و از نظر دولت وی یکی از موفق‌ترین وزرا بوده است. نگاه توسعه‌ای قانون‌گرا، تحول‌گرا، محوریت دادن به بخش خصوصی واقعی و پیگیری جذب سرمایه داخلی و خارجی از اقدامات اساسی آقای آخوندی است. چنین وزیری باید موردتقدیر قرار گیرد.

حمایت جهانگیری از آخوندی

جهانگیری-مسکن۱

سیاست‌های آخوندی که با حمایت در رأس دولت همراه بود، موجب توقف حمایت دولت از ساخت مسکن شد. از سوی دیگر، آخوندی اعتقادی به مقابله با سوداگری در بازار مسکن هم نداشت و این سیاست‌ها را هم کمونیستی و مارکسیستی می‌دانست. به همین دلیل با لابی با رئیس مجلس‌های نهم و دهم مانع تصویب طرح‌هایی با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن شد، طرح‌هایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه.

نتیجه اهمال هفت‌ساله دولت در بخش مسکن، علاوه بر ایجاد رکود در صدها صنعت پیشین و پسین مسکن شد، بازار را هم با فشار دوچندان تقاضا مواجه کرده تا قیمت‌ها سر به فلک بکشد و مردم عادی خصوصا مستاجران بیشترین خسارت را از خواب هفت‌ساله دولت ببینند.

 

منبع: مشرق
  • ناشناس ارسالی در

    خوابه داد دل ما برسه فقط با این اجاره ها ی سر به فک کشیده

  • زینب مسعودی ارسالی در

    خرید ویلا با 300 میلیون تومان - بهترین و یلاها در سایت املاک نگین نور
    از سا یت ما دیدن فرمایید www.neginenur.com

ارسال نظر