|
کدخبر: 102804

چند هزار نفر سهام عدالت خود را فروختند؟

امکان فروش سهام عدالت از طریق بانک دیگر وجود ندارد و ۱۵٫۵ میلیون سهامدار سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند برای فروش سهام باید از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنند.

اقتصاد چند هزار نفر سهام عدالت خود را فروختند؟

با آزادسازی سهام عدالت دو روش مستقیم و غیرمستقیم پیش‌روی سهامداران قرار گرفت.

در روش مستقیم سهامداران مدیریت سهام خود را بر عهده می‌گیرند و در روش غیرمستقیم مدیریت سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار می‌کنند.

براساس اعلام معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، ۳۰ درصد از سهام دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند آزاد شده و می‌توانند این ۳۰ درصد را بفروشند. باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

سهامداران طی دو هفته قبل یعنی از روز ششم تا سیزدهم خرداد ماه این فرصت را داشتند که با مراجعه به بانکی که شماره شبا خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند، فرم فروش ۳۰ درصد از سهام را پر کنند.

نخستین فروش سهام عدالت در تاریخ ۱۰ خرداد ماه انجام شد و بانک ملی ایران نخستین بانکی بود که در سهام مشتریان خودش را که متقاضی فروش بودند را فروخت.

براساس آخرین آمارها به گفته فهیمی سخنگوی سهام عدالت حدود ۵۰۰ هزار سهام‌دار عدالت سفارش فروش سهام خود را در بانک‌ها به ثبت رسانده‌اند و به صورت تجمعی تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از سهام آنها فروش رفته است.

همچنین ۱۶ میلیون نفر از سهامداران روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند که فقط ۵۰۰ هزار سهامدار برای فروش سهام عدالت خود از طریق بانک اقدام کرده‌اند، سهام ۱۵٫۵ میلیون نفر باقی مانده چه می‌شود؟

اما سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند ولی به بانک مراجعه نکرده‌اند، می‌توانند از طریق کارگزاری‌های بورسی نسبت سهام خود را مدیریت کنند.

این افراد همچنین می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت به آدرس sahamedalet.ir سبد سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

دارندگان سهام عدالت می‌توانند سفارش فروش ۳۰ درصد از سبد سهام خود را با مراجعه به سایت کارگزاری و یا حضوری اعلام کنند.

بنابراین سهامداران تا شش ماه آینده می‌توانند فقط روی ۳۰ درصد از سهام خود حساب کنند، که این ۳۰ درصد با توجه به ارزش سهام هر فرد متفاوت است.

به گفته گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران، قیمت سهام براساس میانگین قیمت روزانه تعیین می‌شود و از امروز بعد از اتمام ساعات معاملات بازار از ساعت ۱۲: ۴۵ تا ۱۴ تمام نماد‌ها در بازار معامله می‌شود و دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق فروش آنلاین یا کارگزاری‌ها اقدام به فروش کنند.

طبق آخرین آمارها ارزش سهام عدالت ۱۵ تا ۱۶ برابر شده است؛ ۳۰ درصد سهام عدالت برای سهامدارانی که سهامشان یک میلیون تومانی است معادل چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای کسانی که سهام ۵۳۰ هزار تومانی دارند معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر