|
کدخبر: 100934 سجاد صفری

گسترش نیوز از وضعیت صنعت لبنیات کشور گزارش می دهد:

شکوفایی اقتصاد در گرو توسعه صنایع لبنی

در حال‌حاضر تعداد ۴۰۰ کارخانه در زمینه تولید لبنیات در کشور فعالیت دارند و درکل کشور تعداد ۱۶۰۰ مرکز جمع‌آوری شیرخام و صنایع وابسته مشغول به کار هستند. این کارخانجات علاوه براینکه نیاز داخل را تأمین می‌کنند بلکه، بیش از ۴۰ نوع محصول تولیدی صادر می‌کنند و جالب است که رتبه اول صادرات کشور به صنایع لبنی تعلق دارد.

اقتصاد شکوفایی اقتصاد در گرو توسعه صنایع لبنی

هر کشوری که در زمینه اقتصاد به رشد رسیده است بدون شک از صنعت پویایی برخوردار است به عبارتی صنعت و تولید لازمه پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ای است. در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان یکی از شاخص‌هایی که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود حوزه صنعت است. آن‌ها مشکلات صنعت و تولید خود را شناسایی می‌کنند و در راستای برطرف کردن آن، تصمیمات و راهکارهای مهمی اتخاذ می‌کنند. 

در کشور ایران که کشوری در حال توسعه است و مسیری طولانی در پویایی صنعت و تولید در پیش‌رو دارد؛ این حوزه، با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. البته این مشکلات موجود در حوزه تولید موضوعاتی نیستند که قابل حل نباشند بلکه نیازمند برنامه‌ریزی صحیح، تصمیمات درست در راستای حمایت از تولیدکنندگان، مبارزه با قاچاق کالا، افزایش تعرفه واردات کالاها و محصولات مشابه تولید داخل، مشوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی و ... است.

اگر به مسیری که در بعد از انقلاب، صنعت کشور طی کرده است نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در برخی از حوزه‌های تولید به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم ولی این پیشرفت‌ها مقطعی بوده و تداوم نداشته است و شاید یکی از دلیل‌های اصلی که باعث شد مسیر پیشرفت صنعت کشور کُند شود موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود. البته اگر مسوولان دولتی تصمیمات درستی در مقاطع مختلف اتخاذ می‌کردند و به جوانان این مرز و بوم بیشتر اعتماد می‌کردند به جرأت می‌توان گفت که می‌توانستیم اثر تحریم‌ها را کمرنگ و یا حتی خنثی کنیم. 

تولید محصولات لبنی می‌تواند اهرم اشتغالزایی در کشور باشد

صنعت از طیف وسیعی از تولیدکنندگان تشکیل شده است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند یکی از صنایعی که می‌توان گفت از جایگاه ویژه‌ای در بین اقشار جامعه برخوردار است و سلامت جسم و روان آن‌ها را تضمین می‌کند صنعت لبنیات است. صنایع لبنی نیاز هر جامعه‌ای است و نباید نسبت به مشکلات تولیدکنندگان آن‌، بی‌توجه بود. محصولات لبنی علاوه بر اینکه جزو کالاهای اساسی در سبد خانوار محسوب می‌شود بلکه در زمینه اشتغالزایی می‌تواند طیف گسترده‌ای از مردم کشور را به کسب‌وکار مشغول کند. از کشاورزی که در روستا علاوه بر اینکه به فعالیت کشاورزی مشغول است می‌تواند با پرورش دام در صنعت لبنی کشور نقش داشته باشد تا مغازه‌ای که محصولات لبنی را به دست مصرف کننده می‌رساند.

همانطور که گفته شود محصولات لبنی نقش بسزایی در سلامت جامعه ایفاء می‌کنند و بایستی توسط مسوولان دولتی تصمیمات مناسبی اتخاذ شود تا هم بتوانند جلوی افزایش قیمت آن را بگیرند و هم در زمینه فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از این محصولات گامی برداشته شود. 

صنایع لبنی کشور با مشکلات بسیاری روبرو هستند و از جمله مشکلات آن‌ها می‌توان به نبود نقدینگی، بازار فروش، عدم صادرات (به دلیل اینکه درحال‌حاضر بخاطر بیماری کرونا مرزهای کشور بسته شده است) و عدم توسعه تولید اشاره کرد. 

لبنیات

مشکلات موجود در صنعت به علت ماهیت آن نیست

"رضا باکری" رئیس اتحادیه لبنیات کشوری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درخصوص مشکلات صنایع لبنی، گفت: ریشه همه مشکلات حوزه صنعت مربوط به تصمیماتی است که در حوزه کلان اقتصادی کشور گرفته می‌شود و این مشکلات مربوط به بنگاه‌ها نیست.

وی در ادامه، بیان کرد: دولت بایستی قوانین واحدی در حوزه چرخه تولید، تعرفه پولی و بانکی، مقررات واردات و صادرات اعمال کند و عدم این قوانین واحد می‌تواند هزاران مشکل در صنعت کشور بوجود بیاورد. 

وی گفت: مشکلات موجود در صنعت کشور به علت ماهیت صنعت نیست بلکه بخاطر تصمیماتی است که در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور شکل گرفته است.

مسوولان از توسعه صنایع لبنی غافل نشوند

لازم به ذکر است، اولین کارخانه شیر پاستوریزه در سال ۱۳۳۳ در کشور شروع به کار کرد و در حال‌حاضر تعداد ۴۰۰ کارخانه در زمینه تولید لبنیات در کشور فعالیت دارند و درکل کشور تعداد ۱۶۰۰ مرکز جمع‌آوری شیرخام و صنایع وابسته مشغول به کار هستند. این کارخانجات علاوه براینکه نیاز داخل را تأمین می‌کنند بلکه، بیش از ۴۰ نوع محصول تولیدی صادر می‌کنند و جالب است که رتبه اول صادرات کشور به صنایع لبنی تعلق دارد. 

با توجه به پهناوری که کشور ایران دارد و اینکه از جمعیت ۸۲ میلیونی برخوردار است و علاوه بر این، شرایط جغرافیایی کشور در منطقه، مناسب است و می‌تواند در زمینه صادرات فعالیت بیشتری داشته باشد. این را می‌طلبد که مسوولان مربوطه به صنعت لبنی کشور بیشتر توجه کنند و در راستای حل مشکلات آن‌ها در زمینه تولید و توسعه تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند. اگر مشکلات این صنعت مرتفع شود بدون شک می‌تواند در زمینه اشتغالزایی به دولت کمک بزرگی کند.

نویسنده: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها