|
کدخبر: 100187

با نحوه فروش سهام عدالت در بانک آشنا شوید

آخرین مصوبات شورای راهبری آزادسازی سهام عدالت نشان می‌دهد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به زودی در بازار سرمایه درج نماد خواهند شد.

اقتصاد با نحوه فروش سهام عدالت در بانک آشنا شوید

با توجه به مصوبه مورخ ۹۹/۲/۳۰ شورای‌عالی بورس، کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۳/۶ به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرمهای مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند. براساس این مهلت اعلام شده در تاریخ ۹۹/۳/۸ به پایان می‌رسد و از تاریخ ۹۹/۳/۱۰ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاریهای طرف قرار داد، به‌تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

برای پیگیری جزییات بیشتر نحوه فروش سهام عدالت موضوع را از حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت پیگیری کردیم.

فهیمی با بیان اینکه، نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است، گفت: سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست بلکه امکانی برای افراد است و این مزیت فروش همیشه وجود خواهد داشت.

امکان سفارش‌گذاری فروش سهام عدالت تا سقف ۳۰ درصد پرتفو

فهیمی با بیان اینکه، تا سقف ۳۰ درصد پرتفو امکان سفارش‌گذاری وجود دارد، گفت: از تاریخ ۱۰ خرداد اجرای عملیات فروش از سوی کارگزاریهای وابسته به بانک‌ها انجام خواهد شد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری شبکه بانکی کشور هم به سازوکار فروش و عرضه سهام عدالت اضافه شده است تا فرآیند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد.

انتخاب روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت از سوی ۱۰ میلیون نفر

به گفته فهیمی، تا کنون حدود ۱۰ میلیون نفر روش مستقیم آزاد‌سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند، گفت: تا روز هشتم خرداد ماه وضعیت نهایی سهام داران عدالت که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند مشخص خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشت که در نهایت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند.

تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

این مقام مسئول با اشاره به تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی گفت: بعد از انجام فرآیند افزایش سرمایه این شرکت‌ها به تناسب شرایط وارد بازار بورس یا فرابورس خواهند شد. در نهایت این شرکت‌ها نیز بدون محدودیت امکان معامله خواهند داشت.

آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مانند ETFخواهند بود؟

وی افزود، وضعیت نماد این شرکت‌ها تا حدودی شبیه‌ای تی اف خواهد بود اما ساختار حقوقی آنها با ETF‌ها به صورت کلی متفاوت است.

به گفه فهیمی، افرادی که روش مستقیم را انتخاب می‌کنند ۳۶ شرکت سهام عدالت در سیستم معاملاتی شان قرار میگیرد اما افرادی که در روش غیر مستقیم قرار میگیرند تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی در پرتفوی آنها لحاظ می‌شود.

سخنگوی ستاد راهبری آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: این سهام از ۱۰ خرداد به بعد بر اساس شرایط بازار به صورت یک جا و یا به صورت تدریجی از طریق کارگزاری و با رعایت مصالح مشمولان سهام عدالت به فروش خواهد رفت.

 

منبع: تسنیم
  • گل افشان ارسالی در

    سلام برای سی درصد از یک ملیوننی سهام مبلق پول از فروش چقدر می شود

ارسال نظر