|
کدخبر: 317848

لبنیات چیست و با خواص آن آشنا شوید

اصناف لبنیات چیست و با خواص آن آشنا شوید

یکی از غنی‌ترین منابع غذایی شیر و لبنیات است. لبنیات به عنوان یک گروه از مواد غذایی با تنوع گسترده از محصولات، از شیر و تولیدات آن گرفته تا ماست، پنیر، و دیگر فرآورده‌ها، به عنوان یک منبع سرشار از مواد مغذی شناخته می‌شوند. در ادامه به بررسی اهمیت و فواید لبنیات در رژیم غذایی انسان، تاثیرات مثبت آن بر سلامتی و نکات مهم در خرید لبنیات و قیمت لبنیات می‌پردازیم.

لبنیات چیست؟

لبنیات به محصولات غذایی اطلاق می‌شود که از شیر پستانداران، عمدتاً گاو، بز، گوسفند به دست می‌آید. شیر مهم‌ترین محصول در گروه لبنیات است. در اوایل دهه 1800، گاوهای شیری به طور متوسط ​​سالانه کمتر از 1500 لیتر شیر تولید می‌کردند. با پیشرفت در تغذیه حیوانات و اصلاح نژاد، یک گاو در حال حاضر به‌طور متوسط ​​6500 لیتر شیر در سال تولید می‌کند. گاو هلشتاین بیشترین حجم شیر را دارد. شیر علاوه بر نوع پاستوریزه، کامل، کم چرب یا بدون چربی به شکل شیر خشک، شیر تغلیظ شده نیز تولید می‌شود. برای تولید انواع لبنیات شیر گاو بیشترین نوع شیر مورد استفاده در سراسر جهان است.

انواع لبنیات کدامند؟

لبنیات رایج عبارتند از: شیر، ماست، کره، پنیر، بستنی و سایر محصولات که بیشتر جنبه صنعتی دارند و اکثر افراد به عنوان مصرف‌کننده با آن‌ها آشنا نیستند. دنیای هرکدام از این لبنیات بسیار گسترده است. به عنوان مثال انواع پنیر مثل پنیر پیتزا ، پنیر چدار، پنیر گودا، پنیر لیقوان و... نمونه‌های معروف‌تری از بین هزاران پنیر موجود در دنیاست.

لبنیات۱

چرا به لبنیات نیاز داریم؟

لبنیات سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، ید و روی، پروتئین، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های A، D، B12 و B2، پروبیوتیک‌ها است. هریک از این مواد به نوبه خود در سیستم بدن انسان نقش مفیدی دارند.

خواص لبنیات چیست؟

همانطور که گفته شد لبنیات منبع عالی کلسیم هستند که برای مقاومت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. کلسیم موجود در لبنیات همچنین در انتقال پالس‌های عصبی و فعالیت ماهیچه‌ها نیز نقش دارد. لبنیات منابع خوبی از پروتئین هستند که برای رشد و تعمیر بافت‌های بدن ضروری است. همیشه لبنیات را به عنوان منبع مهمی برای تامین ویتامین D می‌دانیم. این ویتامین برای جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها ضروری است. ویتامین‌های گروه B برای سلامتی سیستم عصبی و تولید سلول‌های خونی اهمیت دارند. با توجه به وجود  پتاسیم در لبنیات، از این مواد غذایی می‌توانیم برای حفظ فشار خون و سلامت قلب و عروق کمک بگیریم.

عوارض لبنیات چیست؟

لبنیات۲

در حالی که لبنیات غنی از مواد مغذی هستند. توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد ممکن است به لاکتوز یا به پروتئین های موجود در شیر حساسیت داشته باشند. از طرفی مهم‌ترین کربوهیدرات موجود در لبنیات لاکتوز است. برای این شرایط پیشنهاد می‌شود از محصولات جایگزین بدون لبنیات اما با خواص مشابه مانند شیر بادام، شیر سویا یا لبنیات بدون لاکتوز استفاده کرد. البته برخی افراد حساس به لاکتوز کماکان قادر به تحمل ۹ الی ۱۲ گرم لاکتوز در هر روز هستند که با یک لیوان شیر برابری می‌کند. مصرف برخی از مشتقات شیر در مقادیر اندک هم مشکلی به وجود نمی‌آورد.

نکات مهم در خرید لبنیات

از خرید شیر خام تا حد امکان خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده از شیر خام غیر پاستوریزه‌ هستید، حتما" آن را بجوشانید. گاهی به شیر فاسد جوش شیرین می‌زنند تا دلمه نبندد، بنابراین از خرید شیر کیلویی یا نامعتبر بپرهیزید. برای خرید لبنیات حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

فروشگاه انبارپنیر آ اس پ فروشگاهی است که انواع لبنیات را بدون مواد نگهدارنده و به صورت ارگانیک تولید می‌کند. علاوه بر محصولات لبنی رایج، انبارپنیر انواع پنیرها، دیپ‌های پنیری و غیری پنیری، ترشیجات و... را با پیروی از دستورالعمل های ارگانیک تهیه و توزیع می‌کند. برای آشنایی با محصولات انبارپنیر و خرید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی انبارپنیر یا شعبه حضوری این فروشگاه مراجعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها