|
کدخبر: 316618

آشنایی با انواع میکروفون و کاربرد آنها

بدون شک یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای دست‌یابی به کیفیت صدای حرفه‌ای، انتخاب درست و اصولی میکروفون است. امروزه میکروفون‌ها در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود هستند که هر یک برای برخی کاربردها مناسب‌ترند. اگر در زمینه ضبط صدا تجربه زیادی داشته باشید، مسیر انتخاب میکروفون برای شما چندان پیچیده نیست؛ اما این روند می‌تواند برای افراد تازه‌کار بسیار سردرگم‌کننده باشد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم به شکل مختصر و مفید، انواع میکروفون و شاخصه‌ها و کاربرد هر یک از آنها را شرح دهیم.

اصناف آشنایی با انواع میکروفون و کاربرد آنها

بدون شک یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای دست‌یابی به کیفیت صدای حرفه‌ای، انتخاب درست و اصولی میکروفون است. امروزه میکروفون‌ها در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود هستند که هر یک برای برخی کاربردها مناسب‌ترند. اگر در زمینه ضبط صدا تجربه زیادی داشته باشید، مسیر انتخاب میکروفون برای شما چندان پیچیده نیست؛ اما این روند می‌تواند برای افراد تازه‌کار بسیار سردرگم‌کننده باشد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم به شکل مختصر و مفید، انواع میکروفون و شاخصه‌ها و کاربرد هر یک از آنها را شرح دهیم.

 

انواع میکروفون

میکروفون داینامیک

اگر تا کنون به اجرای زنده موسیقی یا یک سخنرانی رفته باشید، حتماً یک نمونه از میکروفون‌‌های داینامیک (دینامیک) را دیده‌اید.

در این میکروفون‌ها، یک صفحه نازک به نام دیافراگم وجود دارد که در پاسخ به فشار صوتی به حرکت درمی‌آید. حرکت دیافراگم موجب حرکت سیم‌پیچی می‌شود که با میدان مغناطیسی احاطه شده است و این امر منجر به پدید آمدن سیگنالی ضعیف می‌شود که پس از تقویت شدن، به سیگنال صوتی نهایی تبدیل می‌شود.

معمولاً میکروفون‌های داینامیک نسبت به میکروفون‌های کاندِنسِر (خازنی)، به اصوات بلند و فرکانس‌های بالا حساسیت کمتری دارند و از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار هستند. همچنین، در اغلب موارد، قیمت میکروفون‌های داینامیک نیز پایین‌تر است.

این مدل‌ها برای ضبط سازهایی چون درامز، امپلیفایر گیتار الکتریک و ترومپت که صدایی بلند دارند، ایده‌آل هستند. همچنین، به دلیل استحکام کم‌نظیر این دسته از میکروفون‌ها، اغلب افراد برای اجرای زنده آواز، سخنرانی و کاربری‌های مشابه، از آنها استفاده می‌کنند.

یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که باید در زمان انتخاب و خرید میکروفون به آن توجه کنید، الگوی قطبی است که نشان‌دهنده میدان دریافت صدا توسط کپسول میکروفون است. بیشتر مدل‌های داینامیک دارای الگوی قطبی کاردیوید (قلبی‌شکل) یا زیرشاخه‌های آن مانند هایپرکاردیوید و سوپرکاردیوید هستند؛ در نتیجه، صدا را مستقیماً از جهت روبروی خود دریافت کرده و صداهایی که در پشت کپسول قرار داشته باشند را تا حد زیادی پس می‌زنند. به همین دلیل، کاربر می‌تواند حتی در محیط‌های آکنده از نویز نیز صدایی با شفافیت و وضوح مناسب ضبط کند.

 

میکروفون کاندنسر

اگر در جستجوی میکروفونی هستید که صدا را با حداکثر وفاداری و دقت دریافت کند، یک مدل کاندنسر (خازنی) می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کاندنسرها معمولاً پاسخ‌دهی و دقت بالاتری از نمونه‌های داینامیک دارند و صدا را با جزئیات بهتری دریافت می‌کنند.

در ساختار داخلی میکروفون‌های کاندنسر دو صفحه باردار موازی وجود دارد؛ یک صفحه جلویی و متحرک که به آن دیافراگم گفته می‌شود و یک صفحه پشتی و ثابت. در اثر برخورد امواج صدا، دیافراگم به ارتعاش درمی‌آید و تغییر فاصله بین دو صفحه، نهایتاً منجر به تولید سیگنال صوتی می‌شود.

اغلب کاندنسرها برای تأمین انرژی خود به باتری، منبع تغذیه خارجی یا فانتوم پاور نیاز دارند و توجه به این امر در زمان خرید میکروفون کاندنسر، ضروری است.

میکروفون‌های کاندنسر دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند. به‌طور مثال، بنا بر اندازه دیافراگم، می‌توان آنها را به نمونه‌های دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ تقسیم‌بندی کرد که از این میان، مدل‌های دیافراگم بزرگ رواج و کاربرد بیشتری دارند؛ البته عملکرد مدل‌های دیافراگم کوچک در ضبط صدای سازهایی چون گیتار آکوستیک، چنگ و های-هت کم‌نظیر است و به همین دلیل، کاربران حرفه‌ای هر دو نوع میکروفون را در کلکسیون خود دارند.

یک میکروفون کاندنسر ممکن است از الگوهای قطبی مختلف همچون کاردیوید (قلبی‌شکل)، اُمنی‌دیرکشنال (همه‌‌جهته) و غیره برخوردار باشد و باید بنا بر کاربری خود و محیط ضبط، یک مدل مناسب را انتخاب کنید. البته برخی از میکروفون‌ها نیز از الگوی قطبی متغیر برخوردار هستند و می‌توان از طریق یک دکمه، الگوی دریافت صدا توسط آنها را تغییر داد.

 

میکروفون ریبون

شاید میکروفون‌های ریبون به نسبت دو نوع قبلی، کمتر مورد استفاده قرار گیرند؛ اما جادوی آنها هیچ جایگزینی ندارد و صدا را به شکلی غنی و و یادآور دوران طلایی رادیو و آثار موسیقی پیش از عصر دیجیتال ضبط می‌کنند.

اساس تولید صدا در یک میکروفون ریبون تقریباً شبیه به میکروفون‌های داینامیک است؛ اما در ساختار آنها از فویلی بسیار نازک استفاده می‌شود که نسبت به کپسول سیم‌پیچ مدل‌های داینامیک، تغییرات فشار صدا را با دقتی بسیار بالاتر دنبال می‌کند.

به‌طور کلی، معمولاً قیمت میکروفون ریبون از سایر هم‌نوعانش بالاتر است. همچنین، این مدل‌ها اغلب ظریف و نیازمند مراقبت و نگهداری دقیق هستند و برای استفاده در اجرای زنده گزینه مناسبی به شمار نمی‌آیند.

علاوه بر تمام این موارد، توجه داشته باشید که معمولاً برای دریافت کیفیت حقیقی میکروفون‌های ریبون، به یک پری‌امپ باکیفیت با نویز کم و گین بالا نیاز دارید.

در اغلب موارد، الگوی قطبی یک میکروفون ریبون، Figure-8 (شبیه به شکل عدد ۸ انگلیسی) است؛‌ در نتیجه، منابع صوتی که در کناره‌ها قرار دارند را نادیده می‌گیرد و عمدتاً به صداهای روبرو و پشت کپسول خود حساسیت دارد.

 

میکروفون USB

آخرین گروه از میکروفون‌ها که در این مطلب به آن می‌پردازیم، میکروفون‌های USB هستند که چندین سال است وارد بازار شده‌اند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. از نظر ساختاری، این مدل‌ها معمولاً کاندنسر و در برخی موارد، داینامیک هستند؛ اما آنچه آنها را متفاوت می‌سازد، بهره‌مندی از دو مدار داخلی اضافه است: یک پری‌امپ و یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال.

پری‌امپ داخلی، انرژی مورد نیاز میکروفون برای کار را تأمین می‌کند و مبدل آنالوگ به دیجیتال نیز سیگنال آنالوگ خروجی میکروفون را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند. در نتیجه، کاربر می‌تواند بدون خرید کارت صدا یا پری‌امپ خارجی و تنها با اتصال مستقیم میکروفون به پورت USB لپ‌تاپ و کامپیوتر، از آن استفاده کند و به‌راحتی به ضبط صدا بپردازد. اگر پادکستر، استریمر یا گیمر هستید، مدل‌های USB‌ بهترین گزینه برای شما هستند و دردسر ضبط صدای حرفه‌ای را به حداقل می‌رسانند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، امروزه میکروفون‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و خوشبختانه شما اکنون با تمامی آنها آشنایی دارید و می‌توانید خریدی آگاهانه داشته باشید؛ اما اگر کماکان برای خرید میکروفون به مشاوره تخصصی و دقیق نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه حضوری یا وب‌سایت گیتارایران بزنید و با کمک کارشناسان مجرب این فروشگاه، یک محصول باکیفیت از میان بهترین برندهای میکروفون تهیه کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها