|
کدخبر: 297692 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد؛

راهکار جدید برای جلوگیری از قاچاق شیر خشک / ارز دولتی چرا حذف نشد؟

هانی تحویل‌زاده گفت: تولیدکنندگان ما ارز دولتی نمی‌خواهند دولت همین یارانه را به مصرف‌کننده تخصیص دهد. قیمت شیر خشک را واقعی کنند و کارت الکترونیکی و یا حمایتی برای افراد دارای فرزند قرار دهند تا از قاچاق هم جلوگیری شود.

اصناف راهکار جدید برای جلوگیری از قاچاق شیر خشک / ارز دولتی چرا حذف نشد؟

خشکی بازار شیر خشک کنایه‌ای است که برای وضعیت نابسامان این بازار مناسب است. کمیاب شدن شیر خشک در بازار خانواده هایی که دارای نوزاد هستند را دچار مشکل کرده است و گلایه آن‌ها را در پی داشته است. کارشناسان این حوزه معتقدند باید یارانه شیر خشک برداشته شود تا تولیدکنندگان قیمت درستی بر این کالا درج کنند.

گسترش نیوز پیرامون وضعیت نامناسب شیر خشک در بازار با هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد گفت: بیش از ۵ سال است که به شیر خشک اطفال ارز دولتی تعلق می‌گیرد. با ارز دولتی که سازمان غذا و دارو در اختیار ما قرار می‌دهد، انتظار دارد قیمت‌گذاری شیر خشک هم به این صورت باشد. قیمت‌گذاری پایین، تأخیر در کمیسیون و ابلاغ آن به شرکت‌ها تولید‌کنندگان را زیان‌ده کرده است.

هانی-تحویل زاده

وی افزود: سازمان غذا و دارو قیمت‌ها را باید در کمیسیون با سازمان حمایت طرح کند که به بهانه‌های مختلف این جلسه عقب می‌افتد. ما از دی ۱۴۰۱ درخواست تغییر قیمت داشتیم به گفته مسئولین هفته گذشته قیمت تعیین شده است اما در ابلاغ آن تعلل صورت می‌گیرد. عدم شفافیت در این صنعت باعث به وجود آمدن مشکل می‌شود.

تحویل زاده خاطرنشان کرد: صنعت شیرخشک، صنعتی است که با نوزادان سروکار دارد. زمانی که تولیدکنندگان ما زیان‌ده می‌شوند و تولید با مشکل روبرو می‌شود دود آن به چشم مردم می‌رود چرا که غذای نوزاد است. قیمت ملزومات بسته‌بندی شیر خشک هر ماه افزایش دارد. مشخصاً قوطی فلزی که در سال گذشته ۸ هزار تومان بود الآن نزدیک به ۱۶ هزار تومان تهیه می‌شود. از طرفی قیمت‌های جهانی بر اثر جنگ اوکراین و مشکلات سوخت در جهان بالا رفته است. به طور مثال کشور چین به دلیل افزایش جمعیت حجمی که از دنیا شیر خشک می‌گیرد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر با مشکلات جدی داخلی درگیر هستیم. سازمان غذا و دارو با شیر خشک مانند شکر و برنج و اقلام این‌چنین برخورد می‌کند و با تجسم سودهای آن‌چنانی از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند که در نهایت باعث کاهش تولید می‌شود.

ارز دولتی باید حذف شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد در رابطه با حذف ارز دولتی از شیر خشک اظهار کرد: ارز دولتی باید هرچه سریع‌تر از صنعت ما حذف شود تا تولیدکنندگان به طوری درآمد داشته باشند که بتوانند صنعت خود را حفظ کنند. دومین خواسته ما برای حفظ این صنعت این است که به درخواست‌های قیمت‌گذاری بر اساس فرمول حمایت رسیدگی و بررسی شود و همچنین در ابلاغ قیمت سریع‌تر عمل کنند.

تحویل زاده در رابطه با قاچاق شیر خشک تصریح کرد: به دلیل اینکه قیمت شیر خشک سرکوب شده و واقعی نیست منجر به قاچاق این محصول به کشورهای همسایه شده است. در هیچ زمانی به این میزان تولید و فروش شیر خشک نداشتیم. این میزان تولید نباشد وجود داشته باشد. به دلیل سیاست اشتباه دولت فروش شرکت‌ها ۲ برابر شده است اما فایده ای ندارد. در سیاست‌گذاری جدید قرار بود ارز دولتی حذف شود اما هیچ تغییری رخ نداده است. قیمت‌گذاری دستوری این مشکلات را دامن می زند. سازمان غذا و دارو بعد ۱ سال تعلل می کند و قیمت را اعلام نمی‌کند.

وی گفت: در حال حاضر کمبود شیر خشک در بازار خصوصاً استان‌ها وجود دارد. در گذشته کمبود را با تولید وسیع جبران می کردیم اما به قدری قاچاق زیاد شده است که هرچقدر شیر خشک به بازار تزریق می شود باز شاهد کمبود هستیم. تولیدکنندگان به بهانه‌های مختلف تولید خود را کاهش داده اند چرا که شرکت ها زیان‌ده شده‌اند.

تحویل‌زاده در پایان گفت: تولیدکنندگان ما ارز دولتی نمی‌خواهند دولت همین یارانه را به مصرف‌کننده تخصیص دهد. قیمت شیر خشک را واقعی کنند و کارت الکترونیکی و یا حمایتی برای افراد دارای فرزند قرار دهند تا از قاچاق هم جلوگیری شود. متأسفانه سازمان غذا و دارو هیچ برنامه و راهکاری برای جلوگیری از قاچاق ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها