|
کدخبر: 277109 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر اجرایی اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران؛

پشت پرده فروش لباس های استوک در بازار

قدیری گفت: پوشاک از کالای فاسد شدنی هم بدتر است. اگر فصل استفاده لباس تمام شود دیگر به کالای استوک تبدیل می‌شود و به طور عامیانه دیگر از مد می‌افتد. فروشنده مجبور می‌شود به صورت استوک بفروش رساند؛ به طور مثال تیشرتی که ۹۰ هزار تومان بود را به نصف نرخ می‌فروشد و این موضوع برای اقتصاد ما بسیار خطرناک است.

اصناف پشت پرده فروش لباس های استوک در بازار

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اصلی اعلام رقم قاچاق است اما میان بخش خصوصی و این ستاد شکاف بسیار زیادی در رقم قاچاق وجود دارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق را حدود ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کند اما بخش خصوصی به هیچ عنوان این عدد را قبول ندارد.

سعید جلالی قدیری پیرامون جایگاه لباس‌های تاناکورا در بازار لباس ایران گفت: تاناکورا مصداقی در بازار ما ندارد به این علت که مردم کشور ما حتی در بدترین شرایط اقتصادی هم از لباس‌های تاناکورا استفاده نمی‌کنند مگر در موارد خاص که نمی‌توان خرید آن را کتمان کرد. در کل استفاده و خرید این لباس‌ها به ۲ درصد هم نمی‌رسد. مردم به علت شرایط بد اقتصادی لباس‌های استوک را خریداری می‌کنند؛ البته منظوری از استوک در اینجا استوک فصلی است یعنی وقتی از فصل می‌گذرد فروشنده به صورت حراجی جنس خود را به فروش می‌رساند.

سعید-قدیری

وی در رابطه با قاچاق پوشاک بیان کرد: کشور ما مانند بسیاری از کشورها توان رقابت  حتی مقابله با کالای قاچاق را ندارد. به طور مثال تیشرت یقه گرد در بازار ایران ۹۰ هزار تومان است که البته بستگی به کیفیت آن دارد و ما کف نرخ بازار را در نظر می‌گیریم، زمانی که وارد بازار قاچاق پوشاک می‌شوید همان تیشرت را در بازار عمده ۱ دلار خرید و فروش می‌توان کرد. یعنی حدود ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود. با این اتفاق چه کسی توان مقابله با کالای قاچاق را دارد؟ حتی کشور چین و بنگلادش هم توان مقابله با آن را ندارد.

تهدیدی بزرگ برای اقتصاد پوشاک

قدیری در ادامه افزود: پوشاک از کالای فاسد شدنی هم بدتر است زیرا اگر فصل استفاده لباس تمام شود دیگر به کالای استوک تبدیل می‌شود و به طور عامیانه از مد می‌افتد. در این شرایط فروشنده مجبور می‌شود به صورت استوک بفروش رساند؛ به طور مثال تیشرتی که ۹۰ هزار تومان بود را به نصف نرخ می‌فروشد و این موضوع برای اقتصاد ما بسیار خطرناک است.

وی خاطر نشان کرد: ایران بارانداز کالای استوک در همه زمینه‌ها است. به دلیل وضعیت بد و نابسامان اقتصادی در کشور و نبود نظارت همین قوانین دست و پا شکسته را هم نمی‌تواند اجرا کند. کشور ما فرماندهی و سیاستگذاری واحد در حوزه تجارت بازرگانی و تولید را ندارد. به طور مثال در موضوع قاچاق چند ارگان برای آن تصمیم گیری می‌کنند و مسئولیت نمی‌پذیرند. مثلا به ستاد مبارزه با قاچاق می‌روید و انتظار مبارزه با ورود کالای غیر مجاز و قاچاق را دارید اما جوابی که می‌دهند متعجب می‌شوید. می‌گویند وظیفه ما سیاستگذاری است و باید به پلیس اماکن و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مراجعه کنید؛ به همین صورت ارگان‌ها و سازمان که وظایف خود را به گردن همدیگر می‌اندازند تا جایی که نظارتی صورت نمی‌گیرد و خیلی راحت پوشاک قاچاق می‌شود.

قدیری در پایان گفت: کشور ما هم اکنون تولید‌کنندگان پوشاک  قوی دارد اما چرا پوشاک به قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد؟ به این علت که زنجیره تولید ما زنجیره ناکار آمد طولانی و گران قیمتی است. هزینه‌های تولیدکنندگان ایرانی به دلیل تورم داخلی است چون تولید‌کننده نمی‌توان نقدینگی مورد نیاز خود را تامین نماید. این عوامل باعث می‌شود که ما کالای رقابت پذیر تولید نکنیم. در حال‌ حاضر بیش از ۴۰ درصد کالاهای موجود در بازار قاچاق است، چیزی حدود ۳ هزار میلیارد قاچاق پوشاک داریم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها