|
کدخبر: 294094 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

زورگویی به سبک نانوایان / پول ۷ عدد نان را بده ۲ تا کنجدی ببر!

بعضی از نانوایان خصوصا نانوایی های سنگک از آب گل‌آلود تورم در حال ماهی گیری هستند. مدتی قبل صدا و سیما به موضوع تقلب یا کم فروشی نانوایان اشاره کرد که در این گزارش به طور ویژه به آن رسیدگی کرده‌ایم.

اصناف زورگویی به سبک نانوایان / پول ۷ عدد نان را بده ۲ تا کنجدی ببر!

در روزهایی که مردم با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، اتفاق‌های عجیبی را شاهد هستیم که کام مردم را تلخ می‌کند. یکی از این اتفاق‌ها کم فروشی یا فروش نامتعارف نان توسط نانوایان است. این موضوع دغدغه اصلی مخاطبان ما بود که به آن پرداخته‌ایم.

خبرنگار گسترش نیوز برای اطلاع بیشتر واقعیت از خبر های رسیده مخاطبین به چند نانوایی سطح شهر مراجعه کرده و در انتها با محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به گفتگو پرداخته است تا به صحت این اخبار واقف شود. با ما همراه باشید.

با مراجعه به یکی از نانوایی های سنگک در سطح شهر از فروشنده درخواست ۲ عدد نان کنجد کرده اما در کمال تعجب شاهد این بودیم که در دستگاه کارتخوان مخصوص نانوایی‌ها تعداد ۴ نان سنگک معمولی و ۳ عدد سنگک کنجد کشیده شد. درحالی که فکر میکردم شاید فروشنده متوجه درخواست بنده مبنی بر ۲ عدد نان نشده است به نانوا اعلام کردم که اشتباه متوجه شده و من تنها ۲ عدد نان می خواهم که فروشنده با آرامش خاصی بیان کرد قیمت ۲ نان همین است؛ یعنی ۷ عدد نان بخر ۲ عدد کنجدی ببر! با اعتراض من نانوا اظهار کرد کنجد کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است وقتی نان کنجدی میخواهی باید ۱۲ هزار تومان پراخت کنی.

دستگاه-نانوایی

در حالی شاهد این اتفاق هستیم که قیمت نان کنجدی در دستگاه‌ها آورده شده است. ما این موضوع را تایید می‌کنیم که قیمت‌های افزودنی‌های نان مثل کنجد افزایش داشته و برای نانوا دیگر نان ۳ هزار تومانی صرف ندارد اما با این اتفاق و عدم نظارت باعث هرج و مرج این چنینی در سطح شهر شده و به قولی هرکسی که زورش بیشتر بود پول بیشتر هم از مردم می گیرد. با این اتفاق تنها مردم متضرر این قضیه هستند. از طرفی وزن و حجم نان کاهش یافته و سبک شده است و از طرف دیگر باید برای این نان سبک قیمت چند برابری پرداخت کنند.

نانوایی

اما حتی این اتفاق هم نمی‌تواند به این تقلب بزرگ نانوایان سرپوش بگذارد؛ اتحادیه و دولت باید هرچه سریع‌تر تصمیمی برای آرامش بازار نان بگیرد. نان کالایی حذف نشدنی از سفره مردم است و هر قیمتی که نانوا بفروشد مجبور به خریداری هستند اما کم فروشی و گران فروشی برای مردم عملی ناحق است.

فروش نان تا ۱۰ هزار تومان عادی است

در ادامه گفتگوی خبرنگار گسترش نیوز با محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خواهید خواند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در ابتدای صحبت خود به تکذیب تخلف نانوایان سنگک پرداخت اما با توضیح خبرنگار گسترش نیوز گفت: فروش نان زیر ۵ هزار تومان برای فروشنده توجیه ندارد اما فروش نان کنجد به مبلغ ۱۲ هزار تومان هم تخلف است. در سیستمی که در دستگاه ها بارگزاری شده نان دو رو کنجد ۵ و ساده آن ۳ هزار تومان است؛ اما در حال حاضر با قیمت ۳ هزار تومانی که برای نانوا مقدور شده است، باز هم مقرون به صرفه نیست. فروش نان تا ۱۰ هزار تومان عادی است اما بالاتر از این قیمت غیر قانونی است.

محمد-سلیمانی

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر روی نانوایان متحلف وجود دارد یا خیر، خاطر نشان کرد: با وجود خبرنگاران، صدا وسیما، تعزیرات و سامانه ۱۳۵ عدم نظارتی نمی‌تواند وجود داشته باشد. نظارت وجود دارد اما زمانی که طی ۲ سال گذشته نرخ نان را اعلام نمی‌کنند دست ما هم برای تنبیه متخلفان بسته است. اول باید نرخ مشخص و مصوب بر اساس آنالیزی که ارائه شده اعلام کنند تا ما بتوانیم با متخلفان هم برخورد کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در انتها قول رسیدگی و نظارت بر نانوای متخلف داد و ضمن گرفتن آدرس بیان کرد حتما به این موارد رسیدگی خواهد شد.

برای ثبت شکایات، مردم می‌توانند هرگونه تخلف را به سامانه www.t۱۳۵.ir یا شماره گویای ۱۳۵ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ اطلاع‌ دهند.

  • ناشناس ارسالی در

    مردم خودشان دوتا نانوا را بندازن تو تنور درست میشه

    • عدالت ارسالی در

      کی انشالله تصمیم می گیری نانوا بیندازی ت نور مرد مومن همون شما همچن ادعا می کنی ب ا نان نانوا گردن کلفت شدی برو نانوا محله تون تشکر بکن که معتاد نشدی

    • ناشناس ارسالی در

      حتمن تو میخای بندازی.تو نون خوردن بلد نی ستی هنوز.بعد میای در مورد نانوا نظر میدی

  • مهران ارسالی در

    به این نتیجه می رسیم که هیچ نظارتی نیست و آقایان پشت میز فقط منتظر تماس مردمی هستند آن هم به گوش کردن میپردازند و صنف نانوایان هر چولانی از این آشفته بازار میدهد در صورتی که چرا اتحادیه هیچگونه نظارتی بر واحدهای متخلف ندارد

  • احمد نوری ارسالی در

    آقا از قول من بگید پیگیری تخلف یه لاف ال کیه، من به چشم دیدم ماموران زحمتکش شما ب ابت گران‌فروشی چنان با عطوفت رشوه گرفت ک ه منجر شد بنده باهاش درگیری فیزیکی کنم،خ داییش چقدر اینا جوک می‌کن،10بار زنگ زدم اومدن ولی همچنان همون آش و همون کاسه

  • ماهان ارسالی در

    من رفتم نون ساده بگیرم گفت نون ساده نمی توانم تو دستگاه ثبت کنم فقط کنجدی!!!

  • ناشناس ارسالی در

    دوتا نانوا را بندازید تو تنور درست می شو د

    • ناشناس ارسالی در

      خب تو بیا بنداز اگه وجودش رو داری؟؟؟

  • ایران دوست ارسالی در

    این بماند ! وقتی تقاضای ۵ عدد نان کنجدی میکنی دردستگاه کارت خوان نانوایان تعداد را دو تا سه برابر ثبت میکنند هم کنجد را دانه ای به خلق الله می‌اندازند هم سر اتح ادیه های آرد و نان را کلاه می‌گذارند تا در تقاضای های بعدی سهميه آردشان را بالا می‌برند و بعد آن را آزاد میفروشند . دولت باید آنان را موظف کند تا نانوایان مبلغ کنجد را به قیمت پلاستیک اضافه کنند .

  • ناشناس ارسالی در

    نان‌باید‌قیمت‌واقعی‌پیدا‌کند‌با‌خرج‌وخورح‌نانوا‌

  • سجاد ارسالی در

    باسلام. متاسفانه دولت یا اینایی که میرن بازدید. چه بازرس چه تصمیم گیرنده به هیچ عنوان نمیتونن کنترل کنن. یعنی زمین به آس مون بره. آسمون به زمین بیاد نمیتونن نانو ا رو مجبور به درستکاری بکنن‌ چون یارو چن دین ساله کارشه مثل حبه اینا رو میندازه ب الا. واینکه تمام حرفهاشون دروغ هست. نامر دی و ظلم رو به نانوا میکنن. اگه نانواها عرضه داشته باشند. همه ی اینارو توحسرت نا ن ۵۰ تومنی میزارن چه برسه به نان ۲ تومنی . یکی نیست بگه به این تخلف که گیرمیدین‌ آیا به کارخانه ای که آرد تولید میکنه. اس مش ۴۰ کیلو هست. چرا وقتی میاد مغازه نانو ایی یکی رو میندازن توترازو یک کیلو نیم ه رکیسه کمه. یعنی ماهانه نزدیک ۸ کیسه میدن . به نرخ بازار ۲میلیون و نیم دولت کم میک نه‌ کی حالا به اینا میرسه‌ ؟؟؟

  • مجید ارسالی در

    واقعا خوابید مردم ایران یا خودتون رو زدی د به خواب.همون نرخی که عکسشو زده تو سایت نرخ سال۱۴۰۰ هست.بعد انتظار داری نانوا د زدی نکنه.این شگرد دولت هست که مردم و نان وا رو بجون هم بندازه مشغول هم باشن خودشو ن دزدی و کثافت کاری خودشون رو بکنن.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها