|
کدخبر: 292016

رویای ثبات قیمت مواد غذایی/ کام شهروندان تلخ شد

قیمت مرغ تکه کاری در مشهد به دو برابر قیمت نرخ مصوب رسید و لذا این گرانی و کمبود مرغ کشتار روز بسیاری از شهروندان را در سال مهار تورم با تلخ‌کامی مواجه کرده است.

اصناف رویای ثبات قیمت مواد غذایی/ کام شهروندان تلخ شد

درحالی‌که طبق وعده‌های مسئولان انتظار می‌رفت قیمت مواد غذایی تا پایان ماه مبارک رمضان ثابت باقی بماند اما تولیدکنندگان مرغ‌های گوشتی بیش از این تاب نیاورده و دست به گرانی زدند.

سطح شهر مشهد درحالی‌که قیمت یک کیلو مرغ به نرخ مصوب تنها ۶۳ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است اما در کمتر فروشگاه‌های توزیع مرغ می‌توان به این قیمت مرغ کشتار روز تهیه کرد.

بسیاری از توزیع‌کنندگان در این حالت بهتر دیده‌اند تا تابلوی قیمت‌ها را خاموش کنند تا با خیالی راحت قیمت مرغ را با نرخ ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش برسانند.

قیمت‌های تکه کاری

مشاهدات خبرنگار بازار حاکی از آن است که اغلب فروشگاه‌ها ترجیح داده‌اند تا برای گران‌فروشی مرغ را به‌صورت تکه کاری عرضه کنند لذا قیمت مرغ‌های تکه شده در فروشگاه‌های سطح شهر به دو برابر قیمت نرخ مصوب رسیده است.

در همین راستا قیمت هر کیلو ران مرغ از ۱۰۵ تا ۱۱۵ و قیمت یک کیلو سینه مرغ در حال حاضر از ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسد.

کمبود مرغ در حالی در فروشگاه‌های توزیع مواد پروتئینی مشهود است که محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد، ۲۱ فروردین در حاشیه بازدید سرزده از بازار گوشت و مرغ مشهد به خبرنگاران گفت: کمبودی در بازار نیست و مرغ و گوشت در بازار باقیمت مصوب و به میزان کافی توزیع می‌شود!

قیمت هر کیلو مرغ در فروشگاه‌های مشهد در حالی به ۸۰ هزار تومان و مرغ‌های تکه کاری شده به ۱۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است که مدیر بازرسی و نظارت اصناف مشهد تأکید دارد عرصه مرغ بیش از قیمت مصوب، تخلف است و شهروندان باید هرگونه تخلف و گران‌فروشی در این زمینه را به شماره ۱۲۴ اطلاع دهند.

امیر دلداری بابیان اینکه تأمین مرغ در بازار بر عهده جهاد کشاورزی است، ادامه می‌دهد: قیمت مصوب هر کیلو مرغ منجمد، ۴۵هزار تومان و نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم ۶۳هزار تومان است.

قیمت دستوری جواب نمی‌دهد

امیر ترشیزی یکی از عاملان تولید و توزیع مرغ اظهار کرد: مشکل نهاده‌های دام و طیور و بی‌توجهی مسئولان به زمان‌بندی رسیدن این محصول به دست تولیدکننده هنوز هم ادامه دارد.

وی بابیان اینکه دولتمردان دیر یا زود مجبور به بازنگری قیمت مرغ هستند افزود: قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده برای مرغداران کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست این در حالی است که قیمت هر کیلو مرغ زنده را دستوری و روی ۴۴ هزار تومان نگه‌داشته‌اند که این موضوع باعث شده برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و برخی نیز با ظرفیت کامل جوجه ریزی نکنند.

وی بابیان اینکه متأسفانه نهاده طیور بسیار دیر دست مرغدار می‌رسد و تولیدکنندگان باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند ادامه داد: باید نهاده به‌موقع به تولیدکنندگان برسد، قیمت‌ مرغ دستوری نباشد و بر اساس مؤلفه‌های تولید، رغبت از سوی تولیدکنندگان وجود داشته باشد.

این توزیع کننده مرغ هم‌چنین به افزایش قیمت گوشت اشاره کرد و گفت: قیمت گوشت قرمز در طی سال گذشته به‌شدت افزایش یافت و لذا در حال حاضر مصرف مرغ در قیاس با گوشت قرمز افزایش‌یافته است و لذا این موضوع به افزایش تقاضا و بر هم خوردن تعادل و میزان عرضه گوشت سفید تأثیر گذاشته است.

ترشیزی بابیان اینکه با این قیمت ادامه حیات برای تولیدکننده مقدور نیست و باید در قیمت‌ها بازنگری صورت بپذیرد ادامه داد: دولت تنها در قبال حمایت از تولیدکننده مانند توزیع به‌موقع نهاده و کاهش هزینه‌های تولید قادر خواهد بود که نرخ مرغ ر در سال جدید به همان قیمت سال گذشته نگاه دارد.

تأمین نیاز مردم با مرغ منجمد

در همین حال مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی بابیان اینکه تأمین نیاز مردم با توزیع مرغ منجمد باقیمت تعادلی در دست اقدام است اظهار کرد: در این راستا کمبودی در بازار نداریم و هر کیلو مرغ منجمد درب سردخانه به قیممت ۴۰ هزار تومان و برای مصرف‌کننده نیز بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان در حال توزیع است.

دولت تنها در قبال حمایت از تولیدکننده مانند توزیع به‌موقع نهاده و کاهش هزینه‌های تولید قادر خواهد بود که نرخ مرغ ر در سال جدید به همان قیمت سال گذشته نگاه دارد

سعادت علی نیا اذعان کرد: اسفند سال گذشته ۴ هزار تن کسری جوجه ریزی در استان داشتیم که این کسری از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام تأمین شد.

وی افزود: میانگین روزانه توزیع در استان با توجه به معرفی‌نامه‌های مدیریت جهاد شهرستان‌ها حدود ۱۵۰تن است.

ریشه گرانی کجاست

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در سال ۱۴۰۰ فقط ۳۱ هزار تومان بود و در بازار مصرف نیز در کانال ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اما در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واردات کالاهای اساسی، قیمت رسمی این محصول به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و بعد از مدت کوتاهی ۶۳ هزار تومان افزایش یافت.

بعد از تغییرات شدید قیمت مرغ ناشی از مردمی‌سازی یارانه و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، قابل پیش‌بینی بود که تقاضا برای خرید مرغ در کشور کاهش یابد به همین دلیل طی سال گذشته قیمت این محصول به نرخ‌های

مصوب (۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و ۶۳ هزار تومان) خود نرسید و در محدوده ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در سال ۱۴۰۰ فقط ۳۱ هزار تومان بود و در بازار مصرف نیز در کانال ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اما در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واردات کالاهای اساسی، قیمت رسمی این محصول به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و بعد از مدت کوتاهی ۶۳ هزار تومان افزایش یافت

در شرایطی که قیمت مرغ در بازار ۵۰ هزار تومان و زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسید و حتی در مقطعی نرخ ۴۵ هزار تومان را نیز دید، مرغداران در فروش محصولات خود ضرر و زیان دیدند و حتی اخباری از جوجه‌کُشی نیز شنیده شد.

از اواخر سال گذشته هشدار مشکلات تأمین نهاده‌های دامی و کاهش جوجه‌ریزی به‌طور مرتب در رسانه‌ها توسط مسئولان بخش خصوصی داده شد که با مشکل کاهش عرضه و گرانی این محصول مواجه خواهیم شد.

جوجه‌ریزی مرغ قبل از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و مردمی‌سازی یارانه‌ها ماهانه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود اما از دی ماه سال گذشته برای جبران کاهش میزان تقاضا در بازار این رقم به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یافت و در واقع ۲۰ میلیون قطعه افت کرد.

این کاهش جوجه‌ریزی باعث تنظیم قیمت مرغ در بازار و رسیدن قیمت مرغ به نرخ مصوب خود شد به‌طوری که قیمت مرغ از حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان رسید.

اما کاهش واردات نهاده‌های دامی که در ماه‌های پایانی سال قبل صورت گرفت باعث شده است بر اساس جدیدترین برآورد صورت‌گرفته میزان جوجه‌ریزی در فروردین ماه سال جاری به ۹۵ میلیون قطعه کاهش یابد، یعنی نه‌تنها نتوانسته است همان ۱۱۰ میلیون قطعه را تأمین کند بلکه در مقایسه با ارقام قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها، میزان جوجه‌ریزی ۳۵ میلیون قطعه در ماه کاهش یافته است.

این اعداد نشان می‌دهد که میزان جوجه‌ریزی در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها