|
کدخبر: 288717

بازارهای موازی عرضه کالا با هدف مهار قیمت‌ها راه‌اندازی می‌شود

عرضه مستقیم کالا با حذف واسطه‌ها

در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به عید نوروز، تب و تاب خرید خانوارها نیز بالا می‌رود و حجم خریدها در این روزها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

اصناف عرضه مستقیم کالا با حذف واسطه‌ها

 افزایش تقاضا برای تامین اقلام اساسی و پر مصرف، مواد غذایی و پوشاک در این روزها لزوم نظارت بر بازار و اتخاذ تدابیر ویژه برای آرامش در آن را دوچندان می‌کند.امسال با توجه به برخی التهابات در بازار و نوسان نرخ ها، ستاد تنظیم بازار استان تصیم گرفته است تا در حجم گسترده و بیشتری برای ایجاد بازارهای موازی در قالب نمایشگاه‌های عرضه کالا با قیمت‌های مناسب اقدام کند.افزایش زمان برگزاری نمایشگاه‌ها و دایر کردن بازارهای موازی عرضه کالاهای اساسی در تمامی مناطق استان زنجان از جمله تدابیری است که انتظار می‌رود به ثبات و آرامش بازار در روزهای پایانی سال در استان کمک کند.امروزه با توجه به فعالیت واحدهای تولیدی متعدد در حوزه تامین کالاهای اساسی، برقراری ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها می‌تواند راهکاری موثر برای کاهش قیمت‌ها و عرضه محصولات مورد نیاز در سبد خانوارها باشد موضوعی که مورد توجه مسوولان استان قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در این باره گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده با برخی واحدهای تولیدکننده کالاهای پر مصرف در استان قرار است غرفه‌های عرضه محصولات این واحدها در نمایشگاه‌های بهاره دایر شود تا کالاها با نرخ پایین‌تری به‌دست مصرف‌کننده برسد. با هماهنگی‌های انجام‌شده با برخی واحدهای تولیدی استان که در زمینه تولید کالاهای پرمصرف فعالیت دارند، قرار است غرفه‌های عرضه محصولات این واحدها در نمایشگاه‌های بهاره دایر شود تا کالاها با نرخ پایین‌تری به‌دست مصرف‌کننده برسد.

حسین محمدی افزود: زنجان یکی از قطب‌های تولید مواد شوینده در کشور است و با افزایش مصرف مواد شوینده در روزهای منتهی به عید نوروز، یکی از راه‌های تامین این اقلام با نرخ مناسب، ارائه مستقیم آنها توسط تولیدکنندگان است. این مسئول گفت: در زمینه عرضه محصولاتی مثل کفش و پوشاک نیز این موضوع دنبال می‌شود تا محصولات با نرخ پایین‌تری به‌دست شهروندان برسد. وی افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده قرار است محصولات اتحادیه دامداران استان نیز به طور مستقیم در این نمایشگاه‌ها در اختیار شهروندان قرار گیرد. محمدی گفت: در نمایشگاه‌های بهاره غرفه‌های ویژه‌ای برای عرضه اقلام اساسی مثل قند، شکر، برنج و گوشت منجمد در نظر گرفته شده است. وی اظهار کرد: امسال نمایشگاه بهاره در زنجان به جای یک هفته در ۲ هفته برگزار می‌شود، همچنین ساعت‌های فعالیت آن نیز که به طور معمول از ساعت ۱۶ شروع می‌شد به ساعت ۱۳ تغییر کرده تا نمایشگاه مدت زمان بیشتری باز باشد و ازدحام بازدیدکنندگان نیز کاهش یابد.

فعالیت ۳۰ تیم نظارت و بازرسی بر بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: از هشتم اسفندماه با حضور ۳۰ تیم نظارتی متشکل از بازرسان جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و بسیج اصناف، رصد و نظارت مستمر بر بازار در استان تشدید می‌شود و این نظارت‌ها تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت. محمدی افزود: در نمایشگاه‌های بهاره نیز تیم نظارت و بازرسی جهت رصد وضعیت ارائه کالاها مستقر می‌شود. از هشتم اسفندماه با حضور ۳۰ تیم نظارتی، رصد و نظارت مستمر بر بازار در استان زنجان تشدید می‌شود و این نظارت‌ها تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مرکز استان در تمامی شهرستان‌ها نیز ستاد تنظیم بازار تشکیل شده و راهبردهای ایجاد بازارهای موازی عرضه کالا در قالب نمایشگاه‌های بهاره و نمایشگاه‌های ضیافت(ویژه ماه رمضان) در دستور کار است.

برپایی نمایشگاه بهاره

یکی از راهکارهای دیگر برای کنترل نرخ ها، عرضه مطلوب کالاها و تنظیم بازار، استفاده از ظرفیت اصناف به عنوان متولیان اصلی این حوزه است که نقش بسیار موثری را در این خصوص ایفا می‌کنند. رئیس اتاق اصناف زنجان از برگزاری نمایشگاه بهاره با مشارکت اصناف استان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه که از ۱۲ تا ۲۵ اسفند در محل دائمی نمایشگاه کاسپین برگزار می‌شود اقلام اساسی و مواد غذایی با حدود ۳۰ درصد تخفیف در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

محمد بازرگان با بیان اینکه اتاق اصناف در حوزه نظارت بر واحدها فعالیت‌های مستمر و کاملی دارد، اظهار کرد: حدود ۳۵ هزار واحد صنفی در سطح شهرستان زنجان فعال است و بازرسی و نظارت‌ها به صورت دوره‌ای در سطح تمام واحدها انجام می‌شود. وی با بیان اینکه عرضه کالاها در واحدهای صنفی با نرخ‌های مشخصی انجام می‌شود، افزود: میزان سود در فروش اقلام مشخص شده مثلا برای فروش آجیل ۱۰ درصد و برای میوه ۲۰ درصد است. بازرگان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را با تلفن ۲۴ ساعته ۱۲۴ اطلاع دهند. رئیس اتاق اصناف زنجان با بیان اینکه واحدهای صنفی زنجان عمدتا در عرضه کالاها منصف هستند، گفت: در هفت هزار و ۳۷۷ مورد بازدیدی که در ۶ ماهه امسال از واحدهای صنفی انجام‌شده فقط ۱۳۰ پرونده که اغلب برای درج نکردن نرخ بر روی کالاها بود به تعزیرات ارجاع داده شد.

نیاز میوه شب عید استان زنجان تامین شد

سازمان تعاون روستایی با توجه به شبکه گسترده توزیع خود در سطح استان، یکی از بازیگران اصلی در تامین و توزیع کالاهای اساسی از جمله میوه شب عید است که امسال نیز استفاده از ظرفیت آن در دستور کار مدیران استان قرار گرفت. مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان در این باره گفت: سهم این استان از میوه تنظیم بازار شب عید خریداری و نیاز استان در این زمینه تامین شده است. سهم استان زنجان از میوه تنظیم بازار شب عید خریداری و نیاز استان در این زمینه تامین شده است. عبدالله جعفری با بیان اینکه هدف از اجرای طرح میوه شب عید، دخالت فراگیر در بازار نیست و صرفا با هدف کمک به تنظیم بازار انجام می‌شود، افزود: این عرضه با توجه با نیاز جامعه در روزهای پایانی سال، به آرامش و ثبات بازار کمک می‌کند. وی با بیان اینکه نرخ عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری در کمیته مربوط تعیین خواهد شد، اظهار کرد: این نرخ در ایام نزدیک به عرضه که روزهای منتهی به پایان است، اعلام می‌شود. جعفری با بیان اینکه با عرضه میوه شب عید به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در بازار هستیم، گفت: مقرر شده میوه با درصدی پایین‌تر از نرخ بازار ارائه شود تا اهداف مورد نظر محقق شود. مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه امسال طرح میوه شب عید با محوریت بخش غیر دولتی در کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: در استان از طریق اتحادیه تعاونی‌ها روستایی این مهم انجام خواهد شد. جعفری گفت: امسال دولت در صورت تقاضای مجری در تامین تسهیلات، همکاری می‌کند و بر فرآیند اجرا نیز نظارت خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که در تامین میوه شب عید انجام‌شده، در تلاش هستیم تا شرایط بازار در این بخش به نفع مردم رقم بخورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها