|
کدخبر: 290770

مانع بزرگ تولیدکنندگان مشخص شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: کنترل سرچشمه‌های اصلی افزایش تورم، شرایط را برای بهبود فضای کسب و کار و افزایش تولید فراهم می‌کند.

«محمدرضا شهیدی» افزود: اگر موانع تولید در کشور از جمله قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود، به‌طور قطع هدف افزایش تولید محقق خواهد شد.

وی بیان‌داشت: هیچ تولیدکننده ای حاضر نیست با زیان تولید کند و چنانچه این موانع برداشته نشود، تولید کاهش خواهد یافت.

این مقام صنفی با بیان اینکه اصل موضوع کنترل تورم است، یادآور شد: ریشه تورم را باید در مواردی همچون افزایش حجم نقدینگی، رشد پایه پولی، خلق پول بدون پشتوانه، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و غیره جست‌وجو کرد.

وی ادامه‌داد: تورم چیزی نیست که تولیدکننده آن را ایجاد کند، چنانچه تولیدکنندگان نیز به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند تا فروش‌شان افزایش یابد.

شهیدی تاکید کرد: اگر تورم کنترل شود که یک کار پایه‌ای و اساسی برای اقتصاد کشور است، تولیدکنندگان نیز آماده افزایش تیراژ تولید هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: سال گذشته حدود ۲ میلیون دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بود و امسال نیز آمادگی داریم تا در صورت رفع موانع، تولید را به بیش از این میزان افزایش دهیم.

قیمت‌گذاری دستوری، بزرگ‌ترین مانع تولید

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در توصیف وضعیت این روزهای تولید لوازم‌خانگی در کشور، اظهار داشت: کارخانجات تولیدی دست‌کم تا پایان هفته تعطیل هستند و همگی منتظرند تا موضوع قیمت محصولات نهایی تعیین‌تکلیف شود.

وی به مشکلات تامین ارز در دو ماهه پایانی پارسال، همچنین افزایش قیمت نهاده‌های تولید و افزایش نرخ دستمزدها اشاره کرد که با وجود تداوم قیمت‌گذاری دستوری محصولات نهایی، ادامه تولید را با زیان همراه می‌کند.

شهیدی معتقد است که برای رفع مشکل تولید، باید سریعا فکری به حال قیمت‌گذاری دستوری شود.

شهیدی یادآوری کرد: آخرین بار اوایل تیرماه پارسال افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون اجازه داده شد، این در حالی بود که آن زمان هر دلار ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت داشت، اما امروز که نرخ ارز به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه خارجی، داخلی، گاز، برق، انرژی و دستمزدها را شاهد هستیم، همچنان قیمت محصولات نهایی بدون تغییر مانده است.

وی تاکید کرد: چنانچه تعدیل قیمت کالاها متناسب با نرخ ارز، تورم و دیگر افزایش قیمت‌ها انجام شود و فعالیت رقابتی بنگاه‌ها اجازه داده شود، تولیدکنندگان حتی می‌توانند با کمتر از نرخ سود ۱۷ درصدی که در قانون اجازه داده شده، به تولید بپردازند.

این مقام صنفی در خاتمه به افزایش عمق داخلی‌سازی در تولید تلویزیون به‌ویژه ساخت برخی قطعات ماژول اشاره کرد که به معنای کاهش وابستگی در این زمینه، کاهش ارزبری و کاهش قیمت تمام شده است و گفت: برخلاف گذشته که ناگزیر از واردات کل پکیج ماژول بودیم، این روزها برخی واحدها با داخلی سازی بعضی اجزا و قطعات آن، به مونتاژ می‌پردازند که به‌ طور قطع صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر