|
کدخبر: 202321 شاپور پشابادی

گسترش‌ نیوز بررسی می‌کند:

برگه ها بالا / نمره مردم به لوازم خانگی ایرانی

چندسال از ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی خارجی می‌گذرد. به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان داخلی در این چند سال، طیف متنوعی از حمایت‌ها و مشوق‌ها را دریافت کرده‌اند، به اندازه کافی؛ فرصت رشد و پیشرفت داشته‌اند و اکنون باید به عملکرد آنها نمره داد.

اقتصاد برگه ها بالا / نمره مردم به لوازم خانگی ایرانی

می‌خواهیم نظر و قضاوت کلی خوانندگان گسترش‌نیوز را درباره لوازم خانگی ایرانی جویا شویم اما قبل از آن باید توضیح مختصری ارائه کردد.  قبل از هر چیز باید گفت واردات ال‌جی و سامسونگ و دیگر برندهای لوازم خانگی، سال‌هاست که ممنوع شده است. البته محصولات خارجی همچنان و به وفور در بازار ایران حضور دارند. گفته می‌شود که همه برندهای خارجی لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد می‌شود. در این شرایط تولیدکنندگان داخلی می‌گویند نیاز بازار را تامین کرده‌اند، کیفیت محصولاتشان، دست‌کمی از نمونه‌های خارجی ندارد، خدمات پس از فروش قابل‌قبول دارند، قیمت‌هایشان مناسب و رقابتی است، مشتریان در مجموع راضی هستند و خلاصه جای خالی رقبای خارجی را همه‌جوره پر کرده‌اند. حق با آنهاست؟ شاید، شاید هم نه. این‌ جملات تا زمانی که خریداران، تاییدشان نکنند فقط یکسری ادعا به حساب می‌آیند.

مهم‌ترین انتقادات

ادعاهای گفته‌شده، مخالف کم ندارد. منتقدان طیف گسترده‌ای از انتقادات و نگرانی‌ها را مطرح می‌کنند. برای مثال می‌گویند که فتح بازارِ خالی از رقیب، به معنای قدرت‌نمایی تولیدکنندگان داخلی نیست. منظور از میدان خالی آن است که ممنوعیت واردات باعث شده که قاچاق این کالاها به داخل از کشور سبب افزایش شدید قیمت رقبای خارجی شود. به اعتقاد آنها این نوع حمایت در واقع نوعی «دوپینگ» است و اگر ادامه یابد در خوش‌بینانه‌ترین حالت، وضعیتی شبیه بازار خودرو ایجاد خواهد شد و نباید اجازه داد که تولیدکنندگان این حوزه همانند بعضی بخش‌های انحصاری دیگر، مشتری ایرانی را گروگان بگیرند.

نقد دیگر آن است که قربانی نهایی انحصار و نبود رقابت، مصرف‌کنندگان خواهند بود چون در بازار انحصاری، تولیدکننده انگیزه‌ای برای خلاقیت، به روزرسانی، رقابتی کردن قیمت‌ و ارتقای خدمات پس از فروش نخواهد داشت. رقابت اگر به رقابت میان برندهای داخلی محدود شود رقابت واقعی نخواهد بود و بازاری «کارتل‌گونه» شکل می‌گیرد. شمار دیگری از مخالفان هم در اصل ماجرا تشکیک می‌کنند و می‌‌گویند که قطعات اصلی لوازم خانگی از صفحه نمایش تلویزیون گرفته تا موتور یخچال و ماشین‌لباسشویی و جارو برقی و...؛ وارداتی هستند بنابراین نمی‌توان مصالح مصرف‌کنندگان را فدای مونتاژکاران کرد.

مرور شمار زیادی از گزارش‌های رسانه‌‌ای حاکی از آن است که بازار محصولات داخلی حتی در میدان خالی و بدون‌ رقیب؛ رونقی که بایدوشاید را ندارد. شاید به دلیل همین بازار سرد و راکد باشد که طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با همکاری شماری از بانک‌ ها کلید خورده است. در شرایطی که بازار محصولات خارجی پررونق‌تر است رکود بازار محصولات داخلی را نمی‌توان به حساب قدرت خرید اندک مردم نسبت داد.

فروشنده یا عامل تولیدکننده؟

از طرف دیگر زمزمه‌ها حاکی از آن است که اخیراً طرح متفاوتی روی میز قرار گرفته است. طبق این طرح جدید، قرار است که فروشندگان لوازم خانگی به نمایندگی لوازم خانگی تبدیل می‌شود. در واقع فروشندگان باید صرفاً محصولات موردتایید تولیدکنندگان طرف قرارداد را بفروشند و درصد و پورسانت فروش دریافت کنند. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌نیوز، کلیت این ایده جدید را تایید کرد. باید منتظر ماند و دید عاقبت این طرح به کجا می‌رسد و جزییات آن چیست اما اگر صحت داشته باشد به نظر می‌رسد که بازار را کاملاً انحصاری کند.

به‌هرحال به نظر ما قضاوت نهایی با خریدار و مشتری است؟ گسترش‌نیوز قصد دارد با استفاده از نظرات مردم به عملکرد تولیدکنندگان داخلی نمره بدهد. از همه به خصوص خریداران لوازم خانگی ایرانی دعوت می‌کنیم در نظرسنجی ما شرکت و بد و خوب تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارند تا بتوانیم نظر کلی مردم درباره محصول ایرانی را در قالب یک گزارش خبری منتشر کنیم. بر این اعتقاد هستیم که باید از کالای تولید داخل حمایت کرد؛ اما حمایت‌ها باید اصولی و منطقی باشند؛ انحصار آفرین نباشند و در نهایت به نفع جامعه مصرف‌کنندگان تمام شوند.

سوالات نظرسنجی

۱.از نظر کیفیت به لوازم خانگی داخلی چه نمره‌‌‌ای می‌‌دهید؟ (بین ۱ تا ۱۰)

۲.از نظر مناسب بودن قیمت به لوازم خانگی داخلی چه نمره‌ای می‌‌دهید؟

۳.از نظر خدمات پس از فروش به لوازم خانگی داخلی چه نمره‌ای می‌دهید؟

۴.از نظر قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی به لوازم خانگی داخلی چه نمره‌ای می‌دهید؟

لطفا پاسخ هر سوال را در کامنت خود درج کنید. برای مثال اگر پاسخ شما به سوال اول ۸ است آن را به این شکل بنویسید: ۱:۸

  • زارع ارسالی در

    خرید‌ اجبا‌ری‌کیفیت‌پایین‌‌ مصرف‌ یرق‌با‌لا‌‌ قیمت‌یالا‌‌ مدت‌عمر‌کم‌‌برای‌خدمات‌پاسخ‌گو‌ نیستند‍ نان‌ خوب‌ برای‌تعمیر‌کاران‌ زورگیری‌ از‌مردم‌‌ گرفتن‌ آرامش‌از‌ مردم‌ نان‌خوب‌ برا‌ی‌ اداره‌برق‌ خیانت‌‌به مردم‌

  • مریدی ارسالی در

    کیفیت بهتر شده انصافا اما هنوز رقابتی نیست.
    خصوصا که خدمات پس از فروش هنوز با استانداردها فاصله دارد

  • ناشناس ارسالی در

    شرکت های داخلی فقط به سود فکر میکنن پس ض رر ما مردم چی؟کی پاسخ گو هست؟یه یخچال وت لویزیون مارک ایرانی اونم با قیمت مناسب پ نجاه میلیون برای مردم آب میخوره بعد هیچ خدماتی ندارن وسایل برقی درست میکنن که فق ط دو سال عمر کنه اونم گارانتی لوازمش تمو م میشه پس هزینه میلیونی ما چی میشه باید از کی ضرر بگیریم سود برای سرمایه دارها ض رر برای ما بد بخت بیچاره ها خوبه والا... جنس خارجی حداقل یه عمر برات کار میکنه حا لا گرون هم باشه شرف داره شما مردم رو حم ایت کنین بعد ببینید مردم چه جوری تولیدات روحمایت میکنه

  • sz ارسالی در

    1:1 -2:1 -3:4 - 4:5 هنوزکیفیت کالای ایرانی درحدی نیست که باخارج مقایسه کنیدمخصوصایخچالهای دوقلو قیمت همه لوازم خانگی بسیاربالاست

  • ناشناس ارسالی در

    کیفیت بسیار پایین قیمت غیر واقعی وهیچ رق ابتی نیست ومردم محکوم به خرید هستند

  • انسان ارسالی در

    1:0
    2:0
    3:0
    4:0
    بخدا روتون میشه با این همه فقر و فلاکت و بی پولی تبلیغ کالای ایرانی با خارجی رو کنید اخه با کدوم پول
    یک زمانی تخم مرغ و نون رو میشد خورد الان باید آرزوی اول داشتن پول داشت بعد اینا رو
    بابا سنگ پا هستید از پررویی خجالت بکشید

ارسال نظر