|
کدخبر: 289329 کیمیا ملکی

بازار برای رمضان ۱۴۰۲ آماده است؟

گرانی در سفره‌های افطار!

روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان مصادف خواهد بود.

اصناف گرانی در سفره‌های افطار!

روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان مصادف خواهد بود. هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تقاضا برای کالاهای اساسی چند برابر می‌شود و گاهی مردم به‌دلیل برگزاری افطاری و مهمانی‌های خانوادگی، بیشتر از ماه‌های دیگر خرید می‌کنند. در همین راستا ۱۲ بهمن سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی اظهار کرد: «از امروز طرح «فجر تا فطر» با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است، با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود تا بازار در ایام عید و ماه مبارک رمضان با آرامش و قیمت‌های متعادل همراه باشد. اجرای این طرح موجب کاهش قیمت‌ها و تثبیت نرخ کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید می‌شود.» این طرح در حالی قرار است از نیمه بهمن تا پایان ماه مبارک رمضان اجرایی شود که نرخ تورم بهمن همچنان بر مدار ٤٧.٧ درصد می‌چرخد. از سوی دیگر در حالی که مسئولان از تامین کالا در بازار خبر می‌دهند و رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از احتمال کمبود شکر و خرما در ۲۰ روز آینده سخن می‌گوید. صمت در این گزارش برنامه‌ها و اقدامات دولت برای کنترل بازار رمضان را بررسی کرده و پای صحبت فعالان بازار نشسته است.

«گرانی» قصه تکراری بازار

در روزهای پایانی هر سال مردم درگیر خریدهای نوروزی هستند و امسال ماه مبارک رمضان هم با روزهای ابتدایی نوروز مصادف شده است. براساس ‌سنت‌ها، تامین برخی از اقلام مانند خرما و شکر در این ماه دارای اهمیت بیشتری است، این در حالی است که قصه تکراری بازار با عنوان «گرانی» هیچ زمانی را برای عرض اندام از دست نمی‌دهد. متاسفانه گرانی‌ها و حقوق‌هایی که هیچ وابستگی به افزایش هزینه‌ها ندارد، موجب شده افراد هر سال به فقر نزدیک‌تر شوند؛ در نتیجه برای اینکه دخل و خرج‌ با هم جور در بیاید تصمیم می‌گیرند بسیاری از اقلام خوراکی را از سفره خود حذف کنند. در راستای مدیریت این مسئله در جلسه ۲۷ بهمن ستاد تنظیم بازار قرار شد به‌دستور رئیس‌جمهوری، نرخ کالاهای اساسی و مصرفی مردم تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ تغییری نداشته باشد، اما شواهد بازار چیزی غیر از این را نشان می‌دهد.

نمایشگاههای بهاره مناسب برای خرید ماه رمضان

علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران درباره جزئیات برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به صمت گفت: نمایشگاه‌های بهاره برای نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان در ۵ نقطه شهر تهران شامل پارک ارم، مصلای امام خمینی (ره)، حکیمیه، بوستان ولایت و فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود.

وی در تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگانی است که در تلاش هستند باوجود بحران‌های کنونی مانند کرونا و تحریم همچنان سرپا بمانند و محصولات خود را به نرخ منصفانه به مصرف‌کننده نهایی ارائه بدهند.این نمایشگاه‌ها همزمان با نیمه شعبان کار خود را آغاز کردند. نمایشگاه‌های بهاره از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ اسفند مدت ۱۰ روز و از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب فعالیت خواهند داشت. تعداد غرفه‌های در نظر گرفته شده برای این رویداد نسبت به سال‌های قبل کمتر است که این تصمیم باتوجه به وضعیت واحدهای صنفی در شب عید اتخاذ شده تا در این ایام واحدهای صنفی نیز بتوانند فعالیت مناسبی داشته باشند.

استفاده دومنظوره از نمایشگاههای بهاره

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در روزهای ابتدایی نوروز بیان کرد: سال آینده به‌دلیل اینکه ماه رمضان در نوروز است، برنامه‌ای جداگانه وجود ندارد و با توزیع کالاهای اساسی در این نمایشگاه‌ها افراد می‌توانند استفاده دومنظوره از این رویداد داشته باشند.

نخستین نمایشگاهها در دوره جدید

توسطی با اشاره به اینکه این نمایشگاه‌ها، نخستین نمایشگاه‌ها در دوره جدید مدیریت اتاق اصناف تهران است، افزود: حساسیت هیات رئیسه برای برگزاری باکیفیت این رویداد بسیار بالا است. در این نمایشگاه کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، مواد شوینده، خشکبار و... عرضه می‌شود. کالاهای مختلف در این نمایشگاه‌ها با تخفیف ۵ تا ۳۰ درصدی عرضه خواهند شد.

نظارت عالی اتاق اصناف

توسطی ضمن تاکید بر نظارت‌‌های کامل اتاق اصناف تهران در ایام برگزاری این نمایشگاه‌ها اظهار کرد: بازرسی اتاق اصناف تهران در ایام برگزاری نمایشگاه بر کالاهای عرضه‌شده نظارت کامل دارد و بازرسان به‌طور تمام‌وقت در نمایشگاه‌ها حضور خواهند داشت. بر همین اساس شهروندان نسبت به نرخ و کیفیت کالاهای عرضه‌شده اطمینان داشته باشند.

کمک به قدرت خرید شهروندان

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اوضاع بد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم گفت: با اتفاقاتی که سال ۱۴۰۱ رخ داد، تاب‌آوری اقتصادی مردم پایین آمده و قدرت خرید آنها کاهش یافته و ما براساس قانون و مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌ها در تلاش هستیم با برگزاری این نمایشگاه‌ها امکان بهتری نه فقط برای تولیدکنندگان که برای مصرف‌کنندگان فراهم کنیم.

گرانی شکر و خرما در راه است؟

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره وضعیت بازار ماه مبارک رمضان به صمت گفت: خوشبختانه کمبودی در زمینه کالاها برای ماه رمضان نداریم، اما با افزایش نرخ برخی از کالاها روبه‌رو هستیم. متاسفانه نوسانات ارزی اخیر موجب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها در بازار شده اما بازار همچنان در رکود است و استقبال چندانی مشاهده نمی‌شود. وی با اشاره به کمبود شکر در آینده اظهار کرد: به‌دلیل نوسانات ارزی و تخصیص نیافتن ارز، توزیع شکر به مشکل خورده و شاهد افزایش نرخ این محصول در بازار هستیم. نرخ شکر در اوایل بهمن در هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان درب کارخانه و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار بوده که اکنون به ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان درب کارخانه و ۲۴ هزار تومان در بازار رسیده است. اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده و وزارت جهاد کشاورزی را در جریان گذاشته ‌است.

خرما گران میشود

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به اینکه ممکن است خرما در چند روز آینده گران شود، افزود: مشکل دیگری که وجود دارد صادرات بی‌رویه خرما است. صادرات خرما به‌دلیل ارزآوری خوبی که دارد به‌طور بی‌رویه در حال انجام است؛ در نتیجه در ۲۰ روز آینده با کمبود خرما و نوسانات قیمتی بسیار بالای این محصول مواجه خواهیم شد، این در حالی است که اواخر آذر شاهد افزایش نرخ ۱۰۰ درصدی خرما بوده‌ایم. اکنون هر کیلوگرم خرمای مضافتی با نرخ ۸۵ هزار تومان و خرمای زاهدی ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر مدیریتی بر صادرات نشود با افزایش نرخ و کمبود کالا مواجه خواهیم شد. در حال حاضر روزانه حداقل ۵ کانتینر خرما از کشور خارج می‌شود. این موضوع در حالی بیان می‌شود که چندی پیش محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین بازار خرمای ماه مبارک رمضان که از نیازهای ضروری کشور در این ماه است، گفت: طی توافقات انجام شده بین وزارت جهاد کشاورزی، انجمن ملی خرما، اتحادیه باغداران، سازمان میادین میوه و تره‌بار و شهرداری تهران، عرضه خرما در ماه رمضان با قیمت‌های مناسب انجام می‌شود. خرمای موردنیاز ماه مبارک رمضان تامین شده و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

افزایش نرخ حبوبات

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به افزایش نرخ کالاها در پی نوسانات بازار اظهار کرد: در چند وقت اخیر شاهد افزایش نرخ شدید حبوبات بوده‌ایم. نرخ هر کیلو نخود که ۲ ماه پیش ۳۹ هزار تومان بود، در حال‌ حاضر به ۵۵ تا ۶۳ هزار تومان رسیده است. همچنین لوبیا قرمز که نرخ آن کیلویی ۳۷ هزار تومان بود، اکنون با نرخ ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. نرخ لوبیا چیتی نیز کیلویی ۶۸ هزار تومان شده است. البته این قیمت‌ها، قیمت‌های بنکداری است که به‌صورت عمده و ماشینی جابه‌جا می‌شود و قیمت‌های مصرف‌کننده ۵ تا ۶ هزار تومان بالاتر از این ارقام خواهد بود.

سال گران ۱۴۰۱!

شاید بتوان از خرج‌ومخارج نوروز گذشت، اما ماه مبارک رمضان اقلامی پرمصرف دارد که امکان حذف آنها نیست؛ این در حالی است که اکنون نرخ پنیر فتا ۴۰۰ گرمی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان، خامه ۲۰۰ میلی‌لیتری ۲۳ هزار تومان، پنیر تازه ۴۵۰ گرمی ۴۲ هزار تومان، کره حیوانی ۲۵۰ گرمی ۶۵ هزار تومان، ماست پرچرب ۱.۸ کیلوگرمی ۶۸ هزار تومان، شیر کم‌چرب ۹۴۶ میلی‌لیتری ۱۸ هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند مهیا پروتئین یک کیلوگرمی ۲۸۵ هزار تومان، خورشتی گوسفندی هزار تومان، ران گوسفندی یک کیلوگرمی ۴۸۶ هزار تومان، برنج صدری هاشمی ۱۰ کیلوگرمی یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تخم‌مرغ تازه پروتان بسته ۲۰ عددی ۷۹ هزار تومان، خرما عسلی ۸۰۰ گرمی ۵۳ هزار تومان، عدس کیلویی ۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان و لوبیا چیتی کیلویی ۱۱۴ هزار تومان است. گفتنی است در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ نرخ هر کیلوگرم ران گوسفندی حدود ۲۲۰ هزار تومان، هر شانه تخم‌مرغ ۵۳ هزار تومان، لوبیا چیتی کیلویی ۴۷ هزار تومان، عدس کیلویی ۴۶ هزار تومان، خرمای مضافتی ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بسته‌بندی‌های ۵۵۰ تا ۷۳۰ گرمی، برنج طارم هاشمی ۱۰ کیلویی ۸۶۰ هزار تومان بود.

سخن پایانی

گرانی دست از سر بازار شب عیدی که ماه رمضان نیز همزمان با آن آغاز می‌شود برنداشت و همچنان می‌تازد. در این بین زمزمه‌های گرانی دوباره خرما و شکر نیز شنیده می‌شود که دیگر نوبر است. قدرت خرید مردم هر سال کمتر از سال قبل می‌شود و متاسفانه شعارها از دل‌های خوشی شنیده می‌شود که ظاهرا با قیمت‌های بازار بیگانه هستند. کاش حداقل برای روزهای پایانی سال و استقبال از آغاز سالی نو و ماهی مبارک فکری به حال معیشت مردم و کنترل بازار می‌شد؛ البته با عمل نه حرف!

اخبار مرتبط

ارسال نظر