|
کدخبر: 288944 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه بارفروشان تهران؛

پیاز ارزان می‌شود / مشکلی در تامین میوه شب عید نداریم

مصطفی دارایی نژاد گفت: ما قول داده بودیم که قیمت پیاز را تنظیم کنیم و ظرف یک هفته تلاش کردیم تا قیمت پیاز کاهش یابد. قیمت هرکیلو پیاز در میادین تره بار با کاهش ۹۰۰ تومانی برای مصرف کننده به ۱۵ هزارتومان رسیده است که از این قیمت ارزان تر هم می‌شود.

اصناف پیاز ارزان می‌شود / مشکلی در تامین میوه شب عید نداریم

هرساله در فصل زمستان قیمت یک سری صیفی جات گران می شود. پیاز هم شامل این موارد است که در هفته های گذشته قیمت زیادی پیدا کرده بود. در میادین میوه و تره بار ۲۵ هزار تومان به فروش می رفت که صدای بسیاری از افراد را در آورده بود. مسئولین اعلام کردند که نگران گرانی پیاز نباشید و مطمئن باشید که قیمت کاهشی می شود. که در چند روز گذشته شاهد افت قیمت پیاز بودیم.

گسترش نیوز پیرامون تنظیم بازار پیاز و میوه شب عید با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران پیرامون گرانی پیاز در بازار گفت: ما قول داده بودیم که قیمت پیاز را تنظیم کنیم و ظرف یک هفته تلاش کردیم تا قیمت پیاز کاهش یابد. طبق پیش بینی های قبلی قرار بود قیمت هرکیلو پیاز تا ۲۰ اسفند به ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان برساند که خوشبختانه این امر چندروز زودتر محقق شد. ۱۴ اسفند ۳۵۰۰ تن ورودی بار پیاز داشتیم از ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان. ما باید تلاش کنیم عرضه بیشتر از تقاضا باشد که نوید این را می دهیم که قیمت پیاز به زیر ۱۵ هزار تومان برسد. در حال حاضر با توجه به ازدیاد عرضه، قیمت هرکیلو پیاز در میادین تره بار با کاهش ۹۰۰ تومانی برای مصرف کننده به ۱۵ هزارتومان رسیده است.

مصطفی-دارایی-نژاد

وی ادامه داد: پیاز وارداتی هم در انبار دپو داریم که اگر مشکلی ایجاد شد آن را به بازار عرضه کنیم که کشاورزان با ما همکاری لازم را انجام دادند و پیازهای داخلی به بازار عرضه شد. پیاز در هوای گرم سبز می شود و گرمی این چند روز هوا مزید بر علت شد تا به بازار کمک شود. هم اکنون قیمت هرکیلو پیاز سرمزرعه در جیرفت ۱۲ هزارتومان و با احتساب افت و حمل ۱۴ تا ۱۵ هزارتومان است که پیش بینی می شود تا هفته آینده مجدد قیمت پنج درصد دیگر کاهش یابد. در هفته‌های قبل اگر کشاورزان روزانه هر هکتار را به اندازه ۵ ماشین می‌کند الان به ۲ برابر رسیده است؛ با این عمل عرضه زیاد می شود و پیاز کشاورزان هم از بین نمی رود. هفته آینده بالای ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان پیاز نخواهیم داشت.

قیمت میوه شب عید

دارایی نژاد در رابطه با بازار شب عید، تصریح کرد: شب عید موضوع پیاز کمرنگ‌تر می شود و ۲ قلم مصرفی یعنی پرتقال و سیب به بازار عرضه می شود. اتحادیه بارفروشان به مردم قول داده بود تا از ۵ اسفند فروش آغاز و عرضه را زیاد کند. ما ۱۱ روز ۵۰ هزار تن عرضه این ۲ قلم را به بازار انجام دادیم و قطعا تا شب عید همین روند را ادامه می دهیم. از ۲۰ اسفند به بعد توزیع سیب و پرتقال بالای ۲۰ هزار تن باشد. این آمار در کنار میوه‌های توزیعی وزارت جهاد کشاورزی بازار شب عید را مدیریت می‌کند.

وی افزود: در میادین عمده فروشی کف قیمت هر کیلو پرتقال ۱۲ هزار تومان و سقف آن ۲۰ هزار تومان تعیین شده است. تنها ۲ تا ۳ درصد پرتقال‌ها دست چین و با کیفیت ویژه بوده و هر کیلوی آن ۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت سیب درختی هم از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان تعیین شده و در این بخش از بازار هم حدود ۳ درصد سیب‌ها دست چین، واکس خورده و یک دست بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ گرم و با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

سیب و پرتقال دو میوه همیشگی در عید است. هرسال دولت برای تنظیم بازار این دو قلم را دپو می کرد و با توزیع نامناسب باعث برهم خوردن و خراب شدن میوه می‌شدند. امسال میوه و تنظیم بازار به بخش خصوصی سپرده شد همچنین توزیع و تنظیم میوه شب عید هم به اتحادیه واگذار شده است باید دید بخش خصوصی از پس این مسئولیت بر می آید یا خیر.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها