|
کدخبر: 284377 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی؛

یک کیلو موز چند دلار؟ / دست دلالان باید قطع شود

مرادیان؛ نایب رییس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: موز میوه‌ای وارداتی است و در ایران به طور گسترده تولید نمی شود. همین امر باعث شد، با افزایش قیمت دلار نرخ این میوه هم افزایش می‌یابد اما مشخص نیست چطور این میوه نرخ گذاری می‌شود و هر کیلو موز چند دلار حساب می‌شود.

اصناف یک کیلو موز چند دلار؟ / دست دلالان باید قطع شود

با برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا، قیمت پیاز به قیمت موز نزدیک شد. هفته گذشته فروش پیاز در سطح خرده‌فروشی‌های سطح شهر حتی به کیلویی ۴۰ هزار تومان نیز رسید. هرسال با شروع فصل زمستان قیمت پیاز نجومی شد تا جایی که قیمت این محصول پرطرفدار به قیمت موز نزدیک شد.این محصول نیز همچون دلار وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد اما چند روزی است که با کاهش قیمت در میادین تره بار همراه شد است.

قیمت پیاز که در دو هفته اخیر تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده بود با برداشت زودهنگام محصولات در جنوب و توزیع آن ۳ هزار تومان کاهش یافت. گسترش نیوز پیرامون این موضوع با اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

دست  دلال ها در تمامی محصولات

اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به بیان دلایل گرانی پیاز پرداخت و گفت: یکی از دلایل گران شدن پیاز صادرات بود که از این اتفاق جلوگیری شد و به حالت عادی بازگشت. دلیل دیگر بحث آب و هوا بود. دلال ها هم در این گرانی تأثیرگذار بودند و با گران شدن این محصول شروع به احتکار کردند و محصول به بازار ارائه نکردند که در نتیجه باعث کمبود در بازار شد.

پیاز همچنان گران است؛ گول نخورید

وی ادامه داد: حتی اکنون هم با اعلام کاهش قیمت پیاز به طور چشم‌گیر قیمت آن پایین نیامده است. تنها در تره‌بارها پیاز با قیمت ۱۵۹۰۰ عرضه می‌شود اما برای میوه‌فروشی‌های سطح شهر این طور نیست و با این قیمت خریداری می‌کنند باید سودی هم برای آن در نظر بگیرند تا فروش انجام شود؛ به همین علت نمی‌توان گفت در سطح شهر هم قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. مغازه‌ها مجبور هستند، محصولات خود را از میادین مرکزی خریداری کنند که در میادین از ۱۵ تا ۲۰ تومان در نوسان است. کاهش قیمت به آن صورت نبوده است که فروشندگان سطح شهر هم بتوانند قیمت‌ها را کاهش داده و بهره ببرند.

قیمت موز به دلار است

مرادیان در رابطه با گرانی موز خاطر نشان کرد: کشور ایران موز را تولید گسترده نمی‌کند و بیشتر وارداتی است. قیمت این میوه تحت تأثیر ارز و با افزایش قیمت دلار به سرعت افزایش می‌یابد اما با کاهش قیمت دلار تأثیری در این بازار نمی‌گذارد. واردکنندگان موز اندازه یک دست هستند و باید از آن‌ها پرسید موز را کیلویی چند وارد می کنید که در تره بار مرکزی ۶۵ تومان است؟ به نظر می رسد هر کیلو را به دلار بفروشند قیمت آن کمتر است. اتحادیه بارفروشان باید این موضوع را بررسی کنند.

اسماعیل-مرادیان

بازار میوه برای شب عید آماده است

وی ضمن اشاره به وضعیت بازار شب عید بیان کرد: تولید مرکبات ۳۰ درصد از پارسال افزایش یافته و امسال به طور کامل در دسترس است. اگر کمبودی باشد تنها در نارنگی مشاهده خواهد شد که می‌توانند از پاکستان وارد کنند. اگر با این بازار بازی نکنند هیچ مشکلی برای بازار شب عید وجود ندارد. تنظیم بازار توسط بخش خصوصی صورت گرفته است اما اگر دولت وارد شود و به بهانه تنظیم بازار دخالت داشته باشد، میوه گران می‌شود. هرزمانی که بحث ذخیره‌سازی به میان آمده قیمت‌ها از دستشان در رفته و گران شده است. بازار شب عید اگر به دست بخش خصوصی باشد مشکلی ایجاد نمی شود.

نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پایان اظهار داشت: با توجه به فراوانی بار، کمبودی در عرضه میوه و صیفی نداریم. ما از دولت می خواهیم تنظیم بازار این اتحادیه را به بخش خصوصی بسپارد. این بخش بین فروشندگان رقابت ایجاد می‌کند و با این عمل قیمت‌ها کاهش می یابد. قیمت میوه را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و زمانی که در میادین عرضه افزایش می‌یابد قیمت‌ها کاهشی می‌شود.

قیمت میوه

قیمت هر کیلو انار دماوند را ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، انار ساوه ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، انار شیراز ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، انگور بی دانه قرمز ۲۰ تا ۵۰ هزارتومان، سیب لبنانی زرد ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان و کیوی ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان است.

هم اکنون هرکیلو پرتقال تامسون شمال با نرخ ۶ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال رسمی شمال ۶ تا ۱۵ هزار تومان، پرتقال ناول جنوب ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان، خرمالو شهریار ۳۰ تا ۵۰ هزارتومان، خیار بوته ۶ تا ۱۵ هزار تومان، خیار گلخانه ۱۴ تا ۲۲ هزار تومان و نارنگی ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود.

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی سیستم خودش دلالی باشه😏😳😡🧐
    چی؟ ؟؟؟!!!!!!

ارسال نظر