|
کدخبر: 287599 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار؛

قیمت تخم مرغ کذایی است! / باز هم منتظر گرانی باشیم؟

ناصر نبی پور گفت: روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد که با این حجم از تولید کمبودی در بازار تخم مرغ وجود ندارد. به دلیل مازاد تولید قیمت تخم مرغ تغییر نمی‌کند.

اصناف قیمت تخم مرغ کذایی است! / باز هم منتظر گرانی باشیم؟

گرانی سریالی مواد غذایی باعث شده که خانواده‌ها همیشه نگران تامین مایحتاج زندگی خود باشند. مرغ، گوشت، برنج و روغن از جمله مواد غذایی بود که قیمت آن دستخوش تغییر شدند و مردم را برای شب عید و ماه رمضان دچار زحمت کرد. از هفته گذشته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف هایی گذاشته شد که تا ماه رمضان هم ادامه دارد. گسترش نیوز پیرامون وضعیت تخم مرغ در بازار با ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار پیرامون تولید تخم مرغ به گسترش نیوز گفت: روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد که با این حجم از تولید کمبودی در بازار تخم مرغ وجود ندارد، این میزان حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن مازاد بر نیاز کشور است. تولیدکنندگان مرغ‌های تخم‌گذار خودشان توزیع کننده نیستند توزیع این محصول توسط بنکداران با خریداری از مرغداران صورت می گیرد. برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ تا پایان سال با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی نسبت به سال قبل به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برسد.

ناصر-نبی-پور

وی در رابطه با وضعیت بازار شب عید اظهار کرد: در عید و ماه رمضان استفاده از تخم مرغ کاهش می‌یابد، در نتیجه قیمت تخم مرغ تغییری نخواهد کرد. در شب عید قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند اما تخم مرغ ثابت می‌ماند. ما در حال حاضر هم با قیمت مصوب که به فروش می رسانیم متضرر هستیم.

قیمت تخم مرغ زیر قیمت مصوب

نبی پور با اعلام نارضایتی از قیمت مصوب تخم مرغ گفت: قیمت مصوب تخم مرغ کذایی اعلام شده و دور از واقعیت است. با این نرخ مرغداران متضرر شده‌اند. دولت قیمت ۳۹۵۰۰ هزار تومان را برای قیمت مصوب اعلام کرده است که مشخص نیست از کجا این قیمت گذاری صورت گرفته است، هم اکنون به دلیل مازاد تولید با همان قیمت هم نمی توانیم به فروش رسانیم. مرغداران با نرخ ۳۶ هزار تومان تخم مرغ را به فروش می رسانند، یعنی قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب! قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۶ هزار و پانصد تومان برای هر کیلو است که کماکان با نرخ مصوب ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ تمام شده ۱۲ هزارتومان اختلاف دارد.

وی پیرامون صادرات تخم مرغ به کشورهای دیگر، خاطر نشان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۳۱ هزارتن تخم مرغ به عراق و افغانستان صادر شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: وضعیت بازار به دلیل مازاد تولید نامطلوب است. وضعیت تمامی تولیدکنندگان نامناسب است. هم اکنون مرغداران در تامین نهاده دامی به‌ویژه کنجاله سویا مشکل دارند، هرکیلو کنجاله سویا که باید کیلویی ۱۶ هزار تومان باشد اما بدلیل نبود نقدینگی قادر به خرید هرکیلو کنجاله با نرخ ۲۵ هزارتومان از بازار آزاد نیستند چرا که یکبار پول به بازارگاه دادند. مرغداران در هر رشته دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند. برای آن‌ها آورده بیشتری داشت. به همین صورت پیش رویم، تولید کنندگان دیگر قادر به تولید نیستند.

نبی پور در پایان گفت: با توجه به نزدیکی ایام‌نوروز و مصادف شدن آن با ماه رمضان تقاضای چندانی از سوی قنادی‌ها برای خرید نیست اما به دلیل تولید مازاد کمبودی هم در بازار نخواهیم داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها