|
کدخبر: 285839 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتاق اصناف ایران؛

وام دهی آسان می شود / اصناف ایران بانکدار می شوند؟

قاسم نوده فراهانی گفت: در سال‌های گذشته ما به دنبال راه اندازی بانک اصناف بودیم. طرح تجاری آن به بانک مرکزی تحویل دادیم و در آن برهه زمانی موافقت بانک ملی را هم به طور ضمنی برای تأسیس بانک اصناف گرفتیم.

اصناف وام دهی آسان می شود / اصناف ایران بانکدار می شوند؟

در حاشیه جلسه اخیر اتاق اصناف تهران با حضور وزیر کشور، استاندار تهران، روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌های استان تهران، روسای اتحادیه‌های صنفی تهران و تعدادی از مسئولان ملی و استانی محمدرضا فرجی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف تهران بر ضرورت و نیاز اصناف به تشکیل بانک اصناف تأکید کرد و گفت جامعه اصناف، یک سوم جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و مهم‌ترین مولدان اصلی مالی کشور هستند؛ ضمن اینکه قبل از تأسیس و تشکیل مؤسسات مالی و بانک‌ها، سنت نیکوی قرض‌الحسنه در میان آن‌ها مرسوم و معمول بوده است. علی رغم اینکه این مهم در قانون برای اصناف دیده شده است متأسفانه دولت به دلایلی مخالف تأسیس بانک خصوصی است اما باید گفت بانک اصناف با بانک خصوصی که سرمایه گذاری آن از طریق یک یا چند نفر خاص انجام می گیرد تفاوت دارد. وی از وزیر کشور درخواست بانک جداگانه‌ای برای اصناف داشت تا عواید آن به نحو مطلوب در چرخه اقتصادی کشور استفاده شود. گسترش نیوز پیرامون تأسیس بانک اصناف با قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران پیرامون تأسیس بانک اصناف به گسترش نیوز گفت: در سال‌های گذشته به دنبال راه اندازی بانک اصناف بودیم. طرح تجاری آن را نوشته و به بانک مرکزی تحویل دادیم و در آن برهه زمانی موافقت بانک ملی را هم به طور ضمنی برای تأسیس بانک اصناف گرفتیم. قرار بر این بود از طریق واحدهای صنفی هر استانی که پروانه کسب دارند مبلغی تعیین و وصول شود. مقرر شد تا زمانی که از سوی بانک مرکزی اعلام شود پول‌ها به عنوان سرمایه بانک اصناف به حساب این بانک ریخته شود. متأسفانه همکاری لازم که مورد نیاز بود انجام نشد و پس از مدتی ما هم از ایجاد این بانک صرف نظر کردیم.

قاسم-نوده-فراهانی

وی افزود: جلسه‌ای در هفته گذشته برگزار شد که همکاران پیشنهاد دادند صندوق قرض الحسنه‌ای برای واحدهای صنفی استان‌ها ایجاد شود که گفته شد تمام استان‌ها دارای صندوق قرض الحسنه هستند. پیشنهاد مجدد برای تأسیس بانک اصناف داده شد که تأییدیه آن از سمت بنده داده شد. البته باید تأیید تمام ۳۱ استان گرفته شود و تأسیس بانک کار راحتی نیست. این موضوع فعلاً نباید رسانه‌ای می‌شد که متأسفانه توسط اعضاء این اتفاق افتاد.

رئیس اتاق اصناف خاطر‌نشان کرد: زمانی تأسیس بانک لازم بود. داد و ستد کسبه و تجار با بانک‌ها است. گردش کاری بیشتر بانک‌ها توسط این قشر صورت می گیرد. با تأسیس بانک اصناف بسیاری از مشکلات واحدهای صنفی حل می‌شود. به طور مثال اگر نیاز به وام داشته باشند، در انتظار طولانی برای دریافت آن نمی‌مانند و اتحادیه‌ها در این حوزه دستشان باز گذاشته می‌شود و با این عمل هم در حوزه تولید و هم واردات اتفاق مثبتی صورت می‌گیرد اما با اوضاع پیش آمده تأسیس این بانک بعید به نظر می‌رسد. مجوزی که قبل گرفته شده بود مربوط به مدیریت قبل بانک مرکزی است و مشخص نیست دوباره این اجازه داده شود یا خیر.

نوده فراهانی در پایان اظهار کرد: هدف از ایجاد بانک اصناف خدمات به واحدهای صنفی است. اگر بخواهند وامی بگیرند و یا کاری انجام دهند مانند توپ فوتبال از این‌ور به سمت دیگر شوت نمی شوند که در انتها کارشان هم انجام نشود. البته باید توجه داشت که بسیاری از بانک ها در حال حاضر همکاری خوبی با واحدهای صنفی دارند و بانک ها از صنوف استقبال می کنند. گردش مالی برای بانک ها ضروری است و چون گردش مالی اصناف زیاد است بانک ها با آن ها همکاری دارند. امیدواریم که در انتها پیگیری ها به نتیجه برسد و بتوانیم بانک مخصوص اصناف را تأسیس کنیم.

ارسال نظر